صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۱۰۲۳۶۹

تمدید مأموریت بلک واترها در عراق


علی تتماج
عراق ؛کشوری که در سال 2003 ،آمریکا و متحدانش به بهانه برقراری دموکراسی و صلح آن را اشغال نمودند، اکنون پس از 5 سال همچنان دورانی بحرانی و نا آرام را سپری می کند . آمریکایی ها با استقرار 170 هزار نیروی نظامی و 100 هزار نیروی وابسته به شرکت‌های امنیتی ،مجموعه‌ای از نابسامانی‌ها، فقر ، جنایت ،آوارگی ،ناامنی و صدها چالش دیگر را برای مردم عراق به ارمغان آورده اند چنانکه در آخرین گزارش ژنرال پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق به صراحت به ناتوانی ها و تزلزل آمریکا و افزایش موج خشونت ها در عراق اعتراف شده است . نکته قابل تامل در تحرکات آمریکا در قبال عراق ،رویکرد آنها به تمدید ماموریت و گسترش حوزه فعالیت شرکت های امنیتی حاضر در این کشور می باشد .اسناد افشا شده نشان می دهد که ارتش آمریکا به دلیل بحران های شدید داخلی به استخدام و اعزام جنایت کاران سابقه دار روی آورده که صرفا کارکرد با اسلحه را آموخته اند و به جای ماندن در زندان ،دوران محکومیتشان را در عراق سپری می کنند . از مهمترین شرکت های امنیتی ،«بلک واترها » می باشند که از زمان اشغال عراق در این کشور حضور دارند . گروهی متشکل ازبزرگترین جنایت کاران آمریکایی که بالاترین هنر آنها کشتار و قتل عام است.
جنایات «بلک واتر ها »در 25 شهریور 86 که در آن دهها عراقی در خیابان های بغداد بدون هیچ جرمی به رگبار گلوله بسته شدند جنایاتی بزرگ بود که سران کاخ سفید را با چالش های گسترده ای در محافل داخلی و جهانی مواجه ساخت . در آن زمان اسناد بیش از 200 مورد جنایت ضد بشری در کارنامه بلک واتر ها در عراق آشکار شد اما دولتمردان واشنگتن حاضر به محاکمه آنها نشدند و به ابراز تاسف بسنده و این جنایات را امری طبیعی عنوان داشتند . در شرایطی که جهانیان و مردم عراق هنوز جنایت« بلک واتر ها» را فراموش نکرده اند ،سران کاخ سفید ماموریت این نیروها را یک سال دیگر تمدید نمودند . این اقدام که بیانگر ماهیت جنایت کارانه آمریکایی ها است در حالی صورت می گیرد که آمارها نشان می دهد ارتش این کشور دورانی بحرانی و بس دشوار را سپری می کند . افزایش جرم و جنایت و بحران های روانی در میان نظامیان در کنار تمرد فرماندهان از اجرای دستورات مقامات ارشد ،مخالفت گسترده کنگره و مردم آمریکا با تصویب بودجه اضافی و اعزام نیروی بیشتر به عراق ،عدم استقبال جوانان به استخدام در ارتش ،خروج متحدان واشنگتن از عراق و... ارتش و سیاستمداران آمریکا را با چالش های عدیده ای مواجه ساخته است .اکنون آنها برآنند تا با تکیه بر نیروهای امنیتی به جبران این نابسامانی ها بپردازند . نکته دیگر در تحرکات اشغالگران تلاش آنها برای تضعیف و تخریب چهره مردمی دولت نوری مالکی است . آمریکایی ها با تمدید ماموریت جنایت کاران «بلک واتر» در کنار تقویت نیروهای شورای بیداری که جایگاه مردمی ندارند خواستار به نمایش گذاشتن ناتوانی دولتمردان بغداد در اجرای خواسته های امنیتی مردم می باشند تا در لوای آن دولت مرکزی بغداد را به همسویی با اهدافشان متقاعد نمایند .
بر این اساس تمدید ماموریت« بلک واتر ها» را می توان نشانه ای بر ماهیت جنایت کارانه اشغالگران عراق دانست در حالی که این اقدام افشاگر ناتوانایی ها و شکست های ارتش آمریکا در اجرای اهدافش است . با این وجود این تحرکات که مغایر باخواست عراقی ها و جهانیان می باشد نتیجه ای جز تشدید خشونت و کشتار هزاران عراقی نخواهد داشت .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات