تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۲  ، 
شناسه خبر : ۸۰۷۶۱
در واکنش به فشارهای آمریکا و انگلیس صورت گرفت

«ابراهیم جعفری» نخست وزیر موقت عراق روز دوشنبه با رد درخواست ها وفشارهای اعمال شده از سوی آمریکا و انگلیس برای کناره گیری از پست نخست وزیری گفت : مردم عراق برای انتخاب نخست وزیر خود باید کاملا آزادانه عمل کنند.
خبرگزاری رویترز از لندن گزارش داد , جعفری در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه انگلیسی «گاردین» افزود : «باید از روند دمکراسی در عراق حمایت کنیم و همین دمکراسی مشخص خواهد کرد که چه کسی نخست وزیری عراق برعهده خواهد گرفت.» وی با اشاره به دیدار اخیر «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه آمریکا و «جاک استراو» وزیر خارجه انگلیس از عراق گفت : از دیدگاههای آنان مطلع شدم وبا آن ها موافق نیستم . آمریکا و انگلیس نمی توانند با فشار مرا وادار به کناره گیری نمایند.
جعفری تاکید کرد , مردم عراق درصورتیکه ببیند دمکراسی در این کشور اجرا نمی شود , وارد عمل خواهند شد.
رایس و استراو برای آنچه که بررسی راه حل چالش خلا قدرت در عراق اعلام شد , روز یکشنبه به بغداد سفر کرده بودند.
تظاهرات مردم کربلا و شهرک صدر در تایید نخست وزیری جعفری
جمعی از ساکنان کربلا روز گذشته در تایید نخست وزیری «ابراهیم جعفری» دست به تظاهرات زدند.
خبرگزاری فرانسه از کربلا گزارش داد , تظاهرکنندگان با بر افراشتن پرچمهای عراق و حمل تابوتی به عنوان نماد قانون اساسی این کشور , شعارهایی در تایید جعفری سر دادند.
«فواد دورکی» مسوول حزب الدعوه شاخه کربلا در گفت و گو با این خبرگزاری , تلاشهایی را که برای کنار گذاشتن جعفری از پست نخست وزیری انجام می گیرد , نقض آشکار قانون اساسی عراق توصیف کرد وگفت : این تظاهرات بیانگر حمایت مردم عراق از نامزدی جعفری برای احراز پست نخست وزیری است.
تظاهرکنندگان همچنین دخالت «زلمای خلیل زاد» سفیر آمریکا در عراق در امور داخلی این کشور را محکوم کردند.
جمعی از مردم در شهرک صدر واقع در شرق بغداد در تایید نخست وزیری جعفری تظاهرات کردند.
در آستانه تشکیل دولت جدید عراق افزون بر برخی جریان های داخلی این کشور مانند کردها و گروه های عرب سنی , آمریکا نیز با نخست وزیری مجدد ابراهیم جعفری مخالف است.
از سوی دیگر شبکه تلویزیون سراسری ژاپن (ان .اچ .کی) روز چهارشنبه گزارش داد , جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق در جریان دیدار با «هیسائو یاماگوچی» سفیر جدید ژاپن در بغداد , نسبت به آینده مذاکرات سیاسی برای تشکیل دولت اصلی در این کشور ابراز خوشبینی کرده است.
بر پایه گزارش این شبکه , طالبانی به سفیر ژاپن گفته است که تمامی گروه ها در حال نشان دادن همگامی و سازش بوده و به همین دلیل وی نسبت به دستیابی به توافق میان این گروهها خوشبین است.
طالبانی با بیان این موضوع پیش بینی کرده است که دولت اصلی در آینده نزدیک در عراق به روی کار آید.
به گفته شبکه تلویزیون سراسری ژاپن , طالبانی پس از دیدار با سفیر ژاپن به خبرنگاران گفته است که پیش بینی می کند که طی دو هفته آینده , گروههای سیاسی عراق در خصوص ایجاد دولت اصلی در این کشور به توافق برسند.
این شبکه گفت , جلال طالبانی غیرمستقیم پیش بینی کرده است که اگر «ابراهیم جعفری» نخست وزیر موقت عراق کناره گیری کند , گفت وگوهای سیاسی میان گروهها برای تعیین دولت اصلی در عراق به نتیجه خواهد رسید.
موافقت مردم آمریکا با خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق
نتایج یک رای گیری نشان داد , در حداقل در 22 شهر و روستای ایالت ویسکانسین آمریکا , اکثریت مردم با برگزاری یک همه پرسی در مورد عقب نشینی فوری سربازان آمریکایی از عراق موافقند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از مدیسون , شبکه «صلح و عدالت» ویسکانسین , یک گروه صلح که این همه پرسی را انجام داده است , پیامد این رای گیری را «پیروزی عظیمی» خوانده است .
طبق این گزارش , در حداقل هفت شهر , مردم با برگزاری این همه پرسی مخالفت کردند و رای گیری در این باره , در 32 شهر و ناحیه دیگر این ایالت ناقص اعلام شد.
شبکه صلح و عدالت ویسکانسین , در این رای گیری که روز سه شنبه به عمل آمد اعلام کرد که تاکنون 68 درصد از مردم لیبرال شهر «مدیسون» به همه پرسی در مورد درخواست عقب نشینی فوری نیروهای آمریکایی از عراق رای موافق داده اند و 31 درصد با آن مخالفت کرده اند .
از سوی دیگر پایگاه اینترنتی روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن به نقل از «ماوریزو میلانی» سفیر انگلیس در عراق نوشت , لندن در صدد پایان دادن به حضور نظامی خود در عراق تا پایان سال جاری میلادی است.
میلانی افزود : انگلیس همزمان با این عقب نشینی نقش خود را در زمینه بازسازی استان «ذی قار» در جنوب عراق افزایش خواهد داد.
بر اساس این گزارش , سفیرانگلیس همچنین برحمایت کشورش از فرآیند سیاسی کنونی در عراق تاکید کرد.
هزینه کردن آمریکا و انگلیس برای ساخت پایگاه های نظامی در عراق
در حالی که آمریکا و انگلیس حضور خود در عراق را مطابق قطعنامه سازمان ملل و براساس خواست دولت بغداد عنوان می کنند , منابع خبری از هزینه های کلان این دو کشور برای ساخت پایگاه های نظامی در عراق خبر می دهند.
روزنامه «المشرق» عراق در شماره اخیر خود به نقل از وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد , واشنگتن و لندن میلیونها دلار جهت احداث شش پایگاه نظامی دایمی در مناطق مختلف عراق هزینه کرده اند.
این نشریه با اشاره به اینکه از این تعداد چهارپایگاه به نیروهای آمریکایی و یک پایگاه به نیروهای بریتانیایی اختصاص می یابد , افزود , نیروهایی که باید مسوولیت یک پایگاه دیگر را بر عهده بگیرند تا کنون مشخص نشده است .
گفته می شود که در حال حاضر آمریکا 75 پادگان نظامی در عراق دارد .
هزینه های کلان ساخت پایگاه نظامی موید این است که آمریکا و بریتانیا برخلاف آنچه که در خصوص «خروج نظامی از عراق بعد از تواناسازی نیروهای نظامی عراق ادعا می کنند » در صدد حضور طولانی مدت در عراق هستند.
از سرگرفته شدن جستجو برای یافتن «عزت ابراهیم الدوری»
با انتشار یک پیام صوتی منتسب به «عزت ابراهیم الدوری» معاون سابق شورای منحله فرماندهی رژیم صدام , نیروهای آمریکایی در روزهای اخیر جستجو برای یافتن وی را در عراق از سرگرفتند.
باوجود اینکه زمستان سال گذشته مرگ عزت ابراهیم اعلام شد اما انتشار اخیر نوار صوتی منتسب به وی بار دیگر اذهان را متوجه مرد شماره دو حاکمیت سابق رژیم بعث کرد.
وی به عنوان یکی از 55 مسوول ارشد رژیم بعث تحت تعقیب ارتش آمریکا تا زمان اعلام خبر مرگش در چهارماه پیش به عنوان یکی از طراحان و رهبران ناآرامیهای جاری عراق تلقی می شد.
با این پیام که گویا اصالت آن برای نیروهای آمریکایی تایید شده سربازان آمریکایی جستجوی گسترده ای را برای یافتن وی در منطقه « طالدور » ـ زادگاه عزت ابراهیم ـ در شمال بغداد (از توابع استان صلاح الدین ) آغاز کرده اند.