سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۳۲۸
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: واقعیت این است که نتوانسته‌ایم در جغرافیای دنیا و جغرافیای اسلام امام (ره) را به‌عنوان الگوی رهبری جامعه معرفی کنیم.
محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم سی و ششمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، گفت: متأسفانه تبیینی که طی دو دهه گذشته در رسانه‌ها از امام شده، کامل و دقیق نبوده است.وی افزود: معرفی امام به‌عنوان الگوی شاخص و برجسته در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و دینی انجام‌گرفته، اما واقعیت این است که نتوانسته‌ایم در جغرافیای دنیا و جغرافیای اسلام امام (ره) را به‌عنوان الگوی رهبری جامعه معرفی کنیم.معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه تبیین مسئله، صرفاً وظیفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام نیست، اظهار کرد: این تبیین وظیفه تمام اندیشمندان و نخبگان است.عارف اضافه کرد: در الگوسازی از حضرت امام (ره) که جامعه بشریت در فضای امروز به آن نیاز دارد، آن‌طور که باید کار نشده است.وی ادامه داد: نقش امام در دفاع مقدس نیز بی‌بدیل بود. تبیین ویژگی‌های شخصیتی امام مثل ساده‌زیستی نیز باید باقوت انجام شود.عارف با تأکید بر اینکه اخلاق‌مداری و توکل به خدا و استکبارستیزی و نگاه خدمت به مردم از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد امام است که نیازمند عمیق‌تر در جامعه است، گفت: امام (ره) به مردم اعتماد کرد و نقش آنان را در حکومت‌داری ارتقا داد.وی تصریح کرد: رفراندوم قانون اساسی در شرایط حساس نخستین روزهای انقلاب به‌خوبی ویژگی امام در اعتماد به مردم را نشان داد.معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: هیچ انقلابی نوع حکومت را به رفراندوم عمومی نگذاشته است، اما امام(ره) در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ این چنین کرد، آن هم در شرایطی که برخی از رأی ندادن مردم به جمهوری اسلامی نگران بودند، مردم نقص و بال مردم در حکومت را به‌خوبی ارتقا دادند.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه وحدت رمز پیروزی انقلاب بود و قطعاً رمز ماندگاری و پایداری انقلاب خواهد ماند، گفت: با تصمیم احمد آقای خمینی در تأسیس مؤسسه و فرمان امام در این خصوص در سال ۱۳۶۷، خدمات ارزشمندی از سوی این مؤسسه به جامعه ارائه شده است و قطعاً دانشمندان و پژوهشگران در سراسر جهان می‌توانند با مراجعه به بانک اطلاعاتی مؤسسه پژوهش و تحقیق کند.عارف تصریح کرد: تعمیق رابطه مردم با اندیشه‌های امام از جمله اقدامات موثر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی است؛ بیش از ۱۲۰۰ کتاب منتشر شده که نشان از مجاهدت کارکنان این مؤسسه در تعمیق اندیشه‌های امام در جامعه است.وی با بیان اینکه تبیین اندیشه‌های امام (ره) و نظریه حکومتی یک مرجع گرانقدر شیعه نیاز امروز جامعه بشری است که اقدامی سخت و بزرگ است، گفت: قطعاً ما از دستاوردها و اقدامات مؤسسه در دولت استفاده خواهیم کرد.معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: تبیین نقش برجسته یک رهبر دینی در هدایت انقلاب اسلامی اتفاقی بود که توسط امام خمینی(ره) در برابر مکاتب غیر الهی رقم خورد.عارف تصریح کرد: حق مردم دنیاست که امام(ره) را به عنوان یک رهبر و مرجع گرانقدر معنوی بشناسند.
