مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران که مسئولیت گفتوگوهای مربوط به آتشبس با طرف آمریکایی-صهیونیستی را برعهده دارند، این روزها در مقام حافظان تنگه اُحُد هستند و اگر استقامت و عقلانیّت لازم را به خرج ندهند، مجاهدتهای رزمندگان اسلام طی این جنگ ۴۰ روزه هدر خواهد رفت.
این موضوع با توجه به دو ماهه پیش رو، و به خصوص اردیبهشت ماه، از اهمیّت بسیار راهبردی برخوردار است به دلایل ذیل:
۱- از ۲۱ خرداد تا ۲۸ تیرماه ۱۴۰۵ جام جهانی فوتبال در آمریکا برگزار خواهد شد و دولت ترامپ سعی زیادی دارد تا اوضاع آمریکا را آرام، و به نفع خود نشان دهد و مخصوصا وجهه امریکا در سطح جهان را که با تهاجم نامشروع و وحشیانه به ایران به شدّت تخریب شده است، بازسازی کند.
۲- علاوه بر این، انتخابات میان دورهای مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در نوامبر ۲۰۲۶ (آذرماه ۱۴۰۵) برگزار شود. طبق نظرسنجیهای پیش از جنگ آمریکا با ایران، حزب متبوع ترامپ، یعنی جمهوری خواه، کاهش رأی قابل توجهی داشت و اکنون که محبوبیّت ترامپ در آمریکا به پایینترین سطح خود رسیده، جمهوری خواهان در بدترین شرایط برای ورود به انتخابات مجلس قرار دارند.
بر این اساس ترامپ سعی زیادی دارد تا به دستاوردسازی بپردازد. او به هر دری میزند تا اوضاع داخلی آمریکا را به نفع خود تغییر دهد؛ اما مسئله این است که راهکار نظامی برای او قفل شده و مقاومت رزمندگان رشید اسلام تحت رهبری امام سیدمجتبی خامنهای، ترامپ را در بنبست گیجکنندهای قرار داده است؛ بنابراین ترامپ واقعا نیازمند مذاکره و آتشبس است. مسئله مهم در اینجا اردیبهشت پیش رو است که اگر مذاکرهکنندگان ایرانی استقامت و اقتدار شایستهای در مقابل آمریکا بروز دهند و جنایات جبهه آمریکایی-صهیونی را در سطح جهانی تبلیغ و برملا سازند، دولت ترامپ با توجّه به آرامشی که برای خرداد ماه لازم دارد، نمیتواند از مذاکرات شانه خالی کند و یا دست به اقدام نظامی بزند.
۳- به گفته دکتر قالیباف، در جنگ رمضان ایران توانست ۱۷۰ تا ۱۸۰ پهپاد دشمن به همراه اف ۳۵ را شکار کند. این قابلیّتها طی هشت ماه بعد از جنگ ۱۲ روزه حاصل شد. به یقین این فرصت و بلکه بیشتر از آن طی گفتوگوهای مقتدرانه مسئولان ایرانی با طرف آمریکایی فراهم است و بسی بیشتر را که نمیتوان گفت ...
بعون الله این اقتدار شایسته در دو جبهه دیپلماسی و نظامی، ترامپ را به اعتراف به شکست تمام عیار وا خواهد داشت.