تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۴  ، 
شناسه خبر : ۶۷۱۱۶
ایجاد ناامنی در منطقه و منافع اقتصادی که آمریکا دنبال می کند
اشاره: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آمریکا و وابستگانش هرقدر بتوانند منطقه را ناامن جلوه دهند، در تحریک کشورهای منطقه و در نهایت فروش بیشتر سلاح و تقویت صنایع تسلیحاتی خود موفق تر خواهند بود.

 ولی ملکی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: در حاضر آمریکا با تثبیت قیمتها مواجه شده است و برای تغییر این وضعیت نیازمند منابع درآمدی جدید و ارزان قیمت است، از سویی نیز در تلاش است تا واحدهای تولیدی خود را فعال نگهدارد و به امکان بیشتر فروش کالاها و خدمات دست یابد.

وی افزود: بخشی از این اهداف در قالب نظامی و در گروی چنگ زدن به منابع نفتی و غیرنفتی سایر کشورها قابل تحقق می داند ، لذا ترتیبی اتخاذ می کند تا هم به مواد خام و منابع استخراجی از معادن کشورهای منطقه دست یابد و هم با ناامن جلوه دادن منطقه به فروش سلاحهای تولیدی خود بپردازد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: این شرایط به آمریکا از جهت دیگر نیز کمک می کند و آن ایجاد اشتغال در حوزه صنایع تسلیحاتی و نفتی خویش است.

وی افزود: آمریکا هر آن کشوری را که در شرایط ناامنی به استعمار مستقیم و غیرمستقیم خود در آورد ، امکان به ظاهر توسعه آنها را با کالاهای آمریکایی فراهم خواهند کرد، لذا عملا یک بازار مصرف نیز برای خود ایجاد می کنند.

ملکی اساس حمله و لشکر کشی به عراق را دست یابی به منابع نفتی برمی شمرد و افزود: یقین بدانیم که یکی از اهداف جدی و اساسی آمریکا برای حضور در منطقه بحث دسترسی به منابع عظیم نفتی آن است.

وی به بحث کاهش دلار در برابر یورو اشاره کرد و افزود: شرایط حاضر از این واقعیت حکایت دارد که اعتبار امریکا در سطح جهانی با کاهش مواجه شده است و بحثهایی چون برنامه هسته ای ایران و ضعف آمریکا در این خصوص، این مساله را تشدید کرده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: حرکتهای اخیر آمریکا در منطقه تلاشهایی برای بازیافتن جایگاه خود در سطح جهان است.