برای تداوم انقلاب راهی جز وحدت نداریممعاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه وحدت‌ رمز پیروزی انقلاب ما بود و قطعا رمز ماندگاری آن خواهد بود، گفت: نگاه گزینشی در انعکاس بیانات امام خمینی (ره) که متأسفانه به‌خصوص در دو دهه اخیر در رسانه‌های ما بوده، شناخت ایشان را مشکل کرده‌ است.عارف ادامه داد: امروز به نظر می‌رسد جامعه جهانی بیش از گذشته نیازمند انديشه امام (ره) است. ان‌شاءالله تعامل دولت‌ با مؤسسه بيش از گذشته شود تا مؤسسه بهتر بتواند کار کند و ما هم‌ از دستاوردهای پژوهشی آن استفاده کنیم.وی انقلاب‌ اسلامی را يک انقلاب‌ بزرگ دانست که با کل استکبار شرق و غرب مبارزه‌ کرد، گفت: برای شناخت و معرفی امام (ره) کار شده‌، اما واقعیت این است که ما خیلی نتوانسته‌ایم الگوی رهبری امام‌ را به جهان معرفی کنیم.معاون اول رئیس‌جمهور همچنین نقش‌ امام خمینی (ره) در دفاع مقدس را بی‌بديل توصیف و اظهار کرد: حضرت امام (ره) خودشان را نماينده مردم می‌دانستند و اين استمرار انقلاب‌ ما را تضمین کرد. نظر امام(ره) در خصوص صدور انقلاب، بُعد فرهنگی بود.عارف با بیان اینکه وظیفه همه‌ نخبگان، دانشمندان و دانش‌پژوهان است‌ که درباره تبیین اندیشه امام(ره) تلاش کنیم، گفت: اگر بخواهیم انقلاب اسلامی تداوم‌ پيدا کند، راهی جز وحدت‌ نداريم، يکی از آموزه‌های امام‌(ره)، تأکید بر وحدت‌ و وفاق بود.وی تصریح کرد: توافق نانوشته بين امام (ره)‌و امت، وحدت‌ و وفاق بود. هر جایی بوی تفرقه می‌آمد، امام‌ حرف آخر را می‌زد و همه‌ را به‌ سمت‌ وحدت‌ راهنمایی می‌کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه از شعار وحدت‌ و وفاق استقبال شده‌ است و راهبرد وفاق نیز «تقويت مشترکات»، اظهار کرد: امروز بر این باوریم که «وفاق ملی» راه نجات کشور است. رأی مجلس‌ به‌ وزرای دولت‌ چهاردهم نیز پیام وفاق بود.عارف همچنین ادامه داد: اختلاف نظرها نبايد موجب تفرقه شود. گام‌های اوليه دولت‌ در مباحث اقتصادی و معيشتی موجب‌ تقويت وفاق می‌شود.وی با بیان اینکه شعارگرایی راه‌ به جایی نمی‌برد، گفت: ما چالش‌ها، مشکلات و ناترازی‌های فراوانی در بخش‌های مختلف داریم، گفت: نخبگان جامعه به میدان بيايند و راهکار بدهند، بیان چالش کافی نیست.
معاون اول رئیس‌جمهور رابطه‌ بين دولت‌ و مجلس‌ را «صمیمی» دانست و گفت: این ارتباط بهترين موقعیت برای‌ حل چالش‌ها است. شرايط موجود را نیز شرایط مطلوب نمی‌دانیم.
عارف اضافه کرد: امروز رابطه اخلاقی و صمیمانه‌ای بین مجموعه دولت و سایر قوا و نهادهای حکومتی برقرار است، اما نیازمند پیشنهاد و راهکار از سوی نخبگان کشور هستیم. از رهنمودها، خلاقیت‌ها و نظریات دانشمندان و اساتید دانشگاه استفاده می‌کنیم.
