صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۱  ، 
شناسه خبر : ۴۰۱۹۹

اشغال پنج‌ساله عراق ، به‌رغم مشکلاتی که برای این کشوربه ارمغان آورد ،برای پیمانکاران آمریکایی بسیار سود آور بوده است . نتیجه تحقیقات کمیته بودجه سنای آمریکا نشان می‌ د هد، پیمانکاران آمریکایی حاضردر عراق ، تاکنون هشتاد و پنج میلیارد دلار تنهااز دولت آمریکا گرفته اند . اکثر شرکتهای آمریکایی که تحت عنوان شرکتهای پیمانکاری در عراق فعالیت می کنند ، توسط افسران بازنشسته و افراد نزدیک به هیئت حاکمه آمریکا و جمهوری خواهان‌، اداره می شود. برخی آمارها حاکی از آن است که اعضای شاغل درشرکتهای آمریکایی در عراق بالغ بر یکصدو نودهزارنفرند .این تعداد بیش از تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در عراق است .در حال حاضر بیش از یکصد وچهل هزار نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند که به‌عنوان ارتش رسمی این کشور در عراق محسوب می شوند . اما اگر تعداد اعضای شرکتهای آمریکایی را که اکثرا” در قالب شرکتهای امنیتی در عراق فعال هستند ، به تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در این کشور،اضافه نماییم ، به رقمی بالغ بر سیصد و سی هزار نفر دست پیدا خواهیم کرد . اعضای شرکتهای امنیتی و همچنین پیمانکاران آمریکایی در پنج سال گذشته به مثابه بازوی ارتش رسمی آمریکا در عراق بوده اند. در بسیاری از حوادث تلخ عراق ، پیمانکاران و اعضای شرکتهای امنیتی در کنار نظامیان و ارتش رسمی آمریکا حضور داشتند ، بدون آنکه آنان محاسبه شوند و یا مستقیم به نقش آنان درشکل گیری رویدادهای تلخ و خونین عراق ، توجه شود .در حاشیه قرارگرفتن نقش پیمانکاران آمریکایی دردامن زدن به ناامنی ها در عراق ،عاملی است که سبب تمایل کاخ سفید برای ادامه فعالیت آنها در عراق است .دولت آمریکا به بسیاری ازپیمانکاران آمریکایی فعال در عراق حقوق ماهانه مکفی پرداخت می کند . در حال حاضرعراق به صحنه تاخت و تاز پیمانکاران و اعضای شرکتهای خصوصی آمریکایی تبدیل شده است . در بسیاری از طرحهای عمرانی بزرگ در عراق ردپای شرکتهای آمریکایی دیده می شود. صنعت نفت عراق نیز در قبضه شرکتهای آمریکایی است . سهامداران اکثر شرکتهای آمریکایی اعم از امنیتی و غیر امنیتی ، افراد نزدیک به بوش و سایر همفکران وی هستند . این موضوع بیانگر زد وبندی است که در خصوص عرا ق و غارت این کشور ، در بین مقامهای هیئت حاکمه آمریکا و نزدیکانشان وجود دارد . اکنون با گذشت پنج سال از حضور اشغالگرانه آمریکا درعراق ،دیگر اهداف سران کاخ سفید از جنگ ضد این کشور ، بیش از هر زمانی نمایان شده است . مردم عراق ، درحال حاضر به آمریکا به چشم یک دشمن و چپاولگر می نگرند و خواهان خروج هر چه سریعتر اشغالگران از کشورشان هستند . به نقل از واحد برون مرزی صدا و سیما