در حالیکه ایالات متحده آمریکا نسبت به افزایش نقش ناتو در افغانستان تاکید دارد،ناتو ناکارآمدی خودرا در این کشور اثبات نموده است .نیروهای ناتومسئولیت اصلی بسیاری از ناامنیها در افغانستان را بر عهده دارند.تاکنون نیروهای ناتو تعداد زیادی از مردم بیگناه افغانستان را به قتل رسانده اند و با بمباران هوایی منازل مسکونی بسیاری را بی خانمان ساخته اند.نقش مخرب ناتو در افغانستان بلاانکار است .مانند نقش مخربی که ناتو در معادلات بالکان ایفا نمود. منابع تحلیل واشنگتن به ناامیدی آمریکا از تلاشهای ناتو در اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان با خیزش دوباره طالبان و شبه نظامیان در این کشور اشاره کرده اند. با خطرناک تر شدن وضعیت افغانستان نسبت به عراق، ارتش آمریکا دستور ادامه حضور نیروهای دریایی آمریکا در افغانستان را صادر کرده است. این تصمیم درست سه روز پس از آن اتخاذ شد که پنج نیروی ناتو ( سازمان آتلانتیک شمالی) در یک سری حملات بمبگذاری جاده ای در افغانستان کشته شدند.این تلفات نیروهای ائتلاف جهش دوباره طالبان را در استانهای جنوبی و شرقی افغانستان نشان می دهد. افزایش حضور این نیروها مبین ناامیدی روز افزودن آمریکا از تلاشهای ناتو در اعزام نیروهای بیشتر به این کشور است. وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون) نیز اعلام نموده است که حضور نیروهای دریایی خود در افغانستان را تا یک ماه افزایش خواهد داد. سخنگوی نیروی بین المللی کمک به تامین امنیت در افغانستان اذعان داشته است که شمار حملات در این کشور در ماههای اخیر افزایش یافته است . ژنرال ریچارد بلانشت تصریح نموده است که شمار حملات در این کشور به شدت افزایش یافته است. وی افزود در سال گذشته هفتاد درصد حملات در ده درصد مناطق کشور روی داد و بر زندگی نزدیک به شش درصد افغانها تاثیر گذاشت اما امسال هفتاد و سه درصد حملات در همین ده درصد مناطق روی داده است . این سخنگو گفت حدود نود و چهار درصد این حملات در جنوب و شرق افغانستان روی داده اند و در حقیقت این مناطق در مقایسه با دیگر مناطق این کشور نا امن تر است . به عقیده ریچارد بلانشت، مشکل اساسی اموزش دیدن مهاجمان در پاکستان است . اشغالگران افغانستان روزهای سختی را پشت سر می گذارند.یکی از اصلی ترین این اشغالگران انگلستان است.دولت انگلیس به عنوان یکی از بانیان اصلی جنایت و کشتار در افغانستان،از پرداخت غرامت به خانوادههای صدها شهروند بیگناه افغان که در عملیات و بمبارانهای هوایی انگلیس کشته ، مجروح و یا بی خانمان شده اند، خودداری میورزد. سازمان دیده بان حقوق بشر اخیرا در گزارشی از وضعیت تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان و پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان و مجروحان، موضع دولت انگلیس را در عمل به وظایف انسانی خود در این زمینه فاجعه بار توصیف کرد . به رغم ادعاهای دولت انگلیس مبنی بر کوشش برای کاستن از تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان، آمار شهروندان بیگناهی که همه روزه در جنگ افغانستان به خاک و خون کشیده میشوند، افزوده میشود . شمار پروندههای شکایت شهروندان افغان علیه دولت انگلیس ظرف یک سال گذشته پنج برابر شده و به حدود هزار و 300پرونده رسیده است . بر پایه این گزارش، تاکنون از یک هزار و 289پرونده فقط به 397مورد رسیدگی قضائی شده واین درحالیاست که همچنان بر شمار این پروندهها افزوده می شود. تاکنون دولت انگلیس فقط رقمی کمتر از150هزار پوند غرامت به شاکیان پروندهها پرداخت کرده است . این در حالی است که بودجه روزانه دولت انگلیس برای جنگ افغانستان حدود 400هزار پوند است . این وظیفه وزارت دفاع انگلیس و فرماندهان جنگی آن است که موضوع پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان و مجروحان و خسارت دیدگان را برعهده بگیرند قرار است وزارت دفاع آمریکا پنتاگون در این هفته آماری از تلفات غیرنظامیان افغان ظرف دو ماه گذشته را عرضه کند. گزارش دیده بان حقوق بشر تصریح میکند که در عملیات نظامی تحت رهبری آمریکا و ناتو، فقط ظرف سال 3007دست کم 434غیرنظامی کشته شدهاند که دو برابر آمار تلفات غیرنظامیان در سالهای گذشته است . علاوه بر آن ، 200غیرنظامی هم در تبادل آتش میان طالبان و نیروهای بینالمللی جان خود را از دست داده اند. شمار تلفات غیرنظامیان در عملیات نیروهای بیگانه به رهبری آمریکا و و ناتو ظرف امسال تاکنون به 173تن رسیده است . تعداد119تن از این قربانیان در حملات هوائی آمریکا به خاک و خون کشیده شدهاند و شماری هم بهدست نیروهای انگلیسی و 54تن هم در میدان کارزار جان باخته اند. میزان قربانیان غیرنظامی افغان در سال 2006بالغ بر 230تن بود.