صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۷۳۴
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ما امروز نیازمند تشکیل امّت اسلامی هستیم؛ یعنی باید دنبال این برویم. چه کسی میتواند در این زمینه کمک کند؟ دولتها میتوانند تأثیر بگذارند؛ البتّه انگیزه در دولتها خیلی قوی نیست. آنهایی که میتوانند این انگیزه را قوی کنند، خواصّ دنیای اسلامند؛ یعنی همین شماها: سیاستمداران، علما، دانشمندان، دانشگاهیان، طبقات بانفوذ و صاحب فکر، شعرا، نویسندگان، تحلیلگران سیاسی و اجتماعی، اینها میتوانند اثر بگذارند. 31/6/1403

دانلود PDF

دانلود WORD

  حرف روز

سفر به نیویورک و حواشی آن

جمهوری اسلامی ایران در یک جنگ تمام‌عیار شناختی درگیر است و رسانه‌ها، افسران و فرماندهان عالی این جنگ هستند. میدان جنگ اذهان مردم و طراحان جنگ قدرت‌های بزرگ هستند. سه تکنیک «سکوت و عبور»، «مجادله برای مجادله» و «صدای بلند» از تکنیک‌های رسانه‌ای هستند که در جنگ شناختی استفاده زیادی از آنها می‌شود. فصل مشترک این سه تکنیک غلبه حاشیه بر متن است.

این تکنیک‌های رسانه‌ای همواره در کشور ما و علیه منافع ملی کشور فعال بوده و هست. حواشی رئیس جمهور شهیدمان در سفرهای استانی، ادبیات و خانواده مسئولان و شخصیت‌های سیاسی کشور، حواشی دیدارهای سیاسی و صحبت‌های غیر رسمی بسیاری از مسئولان نمونه‌هایی از این موارد هستند که برجسته‌سازی آنها با هدف غلبه حاشیه بر متن صورت گرفته است. آقای پزشکیان که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده نیز از این حواشی به دور نمانده است. اگرچه چارچوب کلی سخنان رئیس‌جمهور دراین نشست درباره جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه و لبنان کاملاً روشن و گویا بود، اما رسانه‌های غربی و البته برخی رسانه‌های داخلی با اهداف چند وجهی کوشیدند روایت موردنظر خود را از سخنان پزشکیان ارائه داده و این‌گونه جلوه دهند که ایران از موضع ضعف، آماده تنش‌زدایی با رژیم‌صهیونیستی است. در حالی که پزشکیان در نشست با مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های آمریکایی به‌صراحت از نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی انتقاد و تأکید کرد،‌ترور شهید هنیه قطعاً بدون ‌پاسخ نخواهند ماند، آنها کوشیدند با انتشار یک نقل‌قول با این مضمون که «ما آماده‌ایم تمام سلاح‌های خود را کنار بگذاریم، به شرطی که اسرائیل نیز آماده چنین کاری باشد»، مواضع قاطع و ضدصهیونیستی رئیس‌جمهور ایران را تحت‌تأثیر قرار دهند. بی تردید اگر آقای رئیس جمهور از عبارات دقیق‌تری استفاده می‌کرد، فرصت‌طلبان نمی‌توانستند این چنین از عبارت مطرح شده سوء استفاده کنند؛ اما تلقی اینکه رئیس جمهور کشورمان مواضعی بر خلاف مواضع رهبری، مردم و فرماندهان نظامی ما در قبال مسئله فلسطین دارد، سخت گمراه‌کننده است. آقای دکتر پزشکیان در همین سفر در دیدار با رئیس شورای اروپا، دبیرکل سازمان ملل، رئیس جمهور ترکیه، رسانه های آمریکا، اعضای گروه الدرز، رئیس‌جمهور فنلاند، رئیس‌جمهور سوئیس و همچنین در نشست «تقویت اهداف سازمان ملل متحد» علیه رژیم صهیونیستی موضع رسمی آشکار و منطقی اتخاذ کرد که رسانه‌های مذکور از پرداختن به آن ابا دارند. بنابراین، اگرچه انتخاب واژه‌ها و رفتارهای مناسب مسئولان می‌تواند بسیاری از حواشی را کاهش دهد؛ ولی مخاطبان داخلی باید تا این اندازه از سواد رسانه‌ای و هوشمندی برخوردار باشند تا حاشیه بر متن غلبه پیدا نکند. (علی کارگر)

 