رابطه بسیار خوبی بین قوای سه‌گانه وجود داردوی با بیان اینکه شعار رفاقت ملی از سوی جامعه، نهادهای حکومتی و دولتمردان با گرایش‌های سیاسی مختلف مورد اقبال قرار گرفته است، گفت: راهبرد وفاق، تاکید بر مشترکات است. نباید وجوه مشترک را رها کرد و به اختلافات پرداخت و آن‌ها را دامن زد. معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: در راهبرد وحدت به جای «من»، «ما» بود. بعد از ابلاغ فرمان ۸ ماده‌ای امام، از تندروی‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای کاسته شد. عارف تصریح کرد: امروز بر این باوریم که وفاق ملی راه نجات کشور است. اگر نتوانیم یکدیگر را تحمل و با هم وفاق کنیم، طبیعتاً دشمن حداکثر استفاده و بهره را می‌برد. وی همچنین رأی مجلس به وزرای دولت چهاردهم را نیز پیام وفاق دانست و گفت: امروز رابطه بسیار خوبی بین قوای سه‌گانه وجود دارد.
حل ناترازی‌ها با مشارکت نخبگان دست‌یافتنی استمعاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: رفع تنگناهای معیشتی اصلی‌ترین خواسته مردم است، از اندیشمندان می‌خواهم چگونگی حفظ وفاق را بررسی کنند و نتایج آن را به جامعه و دولتمردان ارائه دهند. عارف اضافه کرد: اگر بتوانیم با فضای خوبی که در کشور ایجاد شده به شناسایی چالش‌ها و مشکلات و ناترازی‌ها بپردازیم، اقدام خوبی انجام داده‌ایم. وی، حل چالش‌ها و ناترازی‌ها را تنها به وسیله دولت ندانست و گفت: حل این ناترازی‌ها با مشارکت نخبگان و بزرگان کشور دست‌یافتنی است. معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ۱۸ تا ۲۰ هزار مگاوات کسری برق داریم، اظهار کرد: باید برای این مشکل چاره‌اندیشی کرد. باید بببنیم راه‌های میانبر برای کاهش این کسری‌ها چیست؟ مدیریت تولید، مصرف و کاهش افت فشار در تولید و توزیع باید انجام شود، همین وضعیت را در حوزه گاز نیز داریم.عارف اضافه کرد: مشکل سرمایه‌گذاری در حوزه‌های برق و گاز داریم، راهکار اندیشمندان و نخبگان جامعه چیست؟، آن را به ما اعلام کنند.وی تأکید کرد: درست است که در شرایط تحریم قرار داریم، اما طبق تفکر و اندیشه امام(ره)، به هیچ‌وجه نباید تسلیم شرایط شد. باید بتوانیم بر مشکلات، دشمنی‌ها و ناترازی‌ها پیروز شویم.معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: مردم با امید به اسلام، به وفاق ملی رأی دادند، به هیچ‌وجه وضعیت موجود را وضعیت مطلوب نمی‌دانیم.
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه شعار رفاقت ملی از سوی جامعه، نهادهای حکومتی و دولتمردان با گرایش‌های سیاسی مختلف مورد اقبال قرار گرفته است، گفت: راهبرد وفاق، تاکید بر مشترکات است.
عارف با تأکید بر اینکه بحث در رابطه‌ با امام‌(ر) فراتر از نوستالوژی و ادای دین است، گفت: امام جزو تأثیرگذارترین چهره‌های سده اخير در جهان‌ است.وی اضافه کرد: کار بزرگ امام (ره) ۱۲ فروردین، یعنی تأسیس جمهوری اسلامی، از ۲۲ بهمن‌، یعنی سقوط رژیم شاهنشاهی، است. از فردای ۲۲ بهمن‌ وجه اثباتی انقلاب شروع می‌شود.معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: در حوادث سال ۱۴۰۱ خیلی‌ها می‌خواستند جمهوری اسلامی نباشد، اما وقتی رسيدند به اینکه به جای آن، چه چیزی باشد، ائتلاف‌ها از بين رفت.عارف اضافه کرد: علت اينکه به امام(ره) حمله‌ می‌شود، بزرگی‌ و تأثیرگذاری ایشان است. امام نماد جمهوری اسلامی است. تعبیری رهبر انقلاب دارند که می‌گویند، «امام‌ روح جمهوری اسلامی است.» امام، هويت جمهوری اسلامی است‌. هر چه جمهوری اسلامی در عراق دارد، موکب امام(ره) است.