تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۹۸۹۴۸

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو محکومیت حکم دادگاه شیکاگو در مورد الواح ایرانی را خواستار شد


دکتر محمد توکل دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو طی نامه ای به دبیران کل کمیسیون ملی یونسکو در کشورهای آمریکا ، فرانسه ، آلمان ، انگلیس ، ایتالیا ، سوئیس ، سوئد و ژاپن حکم دادگاه شیکاگو در مورد حراج مجموعه الواح ایرانی را محکوم کرده و خواستار بازگرداندن این آثار فرهنگی ارزشمند به جمهوری اسلامی ایران شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری متن نامه به این شرح است:
اخیرا دادگاه فدرال شیکاگو ایالات متحد آمریکا رای حراج مجموعه نادر الواح ایرانی را صادر کرده است . این مجموعه بی نظیر متعلق به دوره هخامنشی (553 ـ 330 ) قبل از میلاد مسیح است که در جریان حفاری های تخت جمشید به دست آمده و از دهه 1930 تاکنون به منظور مطالعه و پژوهش به صورت امانی در اختیار موزه موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار داشته است.
تبادل اموال فرهنگی به صورت امانت میان ملت ها برای مقاصد علمی ، فرهنگی و آموزشی ، آگاهی نسبت به تمدن بشری را عمیق تر می کند و مبادله مجموعه های فرهنگی با هدف های پژوهشی و آشنایی بیشتر ملتها با سایر فرهنگ ها از ضروریات استقرار و گسترش صلح و تفاهم بین المللی است.
بدیهی است تداوم این گونه مبادلات در بین کشورها به ویژه به صورت امانی مستلزم وجود فضای اعتماد و تفاهم بین کشورها است و اقلام مربوط به این مبادلات نباید در معرض خطر ناشی از تصمیم گیریهای غیرمسئولانه سیاسی و حقوقی کشورهای میزبان قرار گیرند. متاسفانه اقدام دادگاه فدرال شیکاگو برای به حراج گذاردن مجموعه فرهنگی امانت داده شده به موزه موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو برای تحقیقات ، با هدف سلب مالکیت مردم ایران از این میراث فرهنگی ارزشمند خود ، با اصل همکاری های فرهنگی که سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) مروج آنست و همچنین با روح کنوانسیون های فرهنگی یونسکو به ویژه کنوانسیون منع ورود ، صدور و انتقال غیرقانونی مالکیت اموال فرهنگی سال 1970 مغایرت کامل دارد.
کمیسیون ملی یونسکو ایران انتظار دارد که به منظور مقابله با چنین بدعت گذاری های غیرقانونی و رویه های نامتعارف و غیراصولی که به کاهش سطح مبادلات فرهنگی بین ملتها منجر می شود ، به عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ یونسکو و همچنین عضو کنوانسیون 1970 با ما در محکوم کردن اقدام غیرفرهنگی دادگاه فدرال شیکاگو همگام شده و در استرداد این آثار فرهنگی ارزشمند به جمهوری اسلامی مساعدت کنید.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات