صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۱۰۲۹۱۶

برشى از تاریخ انقلاب اسلامى از زبان على دانش‌منفرد (بخش سوم)

مقدمه: مهندس علی دانش منفرد در آستانه انقلاب مدیریت مدرسه رفاه را برعهده داشته و از اعضای کمیته استقبال از امام بوده که در این شماره توضیحاتی پیرامون این موضوع برای خوانندگان ارائه کرده است.

سیدمهدى حسینى
* چگونه با حضرت امام(ره) و مشی مبارزاتی ایشان آشنا شدید؟
**من از سال1431 در ماجرای انجمن های ایالتی و ولایتی ایشان را شناختم. من قبل از این ماجرا با آقای طالقانی و شهید مطهری آشنا بودیم ولی با امام آشنا نبودیم. بعد که امام مطرح شد ما از دانشگاه خدمت ایشان رسیدیم و به طور خصوصی در جمعی40،50 نفره ایشان را ملاقات کردیم به همراه بچه های مبارز دانشگاه و برخی از اعضای انجمن های اسلامی. بعد هم چند ملاقات با ایشان داشتیم.
* فضای مبارزاتی بعد از 15 خرداد چگونه بود؟
**بعد از 15 خرداد یک فضای خفقانی در کشور حاکم شد. حضرت امام به عنوان رهبر نهضت اسلامی مطرح گردیدند. ما سخنان امام را تکثیر می کردیم و به طور مخفیانه پخش می کردیم، این فعالیت ما بود و ارتباط خود را با مسجد هدایت، مسجد جاوید و حسینیه ارشاد و کانون های مبارزه حفظ کرده بودیم.
در این ایام ما در جریان تحولات مجاهدین خلق بودیم، خبر انحرافات این گروه به ما هم می رسید، کتاب ها و نوشته هایشان را مطالعه می کردیم و متوجه شدیم که به تدریج متاثر از جریان های چپ مارکسیستی از اندیشه اسلامی عدول کرده اند.
*در این ایام به چه کاری اشتغال داشتید؟
**در این ایام من ابتدا استخدام بانک ملی بودم و بعد به سازمان برق تهران رفتم در میدان شهدا و بعد هم مدیریت مدرسه رفاه را بر عهده داشتم. در سال 56 و 57 مدیر مدرسه بودم.
* در ماجرای 17 شهریور نیز حضور داشتید؟
**بله، در 17 شهریور برادرزاده من به شهادت رسید. من هم خودم در صحنه بودم.
*در مورد شکل گیری کمیته استقبال از حضرت امام توضیح بفرمایید؟
**بعد از فرار شاه از ایران، حضرت امام فرمودند که من به زودی به ایران می آیم و به همراه ملت مبارزه می کنم، یا کشته می شویم یا پیروز می شویم. بعد از این جریان بلافاصله جلساتی گذاشته شد که حال که امام قصد دارند به ایران بیایند باید مقدمات کار فراهم گردد. در این تصمیم گیری ضرورت شکل گیری کمیته استقبال از امام مطرح گردید. برای این کار تیمی توسط شورای انقلاب شکل گرفت.
بنده هم به عنوان یکی از افراد کمیته استقبال معرفی شدم، شهید مطهری نیز هم در کمیته استقبال بودند و هم در شورای انقلاب و در اصل رابط شورای انقلاب و کمیته استقبال بودند. شهید محلاتی بود، شهید مفتح بودند، آقای اسدالله بادامچیان بودند، آقای دکتر سامی و آقای صباغیان، تهرانچی و شاه حسینی نیز بودند.
اینها تعیین شدند که در تهران مستقر بشوند و مکان و برنامه را برای ورود حضرت امام آماده کنند. در اصل می توان گفت اولین نهاد اجرایی علنی، بعد از شورای انقلاب کمیته استقبال از حضرت امام بود که محل آن در خیابان ایران، کوچه مستجاب، در مدرسه رفاه تشکیل شد.
*در کمیته استقبال از امام شما چه مسئولیتی داشتید؟
**شرایط، شرایط حساس و بحرانی بود، باید سریع تصمیم گیری می شد، سریع سازماندهی می شد که آن جمع، بنده را مسئول برنامه ریزی و انتظامات کمیته استقبال قرار دادند.
بنده در اولین فرصت صبح زود چارت تشکیلاتی را کشیدیم و شب در جلسه آن را مصوب کردیم. کسانی نیز که دعوت به همکاری می شدند باید افراد شناخته شده و مورد اعتماد می بودند، به خاطر حساسیت شرایط قرار گذاشتند افرادی که شهید مطهری، شهید مفتح، آیت الله خامنه ای و شهید محلاتی معرفی می کنند را بکار بگیریم.
افرادی که معرفی می شدند برایشان کارت صادر می کردیم. هم برای فعالیت کردن و هم برای تردد. برای انتظامات داخل و خارج مدرسه رفاه، بهشت زهرا، ارتباط با مساجد و غیره همگی توسط اینجانب مدیریت می شد.
در ابتدای کار امکانات بسیار کم بود؛ 2 خط تلفن بیشتر در مدرسه نبود. با شدت گرفتن انقلاب امکانات نیز توسط مردم فراهم گردید.
* چه شد که حضرت امام از مدرسه رفاه به مدرسه علوی رفتند؟
**بعد از ورود حضرت امام به ایران ایشان تنها یک شب در مدرسه رفاه استراحت کردند و به خاطر شلوغی محل و برخی دیدارها با حضرت امام و مخلوط شدن آن با کارهای اجرایی، مدرسه علوی را به عنوان محل استقرار حضرت امام معین نمودیم.
شب دوازدهم بهمن حضرت امام در مدرسه رفاه استراحت کردند، نماز صبح را در زیرزمین مدرسه رفاه به امامت حضرت امام خواندیم و ساعت 9 یک ماشینی بطور مخفیانه ایشان را به مدرسه علوی بردند و ایشان در آنجا مستقر شدند.
*شما با انجمن اسلامی معلمان نیز در ارتباط بودید؟
**بله، نکته ای که جا دارد بدان اشاره کنم، شکل گیری انجمن اسلامی معلمان توسط چند تن از دوستان بود که قبل از این ماجراها اتفاق افتاد و من هم در آن حضور داشتم. در شکل گیری این انجمن شخصیت ها و افرادی چون، شهید رجایی، دکتر اسدی، خانم دستغیب، آقای نقره کار شیرازی، آقای رفیعی حضور داشتند.
این انجمن در ماجراهای پیروزی انقلاب و اعتصابات دوران انقلاب خیلی کمک کرد، از این طریق سخنران می فرستادیم در اعتصابات، راهپیمایی ها و برای جمعهای مختلف صحبت و افشاگری می کردند. شعارهای مختلفی را تنظیم می کردیم و در راهپیمایی ها استفاده می کردیم و در مجموع این تشکل خدمات قابل توجهی در دوران انقلاب ارائه کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات