تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۹  ، 
شناسه خبر : ۹۸۹۴۸

دکتر محمد توکل دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو طی نامه ای به دبیران کل کمیسیون ملی یونسکو در کشورهای آمریکا ، فرانسه ، آلمان ، انگلیس ، ایتالیا ، سوئیس ، سوئد و ژاپن حکم دادگاه شیکاگو در مورد حراج مجموعه الواح ایرانی را محکوم کرده و خواستار بازگرداندن این آثار فرهنگی ارزشمند به جمهوری اسلامی ایران شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری متن نامه به این شرح است:
اخیرا دادگاه فدرال شیکاگو ایالات متحد آمریکا رای حراج مجموعه نادر الواح ایرانی را صادر کرده است . این مجموعه بی نظیر متعلق به دوره هخامنشی (553 ـ 330 ) قبل از میلاد مسیح است که در جریان حفاری های تخت جمشید به دست آمده و از دهه 1930 تاکنون به منظور مطالعه و پژوهش به صورت امانی در اختیار موزه موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار داشته است.
تبادل اموال فرهنگی به صورت امانت میان ملت ها برای مقاصد علمی ، فرهنگی و آموزشی ، آگاهی نسبت به تمدن بشری را عمیق تر می کند و مبادله مجموعه های فرهنگی با هدف های پژوهشی و آشنایی بیشتر ملتها با سایر فرهنگ ها از ضروریات استقرار و گسترش صلح و تفاهم بین المللی است.
بدیهی است تداوم این گونه مبادلات در بین کشورها به ویژه به صورت امانی مستلزم وجود فضای اعتماد و تفاهم بین کشورها است و اقلام مربوط به این مبادلات نباید در معرض خطر ناشی از تصمیم گیریهای غیرمسئولانه سیاسی و حقوقی کشورهای میزبان قرار گیرند. متاسفانه اقدام دادگاه فدرال شیکاگو برای به حراج گذاردن مجموعه فرهنگی امانت داده شده به موزه موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو برای تحقیقات ، با هدف سلب مالکیت مردم ایران از این میراث فرهنگی ارزشمند خود ، با اصل همکاری های فرهنگی که سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) مروج آنست و همچنین با روح کنوانسیون های فرهنگی یونسکو به ویژه کنوانسیون منع ورود ، صدور و انتقال غیرقانونی مالکیت اموال فرهنگی سال 1970 مغایرت کامل دارد.
کمیسیون ملی یونسکو ایران انتظار دارد که به منظور مقابله با چنین بدعت گذاری های غیرقانونی و رویه های نامتعارف و غیراصولی که به کاهش سطح مبادلات فرهنگی بین ملتها منجر می شود ، به عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ یونسکو و همچنین عضو کنوانسیون 1970 با ما در محکوم کردن اقدام غیرفرهنگی دادگاه فدرال شیکاگو همگام شده و در استرداد این آثار فرهنگی ارزشمند به جمهوری اسلامی مساعدت کنید.