گزارش روز

 آمریکا شریک غیرقابل اعتماد

ادامه یافتن درگیری و جنگ میان روسیه و اوکراین تا این لحظه نشان‌دهنده نبودن عزم راسخ از سوی غرب و زلنسکی برای پایان دادن به این جنگ است؛ چرا که به نقل از «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن اساساً آمریکایی‌ها آمادگی لازم برای ارائه هر گونه طرح صلح یا مذاکره برای صلح در اوکراین را ندارند. واقعیت این است که دولت فدرال رزرو کنترل جامعی بر روی اوکراینی‌ها ندارد و روابط میان اوکراین و غرب (ناتو) با مسائل و مشکلات متعددی روبه‌رو شده است. هم اکنون اصلی‌ترین دال دیپلماتیک میان اوکراین و غرب، از دست رفتن اعتماد میان طرفین است.  نگاه آمریکایی‌ها به ادامه این جنگ مبتنی بر سنجش قدرت شرق و روسیه، پیشبرد اهداف سیاسی خود در نظام بین‌الملل، وابسته‌تر کردن اتحادیه اروپا به خود و ناتو و در نهایت تأمین منافع سیاسی و اقتصادی خود است. از سوی دیگر تأمین هزینه‌های جنگی و اعطای بسته‌های کمکی و حمایتی مختلف به اوکراین نیز سبب شده است تا نگاهی سوء استفاده‌گرایانه نسبت به اوکراین و زلنسکی داشته باشند؛ اما در طرف مقابل نیز اوکراین و زلنسکی با چندین بار تمرد و بی‌تفاوتی نسبت به توصیه‌های غربی‌ها و همچنین با تکیه بر این تجربه تاریخی که غربی‌ها غیر قابل اعتماد هستند و ممکن است روزی پروژه عبور از زلنسکی و اوکراین را اجرایی کنند، کاملاً دست به عصا با غرب و ناتو مذاکره می‌کنند و همچنین شروع جنگ و ادامه یافتن جنگ را مستقیماً زیر سر غرب و آمریکا تحلیل و ارزیابی می‌کنند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد زلنسکی هیچ گاه نمی‌تواند نه ارتباطات خود با غرب و ناتو را بهبود ببخشد و نه توانایی مقابله با عملیات ویژه نیرو‌های نظامی روسی را داشته باشد. یک پرده کوتاه از حمله زمینی به بخش‌هایی از خاک روسیه که بدون اطلاع آمریکا و غرب انجام شد هم نتوانست مانع پیشروی‌های نیرو‌های روسی به شرق اوکراین شده یا باعث دست برتر داشتن اوکراین و زلنسکی در مذاکرات صلح باشد. اتفاقاً نیرو‌های روسی با استفاده از این فرصت توانستند شهر اوکراینسک را کاملاً تصرف کنند و آماده تصرف پوکروفسک و منطقه دونباس شوند. باید توجه داشت که هم اکنون ماهیت درگیری روسیه و اوکراین تغییر یافته است و از انجام عملیات ویژه نیرو‌های روسی علیه اوکراین به تقابل دو جبهه شرق و غرب تبدیل شده است؛ به همین دلیل استفاده از تجهیزات و ادوات نظامی ناتو و همچنین استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد ناتو برای حمله به خاک روسیه به معنای مشارکت مستقیم کشور‌های عضو ناتو در جنگ علیه روسیه به شمار می‌آید. هر چند «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو طی اظهاراتی با رد کردن این موضوع اشاره کرد: «ناتو به طرف درگیری اوکراین تبدیل نخواهد شد.» (رامین نصیری)

 

خبر ویژه 

 فقط کافی است سیدحسن نصرالله دستور دهد!

روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» به نقل از یک منبع امنیتی بلندپایه نوشت: «برآورد می‌شود حزب‌الله همچنان بیش از 100 هزار موشک برای ضربه زدن به اسرائیل در اختیار دارد.» این منبع امنیتی صهیونیست با بیان اینکه نباید به هیچ عنوان قدرت موشکی حزب‌الله را دست کم گرفت، گفت: «حزب‌الله توان تهدید عرصه دریایی و آب‌های اقتصادی اسرائیل را دارد.» هاآرتص افزود: «مسئولان امنیتی از تصمیم رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی در تفکیک قائل شدن ساختگی میان جبهه شمال و جنوب انتقاد دارند.» این روزنامه عبری‌زبان به نقل از منبع خود تصریح کرد: «ما اکنون در جنگی قرار داریم که می‌تواند به سرعت به جنگ منطقه‌ای بسیار گسترده‌تر تبدیل شود.» هاآرتص اظهار داشت: «ارتش با نگرانی رسیدن حدود 40 هزار نفر از سوریه، عراق و یمن به جولان را زیر نظر دارد، آنها تنها منتظر دعوت نصرالله برای حضور در میدان جنگ هستند.» این روزنامه عبری‌زبان به نقل از منابع امنیتی تصریح کرد: «انتقال فشارها به جبهه شمالی و حزب‌الله نشان می‌دهد اسرائیل از تلاش برای سرنگون کردن حماس و بازگرداندن گروگان‌ها دست کشیده است.»

