صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۸۵۹
پایگاه بصیرت / گروه مجازستان

بررسی کلان‌داده صد‌ها هزار پیام منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، با وقوع حمله انتقامی ایران در شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مهر، تغییر محسوسی در جهت‌گیری محتوای تولیدی کاربران ایرانی اتفاق افتاده و محوریت پیام‌ها و هشتگ‌ها به سمت حمایت از اقدام نظامی ایران و تأیید گفتمان انتقام و مقاومت تغییر کرده است.

پس از شهادت «آیت‌الله سیدحسن نصرالله» و همچنین عملیات «وعده صادق۲»، فضای شبکه‌های اجتماعی در ایران با حجم گسترده‌ای از تولید محتوا مواجه شد. بر همین اساس، تحلیل‌های داده‌محور «هگزا» نشان می‌دهد، شاخص تعاملات کاربران حول محور این موضوع به شکل چشمگیری افزایش یافته است. حجم تولید محتوا شامل پست‌های متنی، تصویری و ویدئویی مربوط به این رویداد در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی، نظیر تلگرام، ایتا و همچنین پلتفرم ایکس رشد قابل توجهی داشته است؛ این در حالی است که «شرکت متا» تصاویر منتشر شده از سیدحسن نصرالله در اینستاگرام را حذف کرده و از انتشار این تصاویر جلوگیری می‌کند.

هشتگ‌های مرتبط با شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان طی ساعات اولیه ترند شده و کاربران به طور گسترده درباره نقش او در محور مقاومت محتوا تولید کردند.

پس از عملیات وعده صادق ۲ نیز بررسی کیفی محتوا نشان می‌دهد، محوریت پیام‌ها و هشتگ‌ها به سمت حمایت از اقدام نظامی ایران و تأیید گفتمان انتقام و مقاومت بوده است. حجم اشتراک‌گذاری محتوا، به ویژه هشتگ‌های مربوط به این رویداد، به‌صورت تصاعدی رشد کرده است. همچنین، نوع محتوای تولیدی از پست‌های احساسی به تحلیل‌های استراتژیک و سیاسی تغییر یافته است. این دو رویداد سبب ایجاد دو موج گسترده شامل بحث‌ها و تحلیل‌های کاربران در زمینه تحولات منطقه‌ای در شبکه‌های اجتماعی شده است.

نکته جالب در وعده صادق ۲، حجم داده‌های تولید شده درباره این عملیات به‎ دست کاربران خارجی بود. کلیپ‌هایی از آهنگ‎های رپ‌گونه که قدرت تهران را به تل‌آویو گوشزد می‌کردند یا ویدئو‌هایی از امام خامنه‌ای که کاربران شرق آسیا آن را بازنشر می‌کردند، تا چندین روز پس از این عملیات ترند فضای مجازی بود.