رییس کمیسیون انرژی اتمی شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد نیروگاه اتمی بوشهر در نیمه دوم سال ۲۰۰۸راهاندازی خواهد شد.
"گریگوری ناگینسکی" روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری اینترفکس ادعا کرد از ابتدای سال جاری میلادی پرداختهای مالی بابت احداث نیروگاه اتمی بوشهر و ازجمله برای تحویل تجهیزات نیروگاه از سوی ایران متوقف شده است.
وی افزود: حتی اگر ایران از امروز پرداختهای مالی به طرف روسی را از سربگیرد، راهاندازی نیروگاه اتمی بوشهر پیش از پاییز سال آینده غیرممکن است.
رییس شرکت "انرگوپروگرس" یکی از شرکتهای پیمانکار فرعی نیروگاه اتمی بوشهر نیز امروز از تعویق یک ساله راهاندازی نیروگاه اتمی بوشهر خبرداد.
"ایوان ایستومین" علت بروز این مساله را تاخیرهای درازمدت در پرداخت صورتحسابهای نیروگاه بوشهر از طرف ایران عنوان کرد.
طبق برنامه زمانبندی احداث نیروگاه اتمی بوشهر، این نیروگاه قرار بود در ماه سپتامبر امسال (شهریور ماه) راهاندازی و در ماه نوامبر (آبان ماه) مورد بهره برداری قرار میگیرد.
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که تعهدات خود در قبال نیروگاه اتمی بوشهر را بطور کامل انجام داده است.
"محمود جعفری" رییس نیروگاه اتمی بوشهر روز گذشته اعلام کرد: تمام مطالبات شرکت روس سازنده نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت شده است و هیچ گونه کسری پرداخت بدهی از طرف ایران نیست.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نه تنها بدهی به شرکت روسی طرف قرارداد ندارد، بلکه اعتباری که برای این پروژه نزد بانک عامل گشوده شده بیشتر از کار انجام شده است.