صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۵۴۹
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) یکی از مشکل‌تراش‌ترین گسلهای موجود بین جوامع، گسل اعتقادی و دینی است، مثل گسلهای زلزله. اگر چنانچه این گسل فعّال بشود، خیلی آسان نمیشود این گسل را خاموش کرد. جنگهای صلیبی دویست سال طول کشید و واقعاً صلیبی بود؛ واقعاً جنگ دینی بود و روی تعصّبات دینی این کار انجام گرفت. نمیگذارند، نمیخواهند بگذارند. باید بر خواست دشمن فائق آمد. 31/6/1403 Basirat.ir

دانلود PDF

دانلود WORD

حرف روز

 تبیین در سطح بین‌المللی

«دکتر پزشکیان» رئیس جمهور منتخب ایران امروز عازم سفر به ایالات متحده آمریکا خواهد بود تا در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند. حضور ‌ایشان در این اجلاس و گفت‌وگو با رسانه‌های عمومی دنیا و همچنین دیدار با نخبگان و مسئولان کشور‌ها فرصت بسیار مغتنمی است تا ‌ایده‌ها و نظرها و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای دنیا تبیین و توضیح داده شود. همچنین استفاده از این ظرفیت برای فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی و تکنولوژیکی می‌تواند آورده مهم و ارزشمند این سفر تلقی شود.

بی‌شک، مسئله اصلی دنیای حاضر و مهم‌ترین مشکلی که نظام بین‌الملل با آن درگیر است، مسئله جنگ غزه و جنایات رژیم صهیونیستی است. دکتر پزشکیان می‌تواند در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل به خوبی مواضع و مسائل مورد نظر جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرده و راهکار برون‌رفت از این بحران را برای همگان توضیح دهد. شناخت دشمن و آشنایی با جنایات دشمن خبیث صهیونیستی به وضوح می‌تواند برای کشور‌های دنیا و به ویژه کشور‌های اسلامی کمک کند تا در طرف درست تاریخ بایستند. رهبر معظم انقلاب دیروز در دیدار با مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و مهمانان کنفرانس وحدت به زیبایی این موضوع را بیان کردند و اشاره داشتند: «امروز ببینید رژیم صهیونی چه می‌کند! یعنی جنایت‌هایی که انجام می‌دهند بدون شرم، بدون پنهان‌کاری [است]؛ در غزّه یک جور، در کرانه‌ باختری یک جور، در لبنان یک جور، در سوریه یک جور؛ جنایت می‌کنند به معنای واقعی کلمه. طرف‌شان مرد جنگی نیست، طرف‌شان آحاد مردمند. در فلسطین به مردان جنگی نتوانستند ضربه‌ای وارد کنند، خشم جاهلانه و خباثت‌آلود خود را سر بچّه‌های کوچک، سر بیماران بیمارستان‌ها، سر مدارس فرزندان نورسیده خالی کردند.»

راهکار خاتمه دادن به جنگ غزه را نیز معظم‌له به زیبایی مطرح کردند: «امروز قدم اوّل و اوّلین کار در اتّحاد دنیای اسلام بر ضدّ این باند جنایتکار و باند تروری که بر فلسطین حکومت می‌کنند و قصف(۱۱) کردند سرزمین فلسطین را، این است که کشور‌های اسلامی ارتباطات اقتصادی‌شان را به کلّی با این باند جنایتکار قطع کنند؛ این دیگر کمترین کاری است که می‌توانند انجام بدهند؛ باید این کار انجام بگیرد. ارتباطات اقتصادی را از بین ببرند، ارتباطات سیاسی را تضعیف کنند، حملات مطبوعاتی، حملات رسانه‌ای را تقویت کنند و صریحاً ابراز کنند و نشان بدهند که در کنار ملّت مظلوم فلسطین قرار دارند.»

انتظار می‌رود جناب آقای دکتر پزشکیان در سخنرانی خود در مجمع سازمان ملل، بر اتحاد و برادری کشورهای اسلامی تأکید کند و از دولت‌ها و سایر ملت‌های دنیا نیز بخواهد تا در برابر جنایات و ظلم و جور رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند. (رامین نصیری)

 

گزارش روز

 سرنوشت‌ جبهه‌ها!

«سیدحسن‌ نصرالله» در سخنرانی پنج‌شنبه 29 شهريور درباره حوادث اخیر گفت: «این ضربه بزرگ ما را هرگز ساقط نخواهد کرد. ما قوی‌تر، مصمم‌تر و قدرتمندتر برای غلبه بر تمام خطرات خواهیم بود.» وی بیان کرد: «جبهه ما خیلی مؤثر بود و دشمن را تحت ‌فشار قرار داد و بهترین دلیل بر این مدعا اقدامات و اظهارات دشمن است.» سیدحسن‌ نصرالله اظهار داشت: «وقتی دشمن می‌گوید آنچه در شمال می‌گذرد، اولین شکست تاریخی «اسرائیل» است، دلیل دیگری بر کارآمدی جبهه ماست. تمام نظامیانی که دشمن به شمال منتقل کرده است، تأیید می‌کند که دشمن در این جبهه با تهدید واقعی روبه‌روست.» دبیر کل حزب‌الله تأکید کرد: «تنها راه برای بازگرداندن آوارگان [رژیم] به شمال توقف حملات به نوار غزه و کرانه باختری است، اقدامات [نتانیاهو] روند آواره شدن افراد در شمال را افزایش داده و فرصت بازگرداندن آنان را محال می‌کند.» از زمان آغاز عملیات طوفانالاقصی در 7 اکتبر 2023 و ورود حزب‌الله به‌عنوان جبهه پشتیبان مقاومت فلسطین در نوار غزه از روز 8 اکتبر تاکنون، منطقه شمالی رژیم صهیونیستی به یکی از مهم‌ترین جبهه‌های درگیری بین این رژیم و حزب‌الله تبدیل شده است. اهمیت این جبهه برای رژیم صهیونیستی، در مجموعه عوامل پیچیده‌ای ریشه دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: 1ـ موقعیت مرزی پرچالش به طول حدود 120 کیلومتر با کشورهایی که دشمن اول رژیم صهیونیستی هستند؛ 2ـ توانمندی‌های نظامی برتر حزب‌الله با قابلیت‌های اطلاعاتی و نظامی بالا به عنوان خطرناک‌ترین دشمن رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی؛ 3ـ  بی‌اعتبارشدن سیاست یهودی‌سازی و در خطر قرارگرفتن ساختار جمعیتی این منطقه؛ 4ـ خطر نابودی سبد امنیت غذایی و طرح‌های گردشگری رژیم صهیونیستی؛ 5ـ تعطیلی مراکز اقتصادی و حیاتی مناطق شمالی(منبع اصلی آب رژیم صهیونیستی)؛ 6ـ وجود  مهم‌ترین‌ پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه شمالی، از جمله پایگاه هوایی «رمات دیوید»، پایگاه نظارت، سازماندهی، هماهنگی و مدیریت عملیات هوایی «مرون»، پایگاه نیروهای توپخانه و واحدهای پیاده ارتش «آویویم»، پایگاه نیروهای ویژه و واحدهای مهندسی  «روش هانیکرا»، پایگاه یگان‌های شناسایی و نظارت بر مرزهای «زریت» و ... .  باید بر این نکته انگشت تأکید گذاشت که  تشدید تنش‌ها در مرز لبنان و فلسطین اشغالی حاکی از ناکامی‌ها و شکست‌های نتانیاهو و رژیم صهیونیستی در دست نیافتن به اهدافش است. از آنجایی که این رژیم نمی‌تواند بحران‌های داخلی و بیرونی خود را حل کند، با گسترده‌تر کردن فضای درگیری در منطقه تلاش‌ می‌کند بر ناکامی‌های خود سرپوش بگذارد؛ اما باید دید موانع بیرونی تا چه حدی می‌توانند بر روی رژیم صهیونیستی فشار بیاورند تا خود را در شمال اراضی اشغالی در باتلاق غرق نکند! نکته پایانی اینکه جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی از جمله انفجارهای پیجری و بی‌سیمی هیچ‌گاه نمی‌توانند سرنوشت‌ جبهه‌ها و میدان‌های رویارویی را رقم بزنند. این را کسانی که اندک سررشته‌ای از مسائل نظامی دارند، به‌خوبی می‌دانند. به همین دلیل حزب‌الله هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد، وقوع انفجارهای تروریستی و ترور چند فرمانده‌ اگرچه در سطح ارشد باشند، تصمیمات راهبردی‌اش را تغییر دهند. (حسین عباسیان)

خبر ویژه

ادعایی که از اساس تکذیب شد

به تازگی نویسنده و مجری یکی از برنامه‌های اینترنتی گفته است، رژیم صهیونیستی در یک ماه اخیر در ایران عملیات داشته، اما منابع امنیتی این  خبر را تکذیب می‌کنند. این مجری گفته بود صهیونیست‌ها در یک ماه اخیر در ایران به عملیاتی دست زده‌اند که طی آن برخی به شهادت رسیده‌اند و مقادیری سند هم ربوده شده است. او مدعی شد، اجازه انتشار این خبر در رسانه‌ها داده نشده است و درباره منبع گفته‌های خود هم اعلام کرده بود یک فرد اطلاعاتی این حرف را به او زده است! در همین زمینه منبع آگاه امنیتی خاطرنشان کرد، تمامی ادعاهای این خبر اشتباه است و معلوم نیست کدام منبع نامطلع چنین اطلاعاتی به وی داده است. این اظهارات خصوصاً پس از سلسله عملیات‌های تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان بازخورد زیادی در فضای مجازی پیدا کرده است.

 

اخبار

خیال‌بافی‌های آمریکایی‌ها بامزه است

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به ذهنیت کودکانه سیاستمداران غربی و اینکه ادعای ارسال موشک‌های ایران و کره شمالی به روسیه زاییده ذهن آمریکایی‌هاست، فاش کرد: «رئیس جمهور پوتین وقتی درباره حمایت خود از «کاملا هریس» سخن گفت، شوخی می‌کرد.» «سرگئی لاوروف» در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» عربی اعلام کرد، ایالات متحده در حال اختراع داستان‌هایی درباره ارسال موشک‌هایی از ایران و کره شمالی برای روسیه است. لاوروف گفت: «اگر ایالات متحده روزی 10 افسانه اختراع کند و ما را به همه گناهان کبیره متهم سازد، این ادعاها هیچ معنایی نخواهد داشت.» وی در عین حال تأکید کرد: «همکاری فدراسیون روسیه با ایران و کره شمالی و سایر کشورها در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی ـ فنی و نظامی بدون نقض تعهدات بین‌المللی مسکو انجام می‌شود.»

ترور از سر استیصال کمکی به اشغالگران نمی‌کند!

«سرلشکر حسین سلامی» به دنبال اقدامات تروریستی رژیم غاصب صهیونیستی به «سیدحسن نصرالله» رهبر مقاومت لبنان پیامی ارسال کرد. فرمانده کل سپاه در پیام خود با تأکید بر اینکه «وقتی شما بنیان‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی جنایتکاران در اعماق رژیمی خائن و غاصب را به‌خصوص طی حدود یک سال اخیر و ‌به‌ویژه در جریان عملیات اربعین به لرزه درآورده‌اید، دشمن ناتوان از مصاف رودررو، به ارتکاب جنایت در پشت جبهه و بزرگنمایی دستاورد جنایت دست می‌زند تا بلکه مرگ خود را به تأخیر بیندازد و رسوایی شکست‌های پیاپی خویش را از انظار جهانیان مخفی سازد. این خود شکست بزرگ جدیدی است و خداوند در کمین جنایتکاران است.» وی نوشت: «بدون تردید دشمن ذلیل که پس از نزدیک به یک سال جنگ و توسل به انواع جنایت و علی‌رغم برخورداری از حمایت‌های جاهلانه و بی‌دریغ دولت‌های غربی، به هیچ کدام از اهداف خود در جنگ غزه نرسیده و در مرکز، شمال، شرق و جنوب زیر ضربات هر روزه مقاومت قرار گرفته و به محاصره آن درآمده است، از حملات گسترده تروریستی جدید به جایی نخواهد رسید.»

حلقه آتش رژیم صهیونیستی را نابود می‌کند

«دنیس راس» در نشریه «فارین پالیسی» نوشت: «ایران قصد خود برای نابودی اسرائیل را پنهان نمی‌کند. استراتژی این کشور حفظ فشار دائمی بر اسرائیل و درگیر کردن این رژیم در درگیری‌های جاری در مرز‌های خویش است. هرچند این مسئله کاملاً واضع است، اما به نظر می‌رسد رویکرد فعلی اسرائیل دقیقا بازی کردن در زمین ایران است. سیاست‌های فعلی اسرائیل در حال تأیید استراتژی ایران است. اسرائیل اکنون در حال نبرد در جنگ‌های فرسایشی در غزه در مرز شمالی خود است و با درگیری‌های بزرگ‌تری در کرانه باختری مواجه شده است. هر کدام از این منازعات به تنهایی ممکن است به خودی خود دارای توجیه منطقی باشند، اما وقتی همگی همزمان رخ می‌دهند، به معنای بازی کردن تحت قواعد ایران است.» در ادامه این مطلب آمده است: «آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران مدت‌هاست بر این اعتقاد است که اگر اسرائیلی‌ها احساس کنند که دائماً از ناحیه تهدیدات نظامی تحت فشار هستند، این کشور را ترک خواهند کرد. آنچه برخی از آن به عنوان «حلقه آتش» به دور اسرائیل یاد می‌کنند، بر اساس این مفروضه شکل گرفته است.»

فقط به فکر قدرت هستید!

«محمد قوچانی» از اعضای اصلی حزب کارگزاران با طرح این پرسش که «چرا هنوز همه فکر می‌کنند بدترین رئیس جمهور تاریخ ایران آقای روحانی بوده است؟» می‌گوید: «این یک جنگ روانی از سوی اصولگرایان و نیز انحلال‌طلبان است. اینکه روحانی نامحبوب شد، بخشی از آن به خاطر این است که نخبگان اصلاح‌طلب اتفاقاً در بازی افتادند. در سال 96 اولین جریانی که گفت پشیمان هستیم، اصلاح‌طلبان بودند، چون پست‌هایی که انتظار داشتند در دولت دوم بگیرند را ندادند.» وی در ادامه روحانی را با قوام مقایسه می‌کند: «اصلاً محبوبیت برای روحانی مهم نیست. مثل قوام است. محبوبیت برای کاری که می‌خواهد انجام دهد خیلی مهم نیست. ..... من مخالف نقد شما بر اصلاح‌طلبان نیستم. اصلاح‌طلب‌ها هم استراتژی ندارند و هم قدرت‌طلب هستند. در بدنه اصلاح‌طلب‌ها مهم این است که ماشین دولت را بگیرند.»

اخبار کوتاه

به گزارش «گالف تودی» تعداد فزاینده‌ای از مردم غزه به خصوص کودکان در نتیجه جنگ حدود یک ساله که شاهدش بوده‌اند، نمی‌توانند به درستی ارتباط کلامی برقرار کنند. «الدحدوح» گفتار درمانگر حاضر در اردوگاه آوارگان در غرب شهر الزوایده در استان دیرالبلح غزه، بر اساس مشاهداتش تخمین زد، ‌شش کودک از هر 10 کودک حاضر در این اردوگاه از مشکلات گفتاری رنج می‌برند. معاون مدیر اجرایی یونیسف در امور بشردوستانه «تد چابیان» خواستار آتش‌بس فوری در غزه برای پایان دادن به کشتار و معلولیت کودکان و فراهم شدن امکان ارسال کمک‌های به شدت مورد نیاز و نجات‌دهنده جان برای آنها شد.

رئیس‌جمهور اوکراین دیروز گفت، هنوز از هیچ یک از دو کشور آمریکا و انگلیس مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد برای حمله به اهداف در داخل خاک روسیه را دریافت نکرد‌ه‌اند. پیشتر رئیس‌جمهور روسیه «ولادیمیر پوتین» هشدار داد چنین اقدامی از سوی غرب به معنای ورود مستقیم ناتو به جنگ با روسیه است که ماهیت درگیری‌ها را به شکلی قابل توجه تغییر می‌دهد و مسکو را به اتخاذ تصمیم‌های متناسب وامی‌دارد.

برآورد می‌شود میزان واردات بنزین در سال 1402 که بالغ بر حدود 2 میلیارد دلار بوده، در سال جاری به حدود 3 میلیارد دلار افزایش یابد که رقم بالایی است و می‌تواند روی دیگر هزینه‌کردهای دولت تأثیر بگذارد؛ البته بخشی یا بیشتر آن با تهاتر صورت می‌گیرد و دولت مستقیماً پولی بابت آن نمی‌پردازد، اما تهاتر بنزین با هر کالایی، اگر در هزینه‌کرد مستقیم دولت اثرگذار نباشد، در کاهش مستقیم درآمد دولت (از کالایی که صادرات آن با بنزین وارداتی تهاتر می‌شود) اثرگذار است.

دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه قصد دولت چهاردهم خدمت‌گزاری به عموم مردم است، گفت: «دولت تلاش دارد خدمت صادقانه انجام دهد و رئیس جمهوری نیز مواضع صریح علیه استکبار اعلام کرده است.» «حجت‌الاسلام موحد» با بیان اینکه همه باید در کشور دست به دست هم دهیم تا بیماری بدحجابی درمان شود، تصریح کرد: «برای کسانی که از این موضوع تمرد و به قانون و پلیس دهن‌کجی می‌کنند، باید پرونده تشکیل شود.» وی با بیان اینکه برای بدحجابان پرونده تشکیل و دستگاه قضایی نیز اقدامات لازم خود را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: «سلامت امنیتی و اعتقادی نیز اهمیت بسزایی دارد و نظام اسلامی به دنبال این است که جامعه سالم باشد و به سمت رستگاری پیش برود.»

«سردار نقدی» معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «جواب ما به رژیم صهیونیستی فراتر از انتظار خواهد بود؛ تحمل ملت‌ها از زدن صرفاً چند موشک گذشته و برای این رژیم منحوس هیچ راهی جز محو کامل از روی زمین نمانده است‌.»