اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۰۶۹
درحالی‌که هر روز شاهد خروج پول از بورس هستیم، اما همچنان وزیر اقتصاد به جای اقدام عملی، گفتاردرمانی می‌کند.
بورس هر روز در حال بلعیدن سرمایه سهام‌داران است و هیچ یک وعده‌های دولت در زمینه حمایت از بورس محقق نشده است.
خروج بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان پول از بورس از ابتدای مهرماه رکود را به بورس هدیه داده است. ارزش صف‌های فروش بورس تنها ۱۰ درصد این میزان پول خارج شده است.
حالا وزیر اقتصاد در فضای مجازی به‌جای برنامه عملیاتی از برگزاری جلسه با رؤسای بانک مرکزی و سازمان بورس رونمایی می‌کند.
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند پس از حدود پنج سال صدور وعده‌های مختلف و در عین‌ حال عملکرد‌های متضاد با وعده‌های مطرح شده، به نظر نمی‌رسد، شرایط فعلی بازار سرمایه توسط گفتاردرمانی، بهبود یابد.
بوری از سال ۹۹ تا مهرماه سال ۱۴۰۳ از نظر شاخص بازدهی صفر داشته و از نظر سهم‌ها، تا ۶۰ درصد بازدهی منفی را به ثبت رسانده است.
اقتصاد ایران برای تحقق رشد ۸ درصدی، نیاز به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد که نیمی از این سرمایه باید از طریق بورس تأمین شود.
کارشناس بازار سرمایه حمید گنج خانی، می‌گوید آنچه در حال حاضر برای بازار سرمایه حکم کیمیا را دارد، عملکرد و اتفاقات عملیاتی است. کاهش نرخ بهره، خروج اقتصاد از قیمت‌گذاری دستوری، مهیاشدن شرایط برای بسته‌های حمایتی و تزریق پول به بازار، از جمله مواردی هستند که باید نشانه‌های عملیاتی‌شدن آن‌ها در دید سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.دیگر کارشناس بازار سرمایه محمد صادقی معتقد است، مواردی که در پنج سال اخیر وعده داده شد، اما عملیاتی نشد، در حافظه کارشناسان و سرمایه‌گذاران فعال باقی‌مانده و در حال حاضر باتوجه‌به ریسک‌های فراوان، انگیزه‌های ورود به بازار سرمایه از بین رفته است.
کارشناسان بورسی معتقدند دولت و سازمان بورس به‌جای گفتاردرمانی باید برنامه عملی خود برای خروج بازار سهام از رکود را ارائه کنند تا انگیزه ورود پول به بازار توسط سهامداران تقویت شود.