صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۵۹۵
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امروز قدم اوّل و اوّلین کار در اتّحاد دنیای اسلام بر ضدّ این باند جنایتکار و باند تروری که بر فلسطین حکومت میکنند و قصف کردند سرزمین فلسطین را، این است که کشورهای اسلامی ارتباطات اقتصادی‌شان را بکلّی با این باند جنایتکار قطع کنند؛ این دیگر کمترین کاری است که میتوانند انجام بدهند؛ باید این کار انجام بگیرد. ارتباطات اقتصادی را از بین ببرند، ارتباطات سیاسی را تضعیف کنند، حملات مطبوعاتی، حملات رسانه‌ای را تقویت کنند و صریحاً ابراز کنند و نشان بدهند که در کنار ملّت مظلوم فلسطین قرار دارند. 31/6/1403 Basirat.ir

دانلود PDF

دانلود WORD

  حرف روز 

  راهکارهای تشکیل امت اسلامی

 کلیدی‌ترین سخن رهبر حکیم انقلاب در سالروز میلاد پیامبر رحمت در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، ضرورت تشکیل امت اسلامی بود. البته این مطالبه همواره از سوی رهبران و مسئولان انقلاب اسلامی از بدو پیروزی تا کنون مطرح شده است؛ اما گردهم آمدن کشورهای اسلامی همواره با موانع و چالش‌های بسیاری مواجه بوده است. از این رو ایشان ضمن تعریف کلیدواژه «امت» به عنوان مجموعه‌ای که هماهنگ و با انگیزه به سمت یک هدف حرکت می‌کند، بر نقش خواص در شکل‌گیری امت اسلامی و وحدت دنیای اسلام تأکید کردند: «ما امروز نیازمند تشکیل امّت اسلامی هستیم؛ یعنی باید دنبال این برویم. چه کسی می‌تواند در این زمینه کمک کند؟ دولت‌های اسلامی در این زمینه می‌توانند اثرگذار باشند، اما انگیزه آنها قوی نیست و این وظیفه خواص جهان اسلام یعنی سیاستمداران، علما، دانشمندان، دانشگاهیان، طبقات با نفوذ و صاحب فکر، شعرا، نویسندگان و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی است که این انگیزه را در دولتمردان ایجاد کنند. (31/06/1403)

سپس رهبر معظم انقلاب بحث موانع و دشمنان تشکیل امت اسلامی را مطرح کردند که آنها نمی‌خواهند این امّت اسلامی تشکیل بشود. مبتنی بر پژوهش‌های زیادی که در این زمینه در سطح جهان اسلام کار شده است، می‌توان با الهام از خود قرآن کریم و روایات و سیره رسول‌الله(ص) به چند اقدام مهم به عنوان راهکارهای وحدت و تشکیل امت اسلامی اشاره کرد:

اول، اهتمام به تحقق ایمان واقعی که در گرو تربیت صحیح اسلامی در بین امت اسلامی است. ایمان واقعی و حقیقی حداقل چهار جزء دارد که از پیروی اوامر الهی در امور شخصی تا مبارزه با طاغوت زمانه شروع می‌شود و ادامه دارد تا شکل‌گیری برادری اسلامی و پیروی از رهبری امت اسلامی و مقاومت و ایستادگی در برابر ظالم، اما امروز آیا مصداق اتم ظلم و ظالم آمریکا و صهیونیسم جهانی نیست؟!

حاکم شدن ارزش‌ها و دستورات اسلامی از جمله امر به معروف و نهی از منکر در بین امت اسلامی اقدام بعدی است. منظور از امر به معروف، یعنی امر به اسلام، نظام اسلامی و وحدت اسلامی، امر به اطاعت و پیروی از رهبری یکپارچه، امر به پرهیز از تفرقه است که خیلی مهم است. جزء‌ سوم ساخت امت اسلامی اعتصاب به حبل‌الله و پرهیز از تفرقه است. جزء چهارم ساخت امت اسلامی مقابله با عقب‌ماندگی و تلاش برای پیشرفت مسلمانان است؛ هرگونه عقب‌ماندگی بین مسلمانان باعث می‌شود امت اسلامی شکل نگیرد. جهل، فقر، تبعیض، فساد و پیروی از نظام سلطه سبب می‌شود امت اسلامی شکل نگیرد. مناسبات طاغوتی حاکم در روابط امت اسلامی مانع از تشکیل امت اسلامی‌است و این مانع هم باید از بین برود. (فتح‌الله پریشان)

 

گزارش روز  

 تحریف در کمین است...

ملت بزرگ ایران در طول هشت سال دفاع مقدس، با توکل بر خداوند، اتحاد، فداکاری و در سایه رهبری عالمانه امام راحل، اجازه جدایی یک وجب از خاک کشور را نداد و در مقابل هجمه سنگین دو ابرقدرت شرق و غرب از اصول انقلابی خود عقب‌نشینی نکرد. نظام اسلامی در پایان این هشت سال بسیار قوی‌تر و تواناتر از قبل به یک قدرت و الگوی ضد استکباری در منطقه و جهان تبدیل شد. در حالی که تاریخ گواهی می‌دهد ایران در دوره قاجار و پهلوی در همه‌ جنگ‌ها با شکست و حقارت روبه‌رو شده است. حتی در جریان جنگ‌های جهانی اول و دوم با وجود اعلام بی‌طرفی، مورد تجاوز و اشغال کشور‌های بیگانه قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۹ فرمودند: «دفاع مقدس ملت ایران از دو خطر «فراموشی» و «تحریف» مصون نیست. دست تحریف، این بخش پُردرخشش تاریخ ما را ممکن است مخدوش کند.» اهداف دشمن از تحریف دفاع مقدس عبارتند از: ۱ـ تخریب رهبران انقلاب اسلامی و معرفی آنان به عنوان افراد رادیکال، فاقد دانش نظامی و توان فرماندهی؛ ۲ـ اعتبارزدایی از توان دفاعی کشور؛ ۳ـ بی‌اعتبارسازی فرماندهان دفاع مقدّس در نزد افکار عمومی؛ 4ـ ایجاد تنفر در افکار عمومی نسبت به آن دوران پرافتخار؛ ۵ـ جلوگیری از انتقال فرهنگ دفاع مقدّس به نسل جوان. اما توصیه‌ رهبر حکیم انقلاب برای ناکام گذاشتن توطئه دشمنان چیست؟

۱ـ زندگینامه و سبک زندگی شهدا را تبیین کنید. «ما زندگی شهیدان را، سبک زندگی شهیدان را، برای جوان‌های‌مان، برای نسل‌های رو به آینده‌مان تصویر کنیم»

۲ـخاطرات جنگ را زنده کنید. در نگاه رهبر معظم انقلاب خاطرات دوران جنگ یک «ثروت ملی» است. باید این ثروت را استخراج کرد و به شکل مطلوب از آن بهره برد.

۳ـ یادواره‌های شهدا را جدی بگیرید. «هر یادواره‌ای که شما به وجود می‌آورید، یک تأثیر اساسی در یک جمع کثیری می‌گذارد.»

۴ـ از ظرفیت راهیان نور استفاده کنید. رهبر حکیم انقلاب با تأکید بر این بسترِ مساعد و عظیم برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس بر ضرورت گسترش و پیشرفت آن تأکید کرده‌اند.

۵ـ از هنر استفاده کنید. «قطعاً آثار باارزشی تولید شده است؛ اما در مقابل گنجینه عظیمی که در این دفاع هشت ساله به وسیله ملت ایران به وجود آمد، چیز کمی است.»

تحریف کتب آسمانی، تحریف غدیر، تحریف سیره پیامبر، تحریف دوران ستمشاهی، تحریف شخصیت امام راحل و... نشان‌دهنده آن است که دشمنان حقیقت در طول تاریخ همواره از تحریف برای رسیدن به‌امیال پلید خود بهره گرفته‌اند.

مسئله دفاع مقدّس یک پدیده‌ عُقلایی و یکی از عقلانی‌ترین حرکات ملّت ایران بود و باید مراقب تحریف‌ها بود. لذا «این پیروزی را ما باید روایت کنیم. کار عده‌ای که به میدان جنگ رفتند دیگر تمام شد. پس از پایان کار آنها، کار یک خیل عظیم دیگری آغاز می‌شود، آن هشت سال جنگ بایستی تاریخ ما را تغذیه کند.» (مصطفی علیجان‌زاده)

 

خبر ویژه

 مزدوران صهیونیست در دام اطلاعاتی سپاه

سربازان گمنام امام ‌زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه با اقدام هوشمندانه شبکه‌ای از عناصر مزدور و همکار رژیم صهیونیستی را متلاشی کردند. در بیانیه منتشر شده سپاه در این زمینه آمده است: «در پی شکست و ناکامی مفتضحانه رژیم صهیونیستی و حامیان غربی و اروپایی آن به‌ویژه آمریکا در دستیابی به اهداف شوم و اهریمنی علیه مردم غزه و لبنان، سردمداران جنایت‌کار این رژیم جعلی و نژادپرست برای فرار از مخمصه راهبردی این روزها، در تلاش برای سرایت بحران به داخل خاک جمهوری اسلامی ایران برآمده و طراحی سلسله اقدامات ضدّ امنیتی در کشورمان را در دستور کار خود قرار داده بود. در راستای مقابله با این توطئه سربازان گمنام امام‌زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه، شبکه‌ای متشکل از ۱۲ تن از عناصر مزدور و همکار این رژیم که قصد انجام اقدامات ضدّ امنیتی علیه مردم را داشتند، در شش استان شناسایی و تحت ضربه قاطع اطلاعاتی قرار گرفتند.»

 

اخبار

رؤیافروشی از یک سفر!

در حالی که دولت آمریکا توافق برجام را به مدت شش سال زیر پا گذاشته و حتی انتخاباتی را که به پیروزی آقای پزشکیان انجامید، مشروع نمی‌داند، نشریات زنجیره‌ای به رویافروشی و حباب‌فروشی درباره «گره‌گشایی در نیویویورک» روی آورده‌اند. روزنامه «سازندگی» در نوشته‌ای با همین عنوان (گره‌گشایی در نیویورک) آورده است: «بی‌شک اولین سفر مسعود پزشکیان به آمریکا دستاوردهای مهمی را خواهد داشت. تحلیلگران امیدوار هستند که برخلاف دولت سیزدهم، این دولت بتواند دستاورد مثبتی را از این سفر عاید کشورمان کند. صادق زیباکلام می‌گوید که امیدوار است تا آقای پزشكیان متفاوت از رؤسای‌جمهور گذشته‌مان رفتار كند.» درباره فضاسازی نشریات زنجیره‌ای گفتنی است، اولاً دولت آمریکا و تروئیکای اروپایی حاضر به تبریک به آقای پزشکیان به دلیل پیروزی در انتخابات نشدند و دولت آمریکا مدعی شد انتخابات ایران را عادلانه و مشروع نمی‌داند. هنگامی هم که آقای پزشکیان عنوان کرد «اگر آمریکا دست از دشمنی و تحریم بردارد، ما با هم مشکلی نداریم و برادر هستیم»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد منتظر رفتار و نه گفتار طرف ایرانی است که سیاست‌هایش را در موضوعات مختلف هسته‌ای و منطقه‌ای و حمایت از حماس و حزب‌الله تغییر دهد.

سرپیچی از تصمیم واشنگتن

یک شبکه خبری آمریکایی از بی‌توجهی دولت ایتالیا به خواسته آمریکا برای تحریم شرکت هوایی «ایران ایر» خبر داد.به گزارش وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ»، یک دیپلمات ارشد غربی که مایل به افشای نام خود نبود در این زمینه گفت، ایتالیا علی‌رغم فشارهای آمریکا هنوز با خواسته این کشور در تحریم‌  شرکت ایران‌ایر با ادعای ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه موافقت نکرده است. این شبکه خبری آمریکایی در بخش دیگر گزارش خود نوشت، تحریم‌های ایالات متحده ایران، چین و روسیه  تجارت این کشورها را متوقف نکرده است. اندیشکده آمریکایی «هادسن» به تازگی گزارش کرد، چین در حال یافتن راه‌هایی برای تأمین 90 درصد تراشه‌های مورد نیاز روسیه برای تولید موشک، تانک و هواپیماست.

پای آمریکا را در منطقه قطع کنید

«سیدمقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق با انتشار بیانیه‌ای به‌شدت به آمریکا و سیاست‌های این کشور در منطقه خاورمیانه و حمایت از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و خطاب به حکام عرب توصیه کرد، نخست، جرم‌انگاری تعامل با اسرائیل و منزوی کردن هر کشور عربی یا اسلامی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده است. دوم، محدود کردن مداخلات آمریکا در کشورهای عربی و اسلامی، محدود ساختن سفارت‌های آن و تلاش برای قطع رابطه اقتصادی با این کشور. سوم، انجام یک اقدام اسلامی ـ عربی دولتی رسمی یکپارچه برای صدور قطعنامه‌هایی از داخل سازمان ملل یا شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی. چهارم، از پارلمان عراق می‌خواهم با صدور مصوبه‌ای سطح نمایندگی دیپلماسی آمریکا را به‌عنوان مرحله نخست کاهش دهد؛ لذا پارلمان که نماینده مردم است، باید به این اقدام دست بزند و من آماده‌ام که از نظر مردمی از این مصوبه حمایت کنم.

