صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۱۰۶۰۶۴

دلایل اتهامات بی‌اساس دولت یمن علیه ایران چیست؟


بصیرت:درگیری‌های ارتش یمن با گروه مبارز حوثی در شمال این کشور در شرایطی به مناسبت ماه مبارک رمضان اتمام یافته است که در این میان ایراد اتهام بی‌اساس علیه ایران و در مقابل دخالت‌های دولت سعودی‌ در این مساله ابهامات زیادی را پدید آورده است.
بصیرت به گزارش خبرنگار سیاسی - خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ارتش یمن از سال 2003 درگیری‌های خود را با گروه حوثی‌ها در شمال این کشور و استان صعده آغاز کرده که این گروه برخلاف ادعاهای مطرح شده تنها خواهان داشتن حقوق شهروندی‌شان همانند دیگر شهروندان یمنی هستند. اما این مساله با ایراد اتهاماتی از طرف دولت یمن مبنی بر متمرد و جدایی‌طلب بودن پاسخ داده شده و ارتش یمن نیز طی درگیری‌هایی تعدادی از افراد این قبیله را دستگیر و تعدادی از آنها را نیز کشته است.
در درگیری‌های این منطقه که به عنوان ششمین جنگ حوثی‌ها و دولت یمن به شمار می‌رود براساس آمار سازمان ملل تاکنون 100 هزار تن آواره شده‌اند. این درگیری‌ها از سال گذشته به دلیل نقض مفاد توافقنامه‌ی دوحه (صلح میان حوثی‌ها و دولت یمن) آغاز شده که با یورش گسترده‌ی ارتش یمن به شمال این کشور و نیز بمباران مناطقی از استان صعده به نام ملاحیظ ادامه داشته است. در این میان مبارزان حوثی نیز اعلام کرده‌اند که 80 نظامی یمنی را به اسارت درآورده و تجهیزات آنان را به غنیمت گرفته‌اند.
به گزارش ایسنا، یمن پس از سالهای وحدت دارای مشکلات متعددی بوده اما آنچه که همواره در این کشور شاهد بوده‌ایم برخورد آرام، ‌متوازن و مسالمت‌آمیز با اپوزسیون این کشور و حتی جدایی‌طلبان جنوب بوده که خواستار جدایی‌شان از دولت یمن می‌باشند. این عده قبل از اتحاد دو یمن نیز در یک جنگ جدایی‌طلبانه شرکت کرده و خواستار عدم اتحاد دو یمن بودند که مورد حمایت دولت عربستان قرار گرفته‌اند، اما دولت یمن پس از جنگ با انتشار لیست 16 نفره‌ی متهمین و نهایتا با دادن عفو به تمامی شورشیان به جز چهار تن به این درگیری‌ها خاتمه داد.
سوال اصلی مطرح شده در این میان نحوه‌ی برخورد دولت یمن با گروه‌های مبارز شمال یمن می‌باشد که با القاب متمرد و عصیان‌گر از آنها یاد می‌شود. اخیرا در تظاهرات جنوب یمن نیز دولت آنگونه که با مبارزان شمال برخورد کرد، در جنوب وارد عمل نشد که این مساله خود گویای عدم توازن برخورد دولت یمن با مسائل داخلی خود دارد.
نکته‌ی دیگر قابل توجه در مسائل به وجود آمده در یمن فرافکنی برخی مسوولان یمنی و ایراد اتهام بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران با نام گروه‌ها و منابع غیررسمی در ایران می‌باشد که سعی دارند مسوولیت درگیری‌های اخیر در شمال این کشور را به دوش ایران بیفکنند. این مساله در حالی رخ می‌دهد که یمن به مسائل خود بعد داخلی می‌دهد و هر گونه اظهارنظر در مورد آن را نوعی دخالت می‌داند.
به نظر می‌رسد یمن در حل مشکلات خود ناتوان است و برای ادامه دادن به برخوردهای خشن خود به دنبال مستمسک خارجی است و برخلاف آنچه که ادعا می‌کند مسائل را داخلی نمی‌بیند.
منابع یمنی در قالب‌های رسمی و غیررسمی ایران را متهم کرده‌اند که در درگیری‌های اخیر حضور داشته و حمایت‌های خود را از طریق سوریه به انجام رسانده است.
منابع رسانه‌ای یمن در این راستا مدعی کشف انبار سلاح‌های ساخته شده توسط ایران شدند که توسط گروه‌هایی برای حمایت از حوثی‌ها به این کشور وارد شده است. با این حال مقامات کشورمان همواره این اتهامات را رد کرده‌اند.
اما نکته‌ای که باید در این میان مورد توجه قرار داد دخالت مستقیم عربستان سعودی در درگیری‌های این کشور است که برخی از اخبار از بمباران مستقیم جنگنده‌های این کشور در شمال یمن حکایت دارد.
کارشناسان معتقدند که هم‌اکنون یمن در داخل یک پروژه‌ی سعودی برای شهروندان خود قرار گرفته و سعودی‌ها را در سرکوب شهروندان خود در شمال این کشور سهیم قرار داده است . در حالی که با انکار این واقعیت هرگونه بروز مشکل در این منطقه را به دوش ایران می‌افکند.
دولت یمن باید این مساله را مورد توجه قرار دهد که برای مقابله هرگونه شورش در این کشور ضمن توجه به حقوق شهروندی گروه‌های ساکن در شمال یمن زمینه‌های دخالت دولت عربستان سعودی در کشورش را از بین برده و از ایراد هرگونه اتهام به کشورهای بی‌طرفی نظیر جمهوری اسلامی ایران که نقش تاثیرگذارشان در منطقه مورد تایید جوامع غربی و غیرغربی قرار دارد پرهیز کند.
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات