تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۵۸۹۰

منادی و پشتیبان وحدت اسلامی

از جمله دیگر اقدامات جمهوری اسلامی برای تقویت وحدت اسلامی برگزاری مستمر کنفرانس وحدت اسلامی با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندان اسلامی از ایران و جهان اسلام است که همه ساله عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی همچون رهبر و رئیس‌جمهور در این کنفرانس سخنرانی می‌کنند
منادی و پشتیبان وحدت اسلامی
امام خمینی و نظام جمهوری اسلامی در جهت ایجاد وحدت اسلامی و رفع تفرقه‌ها در سطحی گسترده، تلاش و توفیقات عظیمی نیز در این راه کسب نمودهاند.
امام خمینی منادی وحدت اسلامی هستند. امام مکرراً در رهنمودهایشان از یک سو توطئه‌ها علیه وحدت مسلمانان را افشا و محکوم و از سوی دیگر جهان اسلام را به وحدت و اتحاد همهجانبه دعوت نمودند و با معرفتبخشی‌های بسیار عظیمشان گام‌های بزرگی در مسیر تحقق وحدت اسلامی و دوری از اختلافات برداشتند. علاوه بر این‌ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر قراردادن سیاست کلی دولت جمهوری اسلامی بر ائتلاف‏ و اتحاد ملل‏ اسلامی تأکید شده است.
برکات هفته وحدت
گام دیگر جمهوری اسلامی در راستای ایجاد وحدت اسلامی اعلام هفته وحدت است.
این نامگذاری برکات بزرگی تاکنون داشته است. اعلام ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول توسط جمهوری اسلامی، به عنوان هفته وحدت، نقش بسیار مهمی در ایجاد وحدت اسلامی داشته است. در حالی که اهل سنت ۱۲ ربیع الاول و شیعیان ۱۷ ربیع الاول را تاریخ ولادت پیامبر اکرم (ص) دانسته و جداگانه به برگزاری مراسم این عید بزرگ و تجلیل از آن میپرداختند و این امر شاید خود یک عامل اختلافی هم محسوب میشد، اینک به جهت نامگذاری هفته وحدت بین این دو تاریخ از سوی جمهوری اسلامی ایران، نه تنها این عامل اختلاف خود به عامل وحدت تبدیل شده، بلکه فرصت مناسبی ایجاد کرده است تا همه ساله به مدت یک هفته، اندیشمندان و پیروان این دو مذهب در کنار یکدیگر جمع شده و با تکیه بر نقاط اشتراک خویش به بحث و بررسی پرداخته و بر وسعت دامنهی وحدت اسلامی بیفزایند.
از جمله دیگر اقدامات جمهوری اسلامی برای تقویت وحدت اسلامی برگزاری مستمر کنفرانس وحدت اسلامی با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندان اسلامی از ایران و جهان اسلام است که همه ساله عالیترین مقامات جمهوری اسلامی همچون رهبر و رییسجمهور در این کنفرانس سخنرانی میکنند و معمولاً همه ساله میهمانان این کنفرانس با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار نمودهاند.
برکات مجمع تقریب مذاهب اسلامی
مقام معظم رهبری نیز همچون حضرت امام حامی وحدت اسلامی هستند و کارکرد بسیار عظیمی در این عرصه دارند. ایشان مکرر مسلمانان را به وحدت و انسجام اسلامی دعوت نمودهاند. یکی از مهمترین ابتکارات رهبر انقلاب در عرصه وحدت اسلامی، تأسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی است. رهبر انقلاب در ۲۴ مهرماه ۱۳۶۸ بر ضرورت تشکیل «دارالتّقریب بینالمذاهب الاسلامیّه» در کشور تأکید نمودند. مدتی بعد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سال ۱۳۶۹ تأسیس شد.
