سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۲۱۶
در تشریح دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به عراق؛
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: در کنار گفتمان «وفاق» برای داخل، پیشنهاد رئیس جمهور در سفر به عراق برای همکاری با کشورهای همسایه و منطقه، گفتمان همگرایی، وحدت و تسهیل تبادلات مردمی بود.

«مهدی سنایی» معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با انتشار رشته پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: سفر ۲ روز و نیمه ‎دکتر پزشکیان به ‎عراق با برنامه‌های متعدد همراه بود و هواپیمای رئیس‌جمهور به شکل بی‌سابقه‌ای در پنج شهر فرود داشت. در زمینه دوجانبه انتقال پیام دوستی، امضای ۱۴ سند، تمهید دستیابی به توافق راهبردی و تسریع اجرای توافق امنیتی و طرح‌های اقتصادی از نتایج سفر است‏.

وی در ادامه این پیام آورده است: در سفر عراق این موضوع برجسته و آشکار شد که در کنار گفتمان «وفاق» برای داخل، پیشنهاد رئیس جمهور برای همکاری با کشورهای همسایه و منطقه، گفتمان همگرایی، وحدت و تسهیل تبادلات مردمی است.

سنایی تاکید کرد: نسخه اولیه این ایده از دوره دانشجویی در ذهن او بوده و اعتماد و امنیت را دو پایه آن می‌داند.

سفر رئیس جمهور به عراق صبح روز چهارشنبه -۲۱ شهریور ۱۴۰۳- و در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان آغاز شد.

دکتر پزشکیان در بدو ورود به فرودگاه بغداد مورد استقبال رسمی «محمدشیاع السودانی» نخست وزیر این کشور قرار گرفت و سپس با حضور در محل یادمان سرداران شهید مقاومت نسبت به مقام شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ادای احترام کرد.

وی در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهور، نخست وزیر، رئیس شورای عالی قضایی، سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق و معاون اول رئیس مجلس عراق گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور همچنین در روز دوم سفر خود، به اربیل و سلیمانیه رفت و با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر پزشکیان در سومین و آخرین روز سفر خود به عراق با استقبال استاندار، وارد بصره شد و با جمعی از نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره دیدار و گفت‌وگو کرد و در پایان روز جمعه به تهران بازگشت.

منبع: ایرنا