صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۳۹۰
عملکرد دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) در اربعین امسال

یکی از خدماتی که در ایام اربعین بیشتر به چشم می‌آید، حضور موکب‌های خدمات درمانی در مشایه نجف تا کربلاست. امسال دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) با حضور در کشور عراق و خدمت‌رسانی به زوار اباعبدالله‌الحسین (ع) بسیار چشمگیر بود که در ادامه عملکرد این دانشگاه را در اربعین ۱۴۰۳ شرح می‌دهیم.

فعالیت‌های دانشگاهی در سه محور به صورت همزمان انجام شد که این سه مورد به قرار زیر است: ۱ ـ برپایی چهار درمانگاه در نجف اشرف و مسیر پیاده‌روی (عمود ۲۰۲)؛ ۲ ـ گروه درمانی سیار (اقدامات اولیه درمان) در مسیر پیاده‌روی با مشارکت دانشجویان تحت عنوان لواء‌الزینب (س) و ۳ ـ تأمین کادر درمان سایر موکب‌های درمانی سپاه.

همچنین آمار نیرو‌های اعزام شده به کشور عراق در مجموع ۸۷۵ نفر است که این افراد در سه بخش تقسیم شدند. ۱ ـ درمانگاه‌ها: ۱۰۴ پزشک؛ ۱۶۲ پرستار؛ ۲۲ نفر مسئول شیفت؛ ۷۹ تکنسین؛ ۱۸۲ نفر پشتیبانی (خدمات، انتظامات، پذیرش) جمعاً ۵۴۹ نفر؛ ۲ ـ تیم‌های درمانی سیار در مسیر پیاده‌روی شامل ۱۸۰ دانشجوی برادر و ۶۰ دانشجوی خواهر؛ ۲ ـ تأمین کادر برای سایر درمانگاه‌های سپاه به تعداد ۸۶ نفر.

گفتنی است، تعداد مراجعه‌کنندگان به درمانگاه‌ها و گروه‌های درمانی سیار در مجموع حدود ۲۰۰ هزار نفر بود که ۵۳ درصد آنها ایرانی و ۴۷ درصد آنان از سایر ملت‌ها بوده‌اند. بیشترین علت مراجعه هم عفونت مجاری تنفسی (۷۰ درصد) و پس از آن گرمازدگی (۱۵ درصد) بوده است.

در طول بیست روز مدت اجرای برنامه، درمانگاه‌ها مورد بازدید وزیر بهداشت، نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هلال احمر قرار گرفت.