اخبار

بیایند! ما منتظریم

«دکتر سعدالله زارعی» درباره اینکه آیا حمله زمینی از جانب رژیم صهیونیستی به لبنان انجام می‌شود یا خیر، گفت: «در مورد جنگ نمی‌شود حرف قاطع زد؛ چون جنگ محصول سلسله اقدامات، تصورات، تصمیمات، پیامدها، مسائل غیر مترقبه و غیر منتظره است؛ اما اگر آرایش اسرائیلی‌ها را نگاه کنید و حرف‌هایی که از داخل اسرائیل بیرون می‌آید، مجموعاً بیان‌کننده این است که گویا اسرائیلی‌ها در حال مزه‌مزه کردن عملیات زمینی هستند.» وی بیان کرد: «به این خاطر سیدحسن نصرالله در آخرین سخنرانی خود اشاره کردند به این مسئله و فرمودند که اگر آنها می‌خواهند وارد شوند، ما نیز منتظر هستیم و به آنها خوش‌آمد می‌گوییم و خواهیم گفت که اوضاع در اینجا چگونه است.» این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه «اکنون یک وضعیت غیرعادی بر اسرائیل حاکم است؛ صهیونیست‌ها می‌گویند که شرایط ما مرگ و زندگی است» اظهار کرد: «ما اطمینان داریم که اسرائیلی‌ها دست به یک چنین ریسکی خواهند زد و احتمال آن را می‌دهیم، اما پیامد آن برای آنها بسیار سهمگین و بالا خواهد بود.»

مقدمات مذاکرات را باید فراهم کنیم!

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» گفت: «ایران سرعت ثابتی را بدون شتاب حفظ کرده است، اما به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.» وی با بیان اینکه تمایل مقامات ایرانی برای بازگشت به گفت‌و‌گو درباره پرونده هسته‌ای را حس کرده، اظهار داشت: «آنچه من می‌بینم ابراز تمایل برای تعامل مجدد با ما به شیوه‌ای معنادارتر است.» مدیرکل آژانس اتمی تأکید کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیت‌های ایران، باید از هم اکنون مقدمات مذاکرات احتمالی آغاز شود. خبرگزاری رویترز همچنین نوشت: «گروسی قصد دارد در هفته‌های آتی به ایران سفر کند تا زمینه را برای مذاکرات غرب و تهران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور فراهم کند.»

باید خطوط ارتباطی با ایران را باز نگه داریم!

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست غیر رسمی وزیران امور خارجه این اتحادیه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا دیداری با عراقچی، وزیر امور خارجه ایران صورت خواهد گرفت، گفت: «بله، قرار است با همتای ایرانی خود (عباس عراقچی) دیداری داشته باشم. من همیشه با وزیر خارجه ایران ملاقات می‌کنم.» وی افزود: «متأسفانه، آخرین وزیر (شهید امیرعبداللهیان) همان طور که می‌دانید در یک سانحه هلیکوپتر کشته شد. من وزیر جدید را می‌شناسم؛ زیرا در گذشته با او کار کرده‌ام.» بورل همچنین اشاره کرد: «ما در مورد همه چیز، به ویژه توافق هسته‌ای و حمایت از روسیه بحث خواهیم کرد. ما باید خطوط ارتباطی با ایران را باز نگه داریم.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اظهار داشت: «رئیس جمهور جدید ایران با رئیس شورای اتحادیه اروپا دیدار کرد. طبیعی است ما باید خطوط ارتباطی با ایران را ادامه دهیم.» گفتنی است، این دیدار روز گذشته انجام شد.

رؤیای بازگشایی کنسولگری شیطان بزرگ!

رئیس شورای‌عالی اطلاع رسانی حل معیشت کشور را در گرو مذاکره با آمریکا دانست و آرزو کرد که ارتباط تازه‌ای با این کشور در سطح کنسولگری ایجاد شود. روزنامه «اعتماد» که طی روزهای گذشته تلاش کرده است به بهانه سفر رئیس جمهور به نیویورک موضوع مذاکره با آمریکا را در دستورکار مستمر خود قرار دهد، ‌در جدیدترین گفت‌وگوی خود با «اسماعیل گرامی‌مقدم» نوشت: «تحقق وعده‌های پزشکیان در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی را در گرو بهبود روابط با کشورهای غربی از جمله آمریکا ارزیابی می‌کند. رهاورد سفر پزشکیان می‌تواند تأسیس کنسولگری آمریکا در ایران به عنوان پایلوت باشد تا پس از مدتی مزایا و معایب آن از منظر تخصصی بررسی شود و سپس برای تصمیمات بعدی برنامه‌ریزی صورت گیرد.» گرامی‌مقدم همچنین با بیان اینکه «امروز وضعیت معیشتی دهک‌های محروم و متوسط بحرانی شده و دولت از طریق دیپلماسی فعال باید تلاش کند معیشت شهروندان را ارتقا دهد»، اظهار داشت: «زنجیره ارزشی دیپلماسی ایران نهایتاً باید وضعیت شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور را بهبود بخشد.» وی تصریح کرد: «امیدوارم به سمت و سویی برویم که ایران از قبل این ارتباطات به قدرت و شوکت خود بیفزاید. امیدوارم با کشوری مانند آمریکا حداقل در سطح کنسولگری بتوانیم روابط تازه‌ای را تعریف کنیم.»

اخبار کوتاه

«سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: «هرگز توانایی حزب‌الله برای دفاع از لبنان در مقابل هر تهاجمی را دست‌کم نگیرید.» وی افزود: «قدرت حزب‌الله ریشه در ظرفیت‌های درونی و حمایت‌های مردمی دارد.» وزیر خارجه تأکید کرد: «حزب‌الله قابلیت کامل برای نابودی پایگاه‌ها و نیروهای رژیم اسرائیل را دارد. البته این واقعیت رافع مسئولیت کشورهای عربی و اسلامی برای مقابله با اسرائیل نیست.»

«اتی هیگینز» در امور لبنان با اشاره به حملات هوایی رژیم صهیونیستی به ده‌ها منطقه مسکونی در جنوب لبنان گفت: «تعداد کودکانی که در لبنان کشته شدند، بیشتر از کل سال گذشته است.» معاون نماینده یونیسف هشدار داد: «بعد از حملات هوایی اسرائیل به لبنان کودکان زیادی همچنان مفقود هستند.» وی افزود: «یونیسف گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه بسیاری از کودکان لبنانی بعد از آواره‌شدن هزاران خانواده از خانه‌های خود در جنوب لبنان، در خودروها و کنار جاده‌ها خوابیدند و صدها کودک در طول مسیر، در جاده‌های خطرناک در سراسر این کشور گرفتار شده‌اند.»

رسانه‌های عبری‌زبان به نقل از سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی گزارش دادند: «اگر فکر می‌کنیم سیدحسن نصرالله پرچم سفید را بالا خواهد برد یک اشتباه راهبردی مرتکب شده‌ایم.» وی افزود: «تسلیم شدن به هیچ وجه در شخصیت و قاموس سیدحسن نصرالله جایی ندارد و حمله زمینی توسط اسرائیل به لبنان بزرگ‌ترین آرزوی اوست.» رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین اذعان کردند: «شهر صفد خالی از سکنه شده؛ چرا که به هدف بزرگی برای حزب‌الله تبدیل و تمام فعالیت‌ها در این شهر متوقف شده است.» دبیرکل حزبالله ‌لبنان در سخنرانی اخیر خود با هشدار خطاب به رژیم صهیونیستی تأکید کرده بود، رزمندگان حزب‌الله آماده رویارویی با تانک‌های این رژیم در خاک لبنان هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخی رسانه‌های جریان اصلاحات تلاش‌های سیاسی خود را برای ملغی‌سازی قانون حجاب و عفاف افزایش داده و در حال تولید فشار به رئیس جمهور برای عدم ابلاغ این قانون هستند. تأملی بر مطالب مطرح شده نشان می‌دهد، آنان چگونه در برابر یک لایحه قانونی اقدامی از جنس تقابل را دنبال کرده و با القای عدم خواست اکثریت جامعه برای حجاب رئیس جمهور را تحت فشارهای سیاسی ـ رسانه‌ای برای ابلاغ نکردن قانون حجاب و عفاف قرار داده‌اند.

یک منبع آگاه درباره علت حضور طولانی‌تر وزیر خارجه در نیویورک نسبت به رئیس جمهور توضیحاتی ارائه داد. این منبع آگاه درباره حضور چند روز بیشتر عراقچی در نیویورک گفت: «وزیر خارجه همواره چند روزی بیشتر در نیویورک می‌ماند تا از فرصت مجمع عمومی سازمان ملل برای دیدار با وزرای خارجه کشورهای دیگر استفاده کند و در جلسات متعددی که در حاشیه مجمع برگزار می‌شود، شرکت کند.»