صفحه نخست >>  عمومی >> نبض تحلیل
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۰:۳۳  ، 
شناسه خبر : ۳۹۲۴۲۰
پایگاه بصیرت / یعقوب ربیعی

مختصات جغرافیایی تنگه هرمز به ما می‌گوید که بازگشایی آن برای آمریکایی‌ها (و متحدانشان) ساده و راحت نیست، زیرا یک عملیات نظامی پیچیده، پرریسک و طولانی مدت نیاز دارد، نه یک مأموریت سریع و ضربتی،

از طرفی تنگه باریک است (در باریک‌ترین نقطه حدود ۲۱ مایل) و ایران از ساحل خود به راحتی می‌تواند آن را تحت کنترل تهدید قرار دهد. ما از مین‌های دریایی، موشک‌های ضدکشتی، پهپاد‌های انتحاری، قایق‌های تندرو و زیردریایی‌های کوچک (شهپاد و زهپاد) استفاده می‌کنیم و این برای آمریکایی‌ها غیر قابل تحمل است،

نیروی دریایی آمریکا ظرفیت محدودی برای عملیات مقابله با مین دارد. دلیلش هم این است که چهار کشتی کلاس آونجر که سال‌ها در پایگاه ناوگان پنجم آمریکا در بحرین مستقر بودند در سال گذشته میلادی بازنشسته شدند،

در این مدت، آمریکایی‌ها از سنگاپور به عنوان هاب لجستیکی و تعمیراتی نیروی دریایی آمریکا در آسیا دو مین روب به تنگه هرمز آورده‌اند ولی تا الان خاصیت و کارآیی نداشته است،

علاوه بر آن، برای امن کردن تنگه، آمریکا نیاز به پوشش هوایی مداوم، جنگ الکترونیک، نظارت، همراهی کاروان‌های کشتی‌ها و حضور طولانی ناو‌ها دارد — همه اینها در حالی که ایران می‌تواند حملات نامتقارن را ادامه دهد و به آمریکایی‌ها تلفات و خسارات زیادی وارد کند.

خلاصه اینکه نگران نباشید تنگه خیلی تنگه، و به راحتی از دست دلاورمردان جنوبی بیرون نخواهد آمد.