*سردار جزایری، حقیقت آنچه که در تنگه هرمز روی داد، چه بود؟
**در واقع یک امر کاملا عادی اتفاق افتاد که مرتبط با رعایت قوانین بین المللی در خلیج فارس و تنگه هرمز بود. در قوانین بین المللی تصریح شده است که کشورهایی که در حاشیه خلیج فارس و تنگه هرمز هستند می توانند از هر شناور و کشتی نظامی یا غیرنظامی که در آن مسیر تردد می کنند، درخواست اعلام هویت و مسیر حرکت نمایند. آنچه که رخ داد نیز از این موضوع فراتر نبود. اما جنجالی که آمریکایی ها درست کردند، در واقع ادامه همان حرکتی بود که چندی پیش در واکنش به استفاده قانونی قایق های ایرانی از مفاد قوانین بین المللی، ایجاد کردند. بعد از آن حرکت رسانه ای آنها متوجه شدند از این حربه توان سوء استفاده را ندارند و نمی توانند با شانتاژهای تبلیغاتی باعث شوند ایران از حقوق حقه خود صرف نظر کند. درباب این اتفاق اخیر هم وقتی که رسانه های آمریکایی اعلام برخورد کردند بررسی ها نشان داد که موضوع از اساس کذب و پوچ است که در تکذیبیه ستاد کل هم اعلام شد.
*به نظر شما آمریکایی ها از پی گیری این روش ها چه مطامعی دارند؟
**ببینید، آمریکایی ها تلاش می کنند، تنگه هرمز را «امنیتی» کنند تا از حادث شدن این فضا، توان سوءاستفاده از کشورهای حاشیه خلیج فارس را کسب کنند، این در حالی است که ما بارها اعلام کرده ایم که سیاست ایران در تنگه هرمز و خلیج فارس این است که یک «دریای آرام» را داشته باشیم. بنابراین توانمندی ها و قدرت جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز به گونه ای است که این شانتاژ های پوچ و تهی نمی تواند بر آن اثری بگذارد و ایران را از استفاده قانونی از حقوق بین المللی خود منصرف سازد.