صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۶۲۹

مروری بر مهم‎ترین بخش‌های سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت:
۱ ـ اگر ما حرکت عام تاریخ بشر را تشبیه کنیم، به یک کاروان که در راهی در حرکت است و بشر در این حرکت تاریخی در مسیر زمان، در بستر زمان در حال حرکت و پیشرفت است، قطعاً کاروان‌سالار و راهبر این کاروان، انبیاء الهی هستند. انبیاء الهی، هم راه را نشان می‎دهند، هم قدرت تشخیص جهت‌یابی را در آحاد انسان و در افراد انسان تقویت می‎کنند.

۲. انبیاء هدایت بشر را با طرق مختلفی انجام دادند؛ در یک شرایطی «ما اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله» باید مورد «اطاعت» قرار بگیرد؛ یعنی تشکیلات سیاسی درست کند، جامعه را حرکت بدهد و موظفند گوش کنند، اطاعت کنند و مانند اینها. یک جا هم می‎فرماید: «وَ کَاَیِّن مِن نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنوا لِما اَصابَهُم فی سَبیلِ اللَه». یک جا زبان خوش است، یک جا قدرت نظامی است؛ بسته به شرایط است.

۳ ـ ما نباید دست‌کم بگیریم روز میلاد پیغمبر (ص) را. خب باید درس بگیریم؛ صِرف توصیف و تمجید که کفایت نمی‎کند. درس پیغمبر، یک درس کامل و جامع و همه‌جانبه است که برای همه زندگی است؛ هر بخشی از این، قابل تبیین و تشریح و توصیف فراوان است. یکی از درس‎های زندگی پیغمبر (ص) عبارت است از: امت‌سازی؛ تشکیل «امت اسلامی». آن مبارزات سیزده‌ساله مکه منتهی شد به هجرت که پایه‌گذاری امت اسلامی است. ما امروز به این درس احتیاج داریم؛ ما امروز فاقد امت اسلامی هستیم. کشور‌های اسلامی زیادند، نزدیک دو میلیارد مسلمان در دنیا زندگی می‎کنند، اما عنوان «امت» را نمی‎توان بر این مجموعه گذاشت؛ چون هماهنگ نیستند، چون یک‌جهت نیستند. ما متفرقیم. نتیجه این تفرق، سلطه دشمنان اسلام است.

۴ ـ ما امروز نیازمند تشکیل امت اسلامی هستیم؛ یعنی باید دنبال این برویم. چه کسی می‎تواند در این زمینه کمک کند؟ دولت‎ها می‎توانند تأثیر بگذارند؛ البته انگیزه در دولت‎ها خیلی قوی نیست. آنهایی که می‎توانند این انگیزه را قوی کنند، خواص دنیای اسلامند؛ یعنی همین شماها: سیاستمداران، علما، دانشمندان، دانشگاهیان، طبقات بانفوذ و صاحب فکر، شعرا، نویسندگان، تحلیلگران سیاسی و اجتماعی، اینها می‎توانند اثر بگذارند.

۵ ـ اینکه امام بزرگوار (ره) ما از قبل از پیروزی انقلاب بر روی وحدت دنیای اسلام و وحدت شیعه و سنی این همه تکیه کرده‌اند، به خاطر همین است؛ چون قدرت دنیای اسلام ناشی از اتّحاد است و دشمن عکس این را می‎خواهد و به عکس این عمل می‎کند و تلاش می‎کند. این درس امروز ما از حضرت است.

۶ ـ امروز قدم اول و اولین کار در اتحاد دنیای اسلام بر ضد این باند جنایتکار و باند تروری که بر فلسطین حکومت می‌کنند و قصف کردند سرزمین فلسطین را، این است که کشور‌های اسلامی ارتباطات اقتصادی‌شان را به کلی با این باند جنایتکار قطع کنند؛ این دیگر کمترین کاری است که می‎توانند انجام بدهند؛ باید این کار انجام بگیرد. ارتباطات اقتصادی را از بین ببرند، ارتباطات سیاسی را تضعیف کنند، حملات مطبوعاتی، حملات رسانه‌ای را تقویت کنند و صریحاً ابراز کنند و نشان بدهند که در کنار ملت مظلوم فلسطین قرار دارند.