کیهان:مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار یک گزارش مقرضانه و فاقد مبنای حقوقی و فنی تلاش کرد مقدمات لازم برای برخورد شورای امنیت با ایران را فراهم آورد.
به گزارش منابع خبری از وین محمد البرادعی در گزارشی که یک نسخه از آن روز پنجشنبه در اختیار 35 عضو شورای حکام و 15 عضو شورای امنیت قرار گرفت، اعلام کرد ایران به درخواست های قطعنامه 1696 شورای امنیت پای بند نبوده و از جمله نه فعالیت های خود در زمینه غنی سازی را به حال تعلیق درآورده و نه پروتکل الحاقی را اجرا می کند. البرادعی در بند 4 از این گزارش که به درخواست قطعنامه 1696 خبر از آن داده که ایران در تاریخ 24 اوت (6 روز قبل از سررسید ضرب الاجل قطعنامه شورای امنیت) تزریق گاز به آبشار 164 تایی سانتریفیوژهای خود در نطنز را آغاز کرده است. در بند 6 از این گزارش بدون استناد به هیچ دلیل حقوقی روشنی ادعا شده، ایران از بحث درباره نظارت در نطنز طفره می رود. این در حالی است که در همین بند اعتراف شده که ایران اجازه نصب دوربین های اضافی در نطنز را داده است. این بند عمداً به گونه ای نوشته شده که گویی ایران مانع نظارت کافی در نطنز می شود. در پاراگراف b از بند 7 آژانس اعتراف کرده هیچ نشانه ای از انجام عملیات باز فرآوری در ایران وجود ندارد. در بند 10 گزارش آمده است که آژانس نامه ای از ایران دریافت کرده که در آن گفته شده ایران کاملا آماده است در چارچوب پادمان با آژانس همکاری جامعی داشته باشد به شرطی که پرونده ایران کاملا در چارچوب پادمان های آژانس باقی بماند.
در بند 11 از گزارش ادعا شده که پیشرفت زیادی در حل موضوع آلودگی حاصل نشده است. آژانس به این موضوع اشاره ای نمی کند که مسئله در اینجا همکاری طرف های ثالث است نه ایران. در بند 17 از گزارش مدیر کل یک ادعای جدید در مورد یافته شدن ذرات اورانیوم با غنای بسیار بالا در کرج مطرح شده که به نظر می رسد مقدمات لازم برای دور جدیدی از جنگ روانی علیه ایران را فراهم خواهد آورد. البرادعی در پایان گزارش خود مدعی شده است: «آژانس قادر به پیشرفت بیشتر در تلاش هایی برای اصلاح و تکمیل بیانیه های ایران با هدف تایید ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای آن نیست.»
¤ واکنش ایران
معاون سازمان انرژی اتمی و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در واکنش به گزارش البرادعی گفت: این گزارش اگرچه مورد رضایت کامل ما نیست اما نشان می دهد تبلیغات سیاسی آمریکا نسبت به برنامه های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران کاملا بی اساس و براساس وهمیات مقامات آمریکایی انجام می شود.
محمد سعیدی در گفت وگو با مهر ضمن گزارش 5 صفحه ای محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که دقایقی پیش منتشر شد، افزود: کوتاه بودن گزارش نشان می دهد که برنامه هسته ای ایران و موضوعات و ابهامات باقی مانده در آن به حداقل ممکن رسیده است.
وی تاکید کرد: در مجموع این گزارش نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران اجازه دسترسی به مواد و تاسیسات هسته ای خود را به آسانی طی این مدت به بازرسین آژانس داده است.
سعیدی گفت: بازرسان طی این مدت توانسته اند ضمن نظارت بر برنامه هسته ای ایران برای تقویت موضوعات نظارتی براساس موافقتنامه پادمان جامع هسته ای دوربین های اضافی را نیز در تاسیسات غنی سازی ایران نصب نمایند.
معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی یادآور شد: محتوای این گزارش نشانگر آن است که طرح موضوع ایران در شورای امنیت هیچ توجیه حقوقی و قانونی نداشته است.
سعیدی اظهار داشت: این گزارش همچنین نشان می دهد برنامه های صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران براساس آنچه به آژانس اعلام شده و با نظارت آژانس طبق برنامه در حال اجرا است.