صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۱۰۹۵

اشپیگل: گروه 1+5 در دامی که خود چیدند گرفتار شده اند


تحلیلگران برجسته آلمانی تاکید می کنند ایران در نبرد دیپلماتیکی که بر سر برنامه هسته ای اش درگرفته پیروز خواهد بود.
زوددویچه در تفسیری زیر عنوان «ایران چه می خواهد» نیز نوشت: ایران هم خواستار یک صنعت اتمی کارآمد و هم خواستار تفاهم با غرب است.
روزنامه «دی ولت» نیز در گزارشی با عنوان «برلین بر حفظ انسجام بین المللی در برابر تهران فشار می آورد» به قلم «آنسگار گراو» نوشت: تهران پیروز و برنده اولین نبرد در جنگ عصبی بر سر برنامه اتمی ایران است.
گراو افزود: پس از بی اعتنایی ایران به ضرب الاجل شورای امنیت، جامعه بین المللی برای دسترسی به راهبرد مشترک تلاش می کند، اما تاکنون ناکام مانده است.
این روزنامه در تفسیر دیگری زیر عنوان «تحریم های زیان آور» به قلم «اشتفان فون بروستل» نوشت: جای تردید است که بتوان از طریق تحریم های اقتصادی، ایران را به مذاکرات مجبور کرد.
دی ولت افزود: از سوی دیگر تحریم ها علیه این کشور به غرب صدمه و زیان وارد خواهد کرد و افزایش شدید بهای نفت، بیش از 10هزار فرصت شغلی در آلمان را به مخاطره خواهد انداخت که مستقیما به مبادلات تجاری با ایران وابسته هستند.
روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» نیز در گزارشی نوشت: روسیه اعمال تحریم ها را راهی به سوی بن بست می داند.
نشریه «ویر تشفتس ووخه» هم در گزارشی زیر عنوان «تحریم ها علیه ایران بر آلمان نیز تاثیر منفی خواهد داشت» نوشت: تحریم ها بر اقتصاد آلمان که منافع و علایق اقتصادی قوی با ایران دارد، اثر منفی خواهد گذارد.
این نشریه به نقل از «ینس ناگل» مدیر بخش اقتصاد خارجی اتحادیه تجارت خارجی و عمده فروشان آلمان (ب.گ.آ) افزود: تحریم ایران به ویژه متوجه شرکت های متوسط در آلمان خواهد شد.
روزنامه یونگه ولت نیز در مقاله ای با عنوان «ایران به ضرب الاجل اعتنا نکرد» به قلم «ورنر پیرکر» نوشت: ایران قصد ندارد در برابر جهان بینی متکبرانه بلوک برتری طلب غرب تسلیم شود.
این روزنامه افزود: این جهان بینی کشورها را به عنوان «کاملا ارزشی» و کشورهایی به عنوان کارت بازی در قمار قدرت بین المللی تقسیم می کند.
این روزنامه افزود: از آنجا که حتی شورای امنیت به عنوان قدرتمندترین نهاد سازمان ملل نیز محق نیست ایران را از حق استفاده مسالمت آمیز انرژی اتمی و غنی سازی اورانیوم محروم کند، این کشور نیز به ضرب الاجل اعتنا نکرد و برنامه غنی سازی اورانیوم را ادامه داد.
یونگه ولت اضافه کرد: این ایران نیست که برخلاف حقوق ملل رفتار می کند بلکه شورای امنیت سازمان ملل است که تحت فشار قدرت های جهانی برخلاف موازین بین المللی اقدام کرده است.
این روزنامه در مقاله ای به قلم «راینر مایناس» نوشت: از دیدگاه دولت آمریکا، هم اکنون محتوای تدابیر مجازاتی علیه ایران مهم نیست بلکه مهم این است که چین و روسیه نیز نتوانند از تایید تحریم ها علیه ایران خودداری کنند.
مجله اشپیگل نیز در مقاله ای با عنوان « مستاصل در دام دیپلماسی »به قلم «رالف بسته» نوشت: کشورهای گروه 1+5 در رابطه با مناقشه اتمی ایران هم اکنون در دام دیپلماسی که خود ایجاد کرده اند، گرفتار شده اند.
ارزیابی نیویورک تایمز
نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به این که قدرت های جهانی، اول ژوئن (61 خرداد) پیشنهادی را به تهران دادند و گفتند تهران نباید از آن سرپیچی کند و باید ظرف چند هفته و نه چند ماه غنی سازی را تعلیق و در غیر این صورت با تحریم روبرو شود توضیح داد که تعیین ضرب الاجل در مورد ایران چندان کارآیی ندارد.
به گزارش ایسنا این روزنامه نوشت: اکنون سه ماه از آن زمان گذشته و ایران هیچ چیزی را حتی با وجود به سر آمدن ضرب الاجل 13 اوت شورای امنیت به حالت تعلیق در نیاورده است. شش کشوری که این پیشنهاد را برای ایران مطرح کردند یعنی آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه هنوز در حال مذاکره در این باره اند که باید چه کار کرد.
این گزارش حاکی است، این فعالیت ها یا نبودن این فعالیت ها این سؤال را مطرح می کند که چه زمانی یک ضرب الاجل دیگر ضرب الاجل نیست؟
نیویورک تایمز در توضیح این پرسش سه مورد را مطرح کرد و در خصوص مورد اول نوشت: زمانی که به حمایت یک گروه در کشورهای مختلف نیاز باشد. آمریکا به این دلیل که در حال حاضر تحریم های سنگینی را از سال 9791 تاکنون علیه ایران وضع کرده است دیگر برای آزار رساندن به ایران اهرمی ندارد. بنابراین واشنگتن به همراهی طرف هایی نیاز دارد که با این کشور داد و ستد می کنند، نظیر روسیه و چین، اما هیچ کدام برای این همراهی عجله ای ندارند.
نیویورک تایمز در توضیح مورد دوم نوشت: زمانی که همه بیم داشته باشند تحریم ها به آن ها نیز به همان اندازه آسیب برساند که می خواهند به ایران صدمه وارد شود. قدرت ها می دانند که امکان دارد ایران با قطع تولید نفت دست به تلافی بزند و این اقدام به افزایش شدید قیمت نفت در سراسر جهان منجر خواهد شد.
این روزنامه درباره مورد سوم نوشت: زمانی که عده کمی معتقد باشند تحریم ها به هر حال کارآمد است، این سخت ترین بخش مساله ایران است و در حال حاضر آمریکا و معترضین اروپایی اش می خواهند روسیه و چین را به حمایت از تحریم هایی با فشار کم وادار کنند که محدود به منع سفر و محدودیت هایی در صدور تجهیزات دارای مصارف دوگانه است. اما اگر دولت ایران واقعا معتقد باشد که برنامه هسته ای حق لاینفک این کشور است آیا به خاطر منع سفر تسلیم خواهد شد؟

http://www.kayhannews.ir/850613/2.htm#other205

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات