بحث پیرامون دومین پیش نویس قطعنامه ضدایرانی سه کشور اروپایی که در واقع، پیش نویس تعدیل یافته ای نسبت به قبل است، سومین هفته خود را پشت سرگذاشت و هنوز توافق جمعی درباره آن حاصل نشده است. روس ها وچینی ها هنوز تحریم های پیش بینی شده را متناسب با موضوع هسته ای ایران نمی دانند و معتقدند که این پیش نویس نه تنها ایران را به میز مذاکره نخواهد آورد، بلکه سبب تندتر شدن رفتار ایرانی ها خواهد شد. به بدینسان مسئله تصویب قطعنامه تحریم علیه ایران در یک «سیکل» بسته و بن بست گونه ای قرار گرفته است که از یک سو روس ها وچینی ها بخاطر مقاومت ایران و واکنش های احتمالی آن نمی توانند با سه کشور اروپایی و آمریکا همراهی داشته باشند. از سوی دیگر آمریکا و آلمان، فرانسه وانگلیس به جهت مقاومت روسیه و چین قادر به تصویب قطعنامه تحریم نیستند. گروه غربی 1+5 راههای مختلفی را از جمله تطمیع و فشار بر این دو کشور آزمودند لکن تاکنون موفقیتی حاصل نشد لذا در حال حاضر دو راه پیش روی گروه غربی باقی مانده است:1- این سه کشور اروپایی با حمایت آمریکا نسبت به مفاد پیش نویس تجدید نظر بعمل آورند.2- بدون پیش شرط تعلیق فعالیت های هسته ا ی ایران، مذاکره با جمهوری اسلامی را با یک «پکیج جدید» از سر بگیرند. درخصوص راه حل دوم شخصیت های برجسته آمریکایی و اروپایی و حتی سایر کشورها اظهارنظرهای قابل توجه کرده اند ازجمله کسینجر دریک هشدار بی سابقه تاکید کرد که آمریکا و اروپا باید آگاه باشند که روند مذاکرات اتمی آنها با ایران رو به بن بست وبی نتیجه ماندن رفته است روزی که چاره ای جز کنار آمدن با ایران اتمی و مجهز به سلاح هسته ای نداشته باشیم قابل پیش بینی است. با لفظ تهدید و تخریب وجهه سیاسی ایران نمی توانیم آنها را به مذاکره دعوت کنیم به منظور جلب نظر ایران باید به آنها به صورت دیپلماتیک تعامل کرد وبا توجه به قابلیت های ملت ایران پرونده تهدیدات را بست.البرادعی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز همین توصیه صریح را دارد: «رویارویی آنها منجر به تسریع برنامه هسته ای ایران و کره شمالی می شود. ما نباید درباره تغییر دولت در ایران گفت و گو کنیم، ما نباید درباره استفاده نیروی نظامی علیه ایران صحبت کنیم.»اگرچه در شرایط فعلی فضای ذهنی گروه غربی 1+5 به راه حل دوم نزدیک نیست لکن شواهد امر نشان می دهد که آنها بناچار راه حل اول را برگزینند. اما اینکه آیا تعدیل مجدد پیش نویس قطعنامه به ضد ایرانی«سیکل بسته» گفته شده را خواهد شکست مورد تردید صاحب نظران و تحلیل گران است.زیرا جمهوری اسلامی ایران علی رغم تصویب یک پیش نویس تعدیل شده توسط شورای امنیت به هیچ وجه برنامه های هسته ای خود را متوقف نخواهد کرد و همانطور که بارها مسئولان ایرانی اعلام کردند، تهران نسبت به همکاری خود با آژانس تجدید نظر خواهد کرد زیرا زمانی که آژانس بنابر دستورات چند کشور غربی حاضر به کمک فنی در برنامه های صلح آمیز ایران نباشد، ایرانی ضرورتی برای همکاری با این سازمان نمی بیند. تردیدی نیست که این اقدام ایران موید همان نگرانی خواهد بود که روس ها وچینی ها بارها به گروه غربی 1+5 هشدار دادند، فلذا روس ها وچینی ها حاضر نیستند که ماجرای هسته ای ایران به چنین مسیری ختم شود. تحلیل گران بر این باورند که ناکام ماندن جلسه سه شنبه شورای امنیت بواسطه اعتراض نماینده روسیه به آمریکا درخصوص حمایت کاخ سفید از یک ناراحتی بلاروس بهانه ای بود که روس ها برای گریز از تصویب پیش نویس قطعنامه استفاده کرد.