بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۰۳۵
تحلیلگران ترکیه‌ای نگران هستند که موازنه نیروی هوایی بر فراز دریای اژه به نفع یونان تغییر یابد و این ترکیه را ترغیب کند که در پی خرید یک جنگنده پیشرفته باشد.
زمانی که رجب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قراردادی 2.5 میلیارد دلاری با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود برای خرید سامانه موشکی اس-400، یکی از پیشرفته ترین تسلیحات دفاع هوایی این کشور وارد گفت‌وگو شد آمریکا هشدار داد که این اشتباه پرهزینه خواهد. وبگاه «کی‌یف پست» روز دوشنبه در گزارشی نوشت، در تنها چند روز پس از دریافت اولین سری از موشک اس-400، ایالات متحده آنکارا را از برنامه هواپیماهای جنگنده اف-35 حذف کرد.
این موشک‌های روسی از آن زمان تاکنون در انبار بدون استفاده مانده‌اند. با این حال، بسیاری آنها را نماد مهم روابط نزدیک اردوغان با پوتین می‌دانند.ناتو و سایر متحدان غربی کی‌یف از ترکیه خواسته اند اس-400 خود را به اوکراین منتقل کند.برخی تحلیلگران ترکیه‌ای نگران هستند که یونان، همسایه و رقیب آنها با دریافت اف-35 همراه با نوسازی بیشتر نیروهای مسلح، ترکیه را پشت سرگذاشته باشد.سولی اوزل، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کادیرهاس استانبول گفت: «همه می‌ترسند که موازنه نیروی هوایی بر فراز دریای اژه به نفع یونان شود».یکی دیگر از گزینه‌ها، حفظ موشک‌ها در خاک ترکیه تحت کنترل آمریکاست.با افزایش نگرانی‌ها در مسکو در این زمینه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور گفت که ترکیه نمی تواند هرکاری که می‌خواهد، انجام دهد. زیرا رضایت فروشنده برای تأیید انتقال یا فروش به شخص ثالث مورد نیاز است.مقامات ارشد آمریکایی پیشنهادی مبنی بر انتقال سامانه اس-400 به پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه ارائه کرده‌اند. واشنگتن بارها به آنکارا گفت که اس-400 و اف-35 ناسازگار هستند و هشدار داد که وجود سامانه روسی در ترکیه می تواند مسکو را قادر سازد تا اطلاعات حساسی درباره قابلیت‌های رادارگریز جنگنده‌های آمریکایی دست یابد.ترکیه اس-400 را اواخر سال 2019 آزمایش کرد. این کشور هرگز آن را در سامانه دفاع هوایی گسترده‌تر خود ادغام نکرده است. «حلوصی آکار» وزیر دفاع سابق ترکیه سال 2022 تاکید کرد که این موشک‌ها در هر زمان که نیاز باشد، آماده عملیات هستند.