روزنامه عربی الحیات نوشت: ایران میخواهد آمریکا را از منطقه بیرون کند و موافقت با مذاکره دوجانبه تهران-واشنگتن در خصوص عراق نیز با همین هدف صورت گرفته است. این روزنامه در نسخه اینترنتی خود در مقالهای به قلم عبدالله اسکندر نوشت: ایران یکی از کشورهای اصلی صادرکننده انرژی است و توانمندیهای بالایی هم در بعد مادی و نیروی انسانی کارآمد دارد اما نباید در قدرت خود مبالغه کند و باید به منافع کشورهای عربی نیز توجه داشته باشد. وی استراتژی ایران در دوره ریاست جمهوری احمدینژاد را همزیستی با کشورهای همسایه شرقی این کشور و توجه جدی به کشورهای عرب دانست و تصریح کرد: مقامات ایران میخواهند جای آمریکاییها و قدرتهای غربی را در کشورهای عرب بگیرند و به همین علت سیاست تهران در قبال کشورهای غربی هجومی است. به گفته نویسنده این مقاله، ایران به همین علت با وجود شعارهایش در جلب اعتماد اعراب از طریق حمایت بیقید و شرط از گروههای همپیمانش در کشورهای عرب، با برگزاری رزمایشهای نظامی و از طریق برنامه هستهای خود موجب نگرانی کشورهای عربی شده است. عبدالله اسکندر یادآور شد: ایران تصور میکند از طریق کشورهای عرب همپیمانش باید همه گروهها و احزاب را در کشورهایی که منافعی غیر از منافع این کشور دارند، تضعیف کند؛ زیرا معتقد است این گروهها و احزاب، وابسته به آمریکا و اسرائیل هستند. این نویسنده عرب بدون اشاره به ایجاد دفاتر ریگا توسط آمریکا در دوبی و آموزش مخالفان ایران در این دفاتر، تصریح کرد: ایران نگرانی برخی اعراب از برنامه هستهای این کشور را قابل پذیرش نمیداند و این نگرانی را موضعی خصمانه تلقی میکند که باید این اعتراضها خاموش شود. به همین علت ایران دو روز پیش با امارات رفتار شدیدی داشت و این کشور را راهروی توطئه آمریکا نامید درحالیکه قبلاً این کشور را شریک مهم اقتصادی خود توصیف میکرد. وی با اشاره به جواب مثبت و مشروط احمدینژاد به درخواستهایی از سوی آمریکا مبنی بر مذاکره با ایران در خصوص عراق، آن را پیشنهادی از سوی رئیسجمهور کشورمان دانست و یادآور شد: ایران فکر میکند دارای ابزار و امکانات دخالت در خاورمیانه برای حفظ منافع خود است. به همین علت، احمدینژاد رئیس جمهور ایران پیشنهاد کرد حاضر است به آمریکا برای خروج آبرومندانه از افغانستان، عراق و لبنان به شرط تغییر رفتار کاخ سفید کمک کند. نویسنده این مقاله تاکید کرد: پیشنهاد رئیس جمهور ایران به روشنی ثابت میکند که این کشور بی هیچ تردیدی خود را قدرتی منطقهای میداند. عبدالله تغییر رفتار آمریکا در نظر ایران را به معنای خروج نظامیان آمریکا در مناطق مختلفی از آسیا تا دریای مدیترانه دانست و اظهار داشت: ایران انتظار دارد آمریکا بدون توجه به منافعش و منافع کشورهایی که نظامیان آمریکایی در آن کشورها مستقرند این کار را انجام دهد. اظهارات این مقاله نویس روزنامه الحیات در خصوص مذاکره آمریکا با ایران در مورد عراق در حالی است که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت یک هیات آمریکایی بررسیکننده راهکارهای راهبردی در عراق در یک ابتکار عمل دیپلماتیک و جسورانه در نظر دارد مذاکره مستقیم با ایران را خواستار شود. این نشان میدهد که بر خلاف ادعای روزنامه الحیات درخواست مذاکره، از سوی آمریکا و با ابتکار دیپلماتیک! این کشور بوده است. به گزارش این روزنامه آمریکایی، احتمال قوی وجود دارد که این گروه آمریکایی حتی در مورد تعیین جدول زمانی برای آغاز خروج نیروهای آمریکا از عراق نیز با ایران مذاکره کنند که به گفته برخی مقامات آمریکایی، این تصمیم تنها راه ترغیب دولت نوری المالکی نخست وزیر این کشور برای تمرکز بر تشکیل یک نیروی نظامی کارآمد در عراق است! به هر حال محمود احمدینژاد رئیس جمهور یکشنبه این هفته در اجتماع گردانهای عاشورا در حرم مطهر امام خمینی خطاب به دولتمردان آمریکایی اظهار داشت: ملت ایران حاضر است برای خروج شما از باتلاق عراق کمک کند اما شرط آن است که تعهد دهید رفتارتان را اصلاح کنید، دست از ظلم بردارید و نیروهایتان را به کشور خودتان ببرید تا آنجا را آباد کنند.