همان فردای 7 اکتبر باید تسلیم خواسته‌های حماس می‌شدیم

رئیس سابق موساد اعلام کرد، کابینه اسرائیل به جای یاوه‌گویی‌هایش در رابطه با پیروزی قاطع باید از همان ۸ اکتبر کار امضای توافق با سنوار را در دستور کار خود قرار می‌داد. پایگاه خبری عبری‌زبان «سوروگیم» در خبری در این زمینه اعلام کرد، «تامیر باردو» رئیس اسبق موساد با یاوه توصیف کردن ادعاهای نتانیاهو درباره دستیابی به پیروزی قاطع گفت: «کابینه نتانیاهو بهتر بود به جای یاوه‌گویی در رابطه با این امر از همان روز 8 اکتبر (فردای عملیات طوفان‌الاقصی) مسئله توافق با سنوار را در دستور کار خود قرار می‌داد.» به گفته تامیر باردو، کابینه اسرائیل باید توافق مبادله اسرا را با سنوار و مبادله آنها را با فلسطینیان اسیر پیش می‌برد. او افزود: «السنوار پیش از آغاز حمله نظامی هم خطاب به ما اعلام کرده بود که شما مجبور خواهید شد این مبادله را انجام دهید؛ اما اسرائیل گزینه انتقام را برگزید، این در حالی است که مسئولان اسرائیلی خوب می‌دانستند که اسرا را نمی‌توان با عملیات نظامی آزاد کرد، اگرچه شاید تعداد کمی از آنها از این طریق آزاد شوند. همچنین مسئولان اسرائیلی به خوبی می‌دانستند که هر بمبی که در جای اشتباه سقوط کند، می‌تواند جان شماری از اسرا را بگیرد.»

 

اخبار کوتاه

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا دعوت شبکه «سی‌ان‌ان» برای مناظره دوم با «کاملا هریس» معاون رئیس‌جمهور و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد. ترامپ در پاسخ به دعوت سی‌ان‌ان اظهارات پیشین خود را تکرار کرد و در این‌باره گفت: «مسئله و مشکل برگزاری مناظره دیگر این است که خیلی دیر است؛ رأی‌گیری (در برخی از ایالت‌ها) هم‌اکنون آغاز شده است.» پیش از این کاملا هریس دعوت سی‌ان‌ان برای مناظره با دونالد ترامپ در ۲۳ اکتبر را پذیرفته بود.

«سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران تأکید کرد: «این امر نمی‌تواند بدون پاسخ بماند.» وی افزود: «رژیم صهیونیستی به زعم خود برای نابودی کامل جنبش حماس به غزه رفت، ولی شکست خورد و اکنون در وضعیت استیصال قرار دارد.»

«حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی خامنه‌ای» در جلسه درس خارج فقه و اصول که به صورت مجازی برگزار می‌شد، اعلام کرد: «اول مهر ۱۴۰۳ آخرین روز تدریس او در این درس است و از این پس این درس تعطیل است.» به گفته وی تعطیلی جلسه درس، تصمیم شخصی است و ربطی به مسائل سیاسی ندارد و مسئله‌ای میان او و خداوند است. فرزند رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: «ممکن است این تعطیلی همیشگی یا موقت باشد.»

یک شبکه خبری آمریکایی نوشت: «نگرانی‌های ایالات متحده بیشتر می‌شود زیرا ایران، روسیه،چین و کره شمالی به عنوان دشمنان این کشور برای به چالش کشیدن آمریکا ائتلاف تشکیل داده‌اند.» وبگاه شبکه «بلومبرگ» در بخشی از این گزارش نوشت، ایران، روسیه، چین و کره شمالی با همکاری با هم در حال به چالش کشیدن تحریم‌های آمریکا هستند. برای نمونه «مارتین کیمانی»، سفیر سابق کنیا در سازمان ملل متحد گفت: «نفوذ آمریکا به‌سرعت در حال کاهش است قدرت‌هایی در حال ظهور هستند که می‌خواهند خود را بیشتر در فضای چندجانبه نشان دهند.»

«یوسف پزشکیان» با انتشار پیامی، همراهی خود با رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک را تکذیب کرد و نوشت: «رسانه‌های موفق دنیا به دقت در خبررسانی معروفند. پیش‌بینی و تحلیل خود را به‌نام خبر منتشر نمی‌کنند. گویا شبه رسانه‌هایی مرا بدون اطلاع خودم، عازم نیویورک کرده‌اند! در این سفر همراه رئیس‌جمهور نیستم، اما اگر حضورم در سفری ضروری باشد و رئیس جمهور صلاح بدانند، همراهی خواهم کرد.»

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حملات متوالی با ده‌ها موشک فادی ۱، فادی ۲ و کاتیوشا به مجتمع صنایع نظامی اسرائیل در شمال شهر حیفا، اولین پاسخ این گروه به حملات اسرائیل از جمله عملیات امنیتی انفجار دستگاه‌های پیجر و بی‌سیم رادیویی و بمباران نشست فرماندهان الرضوان است.»