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تا کنون دستاوردها، برکات و عملکرد عظیم و گسترد‌های داشته است که از جمله آن‌ها برگزاری همهساله کنفرانس وحدت اسلامی در هفته وحدت اسلامی در تهران است. تا سال ۱۳۶۹، متولی برگزاری این کنفرانس سازمان تبلیغات اسلامی بود و کنفرانس اول تا چهارم را این سازمان برگزار کرد. از آن سال به بعد، هم زمان با تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، این امر برعهدة مجمع گذاشته شد. مهمانان این کنفرانس در اکثریت سال‌ها در هفته وحدت با رهبر انقلاب دیدار کرده و پای سخنرانی معظم له نشستهاند. در این دیدار‌ها صحنه‌های عظیمی از همدلی و پیوستگی جمهوری اسلامی با مسلمانان جهان پدیدار گشته است. در اغلب این دیدار‌ها رهبر انقلاب پس از سخنرانی به میان شرکت کنندگان رفتهاند و به صورت بسیار صمیمان‌های با مهمانان، مصافحه، دیدهبوسی، احوالپرسی و گفتگو نمودهاند. در پایان هر کنفرانس نیز بیانیه‌های وحدتآفرینی صادر گردیده است. علاوه بر این، تهیه منشور وحدت اسلامی که مطالبه رهبر انقلاب بود، توسط مجمع تقریب انجام شد.
فتوای وحدت‌آفرین رهبر انقلاب
یکی دیگر از جلوه‌های تقویت وحدت اسلامی، فتوای رهبری مبنی بر حرمت اهانت به مقدسات اهل سنت و زنان پیامبر (ص) است.
چند سال پیش رهبر انقلاب فتوایی مبنی بر حرمت اهانت به مقدسات اهل سنت و زنان پیامبر (ص) صادر نمودند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به استفتائی اعلام کردند: «اهانت به نماد‌های برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام [عایشه]حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) می شود. آیت الله خامن‌های این موضوع را در پاسخ به استفتائی مطرح کردند که در آن خواسته شده بود تا ایشان نظر خود را درباره «اهانت و استفاده از کلمات تحقیرآمیز و توهین به همسر پیامبر اسلام ام المومنین حضرت عایشه اعلام کنند.» این درخواست صدور فتوا از سوی جمعی از علما و فرهیختگان شیعه منطقه احساء عربستان سعودی ارائه شد. استفتاء از آیت الله خامن‌های در پی توهین به عایشه توسط یاسر الحبیب روحانی شیعه کویتی صورت گرفت که با واکنش‌ها و مخالفت‌های بسیاری رو به رو شد. در شدیدترین این واکنشها، کابینه کویت، این روحانی را سلب تابعیت کرد.
به دنبال صدور فتوای رهبر انقلاب، دکتر احمد الطیب شیخ الازهر با صدور بیان‌های رسماً از فتوای رهبری تقدیر و تشکر کرده و با تحسین عمل ایشان اعلام داشتند که این فتوا گشودن راهی تازه برای ایجاد دوستی و اتحاد میان امت اسلامی است. به دنبال این بیانیه نیز جامعه مدرسین الأزهر ضمن تشکر از احمد الطیب کار رهبری را اقدامی موثر در راستای تحقق وحدت اسلامی ارزیابی کردند. این فتوای مقام معظم رهبری در رسانه‌های عربی بازتاب گسترد‌های داشت و روزنامه کویتی الأنباء، پایگاه اطلاعرسانی پرمخاطب محیط، روزنامه‌های السفیر و الانتقاد لبنان، روزنامه الحیات چاپ لندن، روزنامه الوطن عربستان، سایت رادیو و تلویزیون مصر و شبکه خبری راصد وابسته به شیعیان عربستان و برخی شبکه‌های ماهوار‌های عربی به انعکاس این فتوا و تأثیر آن بر وحدت مسلمانان مبادرت ورزیدند.
روزنامه الحیات چاپ لندن در این باره نوشت: «بیانیه رهبر ایران مبنی بر حرام بودن توهین به عایشه آسودگی کسانی را که برای نزدیکی مذاهب اسلامی تلاش میکنند را به دنبال داشته است. این فتوا کمک کرد تا احترام به مقدسات و رموز دینی مذاهب مختلف نزد مسلمانان چه شیعه و چه سنی افزایش یابد.»
پایگاه اینترنتی محیط نیز فتوای ایشان را حرکتی حکیمانه برای بسته شدن باب فتنه شیعه و سنی دانسته و نوشت: این فتوا توانست توطئه‌های امریکا و اسرائیل برای شکستن صفوف مسلمانان را خنثی کند روزنامه کویتی الوطن نیز در یادداشتی به قلم سردبیر نوشت: «فتوای رهبر ایران پاسخ قاطعی است به تمام کسانی که مصالح جامعه اسلامی را در نظر نمیگیرند و با ایراد اظهاراتی خلاف مشاعر اسلامی باعث ایجاد فتنه شیعه و سنی می‌شوند».
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات