صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۱۰۹۹۰۰

سرخوردگی بولتون در برابر ایران


جان بولتون را همه می شناسند.فردی که در طول دوران ریاست جمهوری بوش پسر یکی از اصلی ترین مهره های نومحافظه کاران محسوب می شد.بولتون زمانی که به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد حضور داشت مولد افراطی گری در سیاست خارجی کاخ سفید بود.پس از برکناری وی به دلیل شکست جمهوریخواهان در انتخابات میان

 دوره ای کنگره آمریکا،بولتون همچنان به موضع گیریهای سخت و افراط گرایانه خود ادامه

می دهد.در هر صورت بسیاری بر این باورند که بولتون دچار نوعی سرخوردگی سیاسی مزمن گردیده است.این سرخوردگی خود را در موارد متعددی نمایان ساخته است.بولتون در دوران حضور خود در سازمان ملل متحد سعی داشت شکستهای ایالات متحده را از زوایایی

غیر واقع بینانه مورد فحص و بررسی قرار دهد تا به این وسیله افکار عمومی را منحرف نماید. یکی از روشها وحربه هایی که نومحافظه کاران در قبال مخالفانشان و در طول سالهای اخیر از خود بروز دادند، تمرکز افکار عمومی آمریکا بر روی نقطه غیر حقیقی با هدف انحراف آنها از حقیقت اصلی و جاری بود.     بولتون در جریان طراحی حادثه11  سپتامبر2001  نیز نقش عمده ای را ایفا کرد. زمانی که شورای دوازده نفره نومحافظه کاران طرح عملیات11  سپتامبر را بر روی میز بوش پسر و دیک چنی گذاشتند، جان بولتون از جمله افرادی بود که در تبیین آن برای مجریان تروریسم تلاش زیادی کرد.

جان بولتون سخت ترین انتقادات ممکن را به باراک اوباما وارد ساخته است. نماینده آمریکا در سازمان ملل در دوران ریاست جمهوری جرج بوش، صراحتا هشدار داده است که دولت اوباما تمرکز زیادی بر امور خارجی نداشته و تصمیماتش را بر اساس آنچه چ‘ گراها

 می خواهند و نه آنچه به نفع کشور است

 می گیرد.

بولتون که خود از اصلی ترین طرفداران تحریم جمهوری اسلامی ایران بود،هم اکنون مصرا معتقد است که  اعمال تحریم علیه ایران کارساز نخواهد بود و بی فایده است.از نظر بولتون  “باراک اوباما “ رئیس جمهوری آمریکا ظاهرا به این مسئله پی برده است که از سرگیری مذاکرات گروه1 +5 (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان) با ایران برای توقف برنامه هسته ای ایران غیرممکن است. بولتون با این مقدمه دو راهکار را پیش روی باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا می گذارد:

“ یکی از این گزینه ها این است که آمریکا می تواند “توقف “ برنامه هسته ای ایران در همین سطح کنونی به عنوان یک “موفقیت “ توصیف کند که چنین امری نمایانگر تسلیم شدن در برابر ایران است و این مسئله هسته ای شدن ایران و قابلیت این کشور برای تولید سلاح هسته ای را به دنبال دارد. راه دیگری که در برابر دولت اوباما وجود دارد، “تحریم های شدید “ است که باید توسط آمریکا و کشورهای دیگر علیه ایران اعمال شود. این امر در صورتی که برای دولت اوباما مدعی پیروزی شود یک موفقیت محسوب می شود اما اعمال این گونه تحریم ها در واقع ایران را از هسته ای شدن بازنمی دارد. “

فراموش نکنیم که تقسیم بندی فوق الذکر توسط فردی به نام جان بولتون صورت گرفته است.به عبارت بهتر،جان بولتون معتقد است که ایالات متحده آمریکا در وضعیت باخت کامل در برابر ایران قرار دارد چرا که هر یک از راههایی که بولتون آنها را ترسیم نموده نماد شکست ایالات متحده در برابر تهران می باشد.حتی بولتون واردات بنزین به ایران را(که کشورهای غربی مانور زیادی بر روی آن می دهند)کاملا ناکارآمد می داند.بولتون نظر خود را این گونه اثبات می نماید که  تهران هم اکنون در حال حذف یارانه دولتی که منجر به ارائه بنزین ارزان تر می شود است که این امر منجر به افزایش قیمت بنزین و در نتیجه کاهش مصرف می شود که این امر فشارهای احتمالی ناشی از تحریم واردات بنزین ایران را کاهش می دهد. در نهایت اینکه جان بولتون  نیز به عنوان نماد افراطی گری در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا نسبت به تقابل با جمهوری اسلامی ایران و اثربخش بودن تحریمهای سازمان ملل متحد در قبال کشورمان یقین پیدا کرده است.البته بولتون بسیار دیر به این نقطه رسیده است...

 علیرضا صادقی

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات