صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۶۶۲۶۷

پایگاه «ختساریم» اسرائیل چرا مهم است؟

دلیل انتخاب این پایگاه به عنوان یکی از اهداف در حمله موشکی ایران، نقش محوری آن در عملیات ترور شهیدان سید نصرالله و سردار نیلفروشان و علی کرکی بود که توسط جنگنده‌های F-۱۵ اسکادران ۶۹ انجام شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

این پایگاه که با نام پایگاه ششم نیروی هوایی ارتش اسرائیل هم شناخته می‌شود، اولین پایگاهی است که بعد از تاسیس دولت تروریستی اسرائیل و در دهه ۶۰ میلادی ساخته شده است.

پایگاه هوایی ختساریم در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در شهر «بیٔرسبع» قرار دارد و شامل اسکادران ۱۰۷ (هواپیما‌های F-۱۶)، اسکادران ۶۹ (هواپیما‌های F-۱۵) و اسکادران آموزشی ۱۰۲ (هواپیما‌های M-۳۴۶ Master) می‌شود و فرماندهی آن را نیز سرتیپ «عامیخای لوین» برعهده دارد.

دلیل انتخاب این پایگاه به عنوان یکی از اهداف در حمله موشکی ایران، نقش محوری آن در عملیات ترور شهیدان سید نصرالله و سردار نیلفروشان و علی کرکی بود که توسط جنگنده‌های F-۱۵ اسکادران ۶۹ انجام شد.

اسکادران ۶۹ (با نام چکش)، سومین اسکادران نیروی هوایی اسرایٔیل پس از اسکادران‌های ۱۰۱ و ۱۰۳ است که در ۱۵ ژویٔیه ۱۹۴۸ در بحبوحه جنگ اول اعراب و اسرایٔیل تاسیس شد.

این اسکادران در ابتدا جنگنده‌های F-۴ فانتوم را در اختیار داشت و با این جنگنده در جنگ‌هایی نظیر سینا (کانال سویٔز) در سال ۱۹۵۶، جنگ یوم‌کیپور در سال ۱۹۷۳ و جنگ اول لبنان از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۰ شرکت داشت.

«رون آراد» خلبان اسرائیلی که در پی سقوط هواپیمایش در سال ۱۹۸۶ در جنوب لبنان به اسارت نیرو‌های مقاومت درآمد (و تا امروز اسرائیل نتوانسته او را پیدا کند) در همین اسکادران ۶۹ خدمت می‌کرد.

این اسکادران در سال ۱۹۹۱ به پایگاه هوایی ختساریم منتقل شد و هواپیما‌های فانتوم آن نیز در سال ۱۹۹۴ از رده خارج شدند. اسکادران ۶۹ از سال ۱۹۹۸ جنگنده‌های F-۱۵ را در اختیار گرفت و با این جنگنده در عملیات‌های تروریستی نظیر حمله به پایگاه T-۴ سوریه در سال ۲۰۱۸ (که منجر به شهادت ۷ تن از نیرو‌های ایرانی در سوریه شد) و عملیات ترور شهید «ابراهیم عقیل» فرمانده عالیرتبه حزب الله در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ شرکت داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات