صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۱۱۲۷۸۸

اخباروتحولات هسته ای


بصیرت:در مکالمه تلفنی جلیلی و سولانا توافق شد: اول اکتبرآغاز مذاکرات ایران و 1+5

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی توافق کردند که مذاکرات میان ایران و 1+5 اوایل ماه اکتبر (مهرماه) آغاز شود.

به گزارش دبیرخانه عالی امنیت ملی، سعید جلیلی دیروز در تماس تلفنی خاویر سولانا با اشاره به ارائه بسته به روز شده پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران، آن را بستر مناسبی برای گفت وگوها با هدف تحقق صلح، عدالت و پیشرفت خواند.

وی با یادآوری گفتگوهای سال قبل در ژنو سوئیس به تحولات جدید در عرصه بین المللی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است در گفت وگوهای اکتبر با جدیت و انگیزه ای مضاعف که حاصل مشارکت بی نظیر 85 درصدی ملت ایران در انتخابات اخیر است، جهت همکاری ها و تعامل بیشتر تلاش کند.

در این گفت وگوی تلفنی خاویر سولانا با اشاره به مطالعه دقیق جزئیات بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به شش کشور گفت: بررسی دقیق تر ابعاد و زوایای این بسته نیازمند گفتگوی دو طرف است.

سولانا با خاطر نشان ساختن تحولات رخ داده در منطقه و جهان، ابراز امیدواری کرد: گفت وگوهای اکتبر که برای بررسی بسته پیشنهادی کشورمان برگزار خواهد شد، سودمند باشد.

سلطانیه خبرداد تصویب پیشنهاد ایران مبنی بر ممنوعیت حمله به تاسیسات هسته ای در آژانس

بصیرت:نماینده ایران در آژانس خبر داد که پیشنهاد ایران مبنی بر افزودن یک بند در دستور کار کنفرانس سالانه آژانس پیرامون ممنوعیت حمله و تهدید حمله به تاسیسات هسته ای در کمیته عمومی کنفرانس آژانس تصویب شد.

«علی اصغر سلطانیه» نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز در گفت وگو با فارس، با اعلام این خبر افزود: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اضافه کردن یک بند در دستورکار کنفرانس سالانه آژانس پیرامون ممنوعیت حمله و یا تهدید به حمله به تاسیسات هسته ای در حال کار و در حال ساخت مورد تصویب قرار گرفت.

وی اضافه کرد:در این کنفرانس کشورهای مختلف پیرامون این موضوع مهم سخنرانی خواهند کرد.

وی در خصوص رایزنی های جمهوری اسلامی ایران در این باره نیز توضیح داد: با دیگر کشورها در حال مشورت هستیم تا قطعنامه ای که بتواند نظر اکثریت آرا را جلب کند در این باره بدست آوریم.

درخواست صالحی

برای تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در آژانس

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان خواستار تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در خصوص منع حمله به تاسیسات هسته ای کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجمع عمومی این آژانس شد.

«علی اکبر صالحی» دیروز در گفت وگو با واحد مرکزی خبر دراین باره اظهار داشت: ایران تلاش می کند در مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی خود را برای جلوگیری از حمله به تاسیسات هسته ای درحال ساخت به تصویب برساند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده است تا قطعنامه ای در خصوص ممانعت از حمله به تاسیسات هسته ای کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست مجمع عمومی آژانس تصویب شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده است تا قطعنامه ای در خصوص ممانعت از حمله به تاسیسات هسته ای در حال ساخت در کشورهای عضو آژانس تصویب شود امیدواریم قطعنامه پیشنهادی مسیر خود را در این مجمع طی کند.

وی با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی کشورمان به گروه موسوم به 5 عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا در چارچوب این بسته با هر کشوری صحبت کند.

صالحی در همین حال تاکید کرد: ایران درباره حقوق هسته ای خود با کسی مذاکره نمی کند زیرا این جزو حقوق حاکمیتی است. از نظر ما مسئله هسته ای ایران در چارچوب توافقات مدالیته پایان یافته و ورود دوباره به این مسئله موضوعیت ندارد با این حال آمادگی داریم درباره مسائل مشترک با دیگر کشورها وارد گفت وگو شویم.  

اسرائیل: ایران کار خود را کرد ضرب الاجل آمریکا رنگ باخت

بصیرت:وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از ابراز آمادگی 1+5 برای گفت وگو با جمهوری اسلامی با وجود پافشاری ایران بر ادامه فعالیت های هسته ای ابراز ناراحتی کرد.

سایت وابسته به این وزارت در تحلیلی اعلام کرد: ابراز آمادگی دولت های بزرگ برای انجام گفتگو با جمهوری اسلامی ایران درباره بسته پیشنهادی آن کشور، با آن که در آن هیچ گونه نشانی از آمادگی ایران برای متوقف ساختن برنامه های اتمی خود وجود ندارد، و در حالی که سران جمهوری اسلامی تأکید و تکرار کرده اند که حاضر به متوقف ساختن این برنامه ها نیستند، از جانب محافل سیاسی اسرائیل با شگفتی و ناخرسندی روبرو شد. مقامات رسمی اسرائیل گفتند فرصت زیادی باقی نمانده و زمان به سرعت می گذرد.

وزارت خارجه اسرائیل اضافه کرد: این، آن گفت وگویی نیست که هدف از آن بحث درباره متوقف ساختن برنامه غنی سازی ایران باشد بلکه دولت ایران با این شیوه، طرف مقابل را به بیراهه می کشاند. سولانا اعلام کرده که آنها حاضرند بسته پیشنهادی ایران را مورد بحث قرار دهند. نماینده آمریکا هم می گوید ما در جلسه، برنامه اتمی ایران را نیز مطرح خواهیم کرد. مقامات آمریکایی تا هفته پیش می گفتند تا پایان ماه میلادی جاری (سپتامبر) به ایران فرصت می دهند ولی اکنون تاریخ آن را تا پایان دسامبر (آذرماه) به تعویق می اندازند که این نیز خود نوعی از دست دادن زمان است.

سایت مذکور همچنین از قول ذئبی فرکش رئیس پیشین رکن اطلاعات ستاد ارتش اسرائیل نوشت: حکومت ایران می کوشد دود به چشم دیگران بکند و زمان بخرد. آنها احتمالاً به قدر کافی اورانیوم غنی شده تهیه کرده اند.

با مذاکره تلفنی روز گذشته انجام شد :وعده جلیلی و سولانا برای مذاکره در مهرماه

بصیرت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دیروز اعلام کرد گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و شش کشور، ابتدای اکتبر (پس از 9مهر) برگزار خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در تماس تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وی، با اشاره به آماده شدن بسته به روز شده پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران، آن را بستر مناسبی برای گفت‌وگوها با هدف تحقق صلح، عدالت و پیشرفت خواند.

سعید جلیلی با یادآوری گفت‌وگوهای سال قبل در ژنو سوئیس به تحولات جدید در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است در گفت‌وگوهای اکتبر با جدیت و انگیزه‌ای مضاعف که حاصل مشارکت بی‌نظیر 85 درصدی ملت ایران در انتخابات اخیر است، جهت همکاری‌ها و تعامل بیشتر تلاش کند. در این گفت‌وگوی تلفنی خاویر سولانا با اشاره به مطالعه دقیق جزئیات بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به شش کشور گفت: بررسی دقیق‌تر ابعاد و زوایای این بسته نیازمند گفت‌وگوی دو طرف است.

سولانا با خاطرنشان ساختن تحولات رخ داده در منطقه و جهان، ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای اکتبر که برای بررسی بسته پیشنهادی کشورمان برگزار خواهد شد سودمند باشد.

آخرین دور از گفت‌وگوهای ایران و 1+5، 29 تیر ماه سال گذشته با شرکت نمایندگان طرف‌های گفت‌وگو از جمله برنز، معاون سیاسی سابق وزارت خارجه امریکا برگزار شد. حضور بدون پیش شرط نماینده امریکا در این مذاکرات و صرف نظر از خواسته غیرقانونی تعلیق غنی‌سازی به عنوان پیش شرط به عنوان دستاورد و پیروزی دیپلماتیک تهران ثبت شد. بحران گرجستان، بحران مالی جهانی و انتخابات امریکا مذاکرات ایران و 1+5 را تا به امروز متوقف ساخت. اخیراً نیز امریکا خواستار برگزاری نشست و مذاکره با ایران هرچند درباره موضوعی غیر از هسته‌ای – که تهران در بسته پیشنهادی خود آن را غیرقابل مذاکره دانسته است – شده است.

البرادعی: حل موضوع هسته‌ای ایران با گفت‌وگوی بدون پیش شرط

بصیرت:مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مراسم افتتاحیه کنفرانس عمومی سالیانه آژانس بار دیگر خواستار گفت‌وگوی ایران و امریکا شد و نسبت به توسل به زور برای حل اختلاف‌نظرهای بین‌المللی هشدار داد.

محمد البرادعی در ادامه از برقراری گفت‌وگو بین ایران و جامعه بین‌الملل استقبال کرد و گفت این موضوع تنها با گفت‌وگوی بدون پیش شرط حل می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد که چنین مذاکراتی هر چه سریع‌تر بین ایران و طرف‌های مذاکره آغاز شود. البرادعی در عین حال به «مشکلاتی که بر سر راه اجرای پادمان» در ایران وجود دارد پرداخت و افزود: چنانچه این مشکلات برطرف شود آژانس به درک بهتری از وضعیت ایران خواهد رسید.

امریکا: مذاکرات آتی با ایران «گام مهم اول»‌ است

بصیرت:وزیر انرژی امریکا گفت: مذاکرات آتی بین ایران و گروه 1+5 درخصوص بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران، گام مهم اول به شمار می‌رود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، استیون چو در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت: بگذارید این گونه بگوییم که این مذاکرات گام مهم اول است و می‌توانیم امید بهترین نتایج را داشته باشیم. چو تأیید کرد که امریکا در این مذاکرات شرکت خواهد کرد.

دو دستگی شورای امنیت؛ موفقیت ایران

بصیرت:وزیر دفاع سابق امریکا در دولت بیل کلینتون با اذعان به اشتباه بودن سیاست‌های دولت پیشین امریکا مقابل ایران و عراق تصریح کرد که ایران موفق شده است تا شورای امنیت را به نفع خود دو دسته کند. ویلیام کوهن در گفت‌وگو با هفته‌نامه مصری الاهرام، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا دولت جدید امریکا به ریاست «باراک اوباما» قصد دارد سیاست‌های پیشین واشنگتن را در قبال ایران و عراق ادامه بدهد، بر غلط بودن این سیاست‌ها تأکید کرد.

کوهن در پاسخ به سؤالی درباره این‌که «آیا رفتار امریکا با ایران بر مبنای سیاست «یک‌ بام و دو هوا» نیست؟ زیرا اسرائیل سلاح اتمی در اختیار دارد ولی شما ایران را تحت فشار قرار می‌دهید؟» مدعی شد: میان این‌که ایران به دنبال سلاح اتمی باشد با این‌که دیگران قدرت اتمی داشته باشند، تفاوت است.

وی در بیان دلایل خود بدون اشاره به صدها کلاهک اتمی رژیم صهیونیستی افزود: ایران از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند. ایران، اسرائیل را دشمن خود اعلام کرده است و این موارد خطری برای امنیت منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران:تحویل بوئینگ، گمانه‌زنی رسانه‌ای است

بصیرت:سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ملت‌ایران بر روی حقوق مسلم هسته‌ای خود گفت و گو نمی‌کند اما آماده است در چارچوب بسته پیشنهادی به موضوع خلع سلاح جهانی هسته‌ای و رفع نگرانی‌ها در‌ این زمینه بپردازد.

حسن قشقاوی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران‌این مطلب را در پاسخ به سؤالی مبنی بر‌این‌که‌ آیا ‌ایران حاضر است در خصوص بحث هسته‌ای با گروه 1+5 مذاکره کند، بیان کرد. وی اظهار داشت: همان‌طور که دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اعلام کرده است ملت‌ایران بر روی حقوق مسلم هسته‌ای خود گفت و گو نمی‌کند ولی آماده است در چارچوب بسته پیشنهادی به موضوع خلع سلاح جهانی هسته‌ای و رفع نگرانی‌ها در‌این زمینه بپردازد. به گزارش ایرنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به شعار «انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح اتمی‌برای هیچ کس»، خاطرنشان کرد: ظرفیت ملی، منطقه‌ای و جهانی‌ایران به گونه‌ای نیست که مسائل با تهران به صورت جزیی و ریز بررسی شود.

وی همچنین در پاسخ به ‌این سؤال که جواب‌ ایران به درخواست اروپا و غرب برای مذاکره فوری چیست؟ گفت:ما بارها اعلام کرده‌ایم که ملت‌ایران اهل گفت وگو است و آمادگی داریم در چارچوب بسته پیشنهادی‌این گفت وگو را داشته باشیم.

صالحی در وین خبر داد ؛آمادگی ایران برای صادرات «یو اف 6» 

بصیرت:نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در اجلاس سالانه این آژانس با اشاره به برنامه ایران برای دستیابی به پنج هزار مگاوات برق هسته ای در دهه آینده از برنامه جامع تهران درباره چرخه سوخت، ایمنی و روشهای مدیریت پسماند خبر داد.

به گزارش بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در سخنانی در کنفرانس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، تأکید کرد که ایران مصمم است همکاری نزدیک خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دهد.در بخش دیگری از سخنرانی صالحی آمده است: ما ملتی صلح دوست هستیم. اجازه دهید که به یک ضرب المثل فارسی اشاره نمایم که می گوید: «حتی یک دشمن نیز زیاد است». ما اعتقاد داریم گفت و شنود و مذاکرات غیر مشروط کلید حل و فصل مناقشات است. مذاکرات مبتنی بر پیش شرط راه به جایی نخواهد برد زیرا معادل نتیجه گیری پیشاپیش است. ما همواره با گفتاری روشن اعلام کرده ایم که استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای را حرام می دانیم. به همین دلیل است که بر یکپارچگی پیمان عدم اشاعه و خلع سلاح هسته ای پافشاری می نماییم.

صالحی در ادامه گفت:ما هنوز امیدواریم آژانس روی حرفش بایستد و تعهداتش به موجب بند پایانی سند INFCIRC/711 را به اجرا درآورد. چنانچه موضوع به روال معمول درآید، آنگاه ایران برای پاسخگویی به سؤالات، در صورت وجود و مانند دیگر کشورهای عضو و در چارچوب موافقتنامه پادمان خویش در موقعیتی بهتر قرار خواهد گرفت. جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه رفتار مستثنی کننده را نمی پذیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین خبر داد که ظرفیت تولید در تأسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) اصفهان نیز به سطح شاخصی رسیده است و ظرفیت مازاد تبدیل کیک زرد به UF6 می تواند در صورت درخواست دیگر کشورها و تحت نظارت کامل آژانس در اختیار آنها قرار گیرد.

صالحی گفت که کشورش بر اساس فواید انرژیهای ترکیبی در حال پیگیری یک برنامه بلند مدت برای ساخت نیروگاههای هسته ای با توان تولید 5 هزار مگاوات الکتریسیته است.

--------------------------------------------------------------------------------

سلطانیه خبرداد؛

تصویب پیشنهاد ایران مبنی بر ممنوعیت حمله به تأسیسات هسته ای 

بصیرت:نماینده ایران در آژانس خبر داد که پیشنهاد ایران مبنی بر افزودن یک بند در دستور کار کنفرانس سالانه آژانس پیرامون ممنوعیت حمله و تهدید حمله به تأسیسات هسته ای در کمیته عمومی کنفرانس آژانس تصویب شد.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی اتمی در گفتگو با خبرگزاری فارس با اعلام این خبر گفت: پیشنهاد ایران مبنی بر اضافه کردن یک بند در دستورکار کنفرانس سالانه آژانس پیرامون ممنوعیت حمله و یا تهدید به حمله به تأسیسات هسته ای در حال کار و در حال ساخت تصویب شد.

 --------------------------------------------------------------------------------

آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران شرکت می کند 

بصیرت:آمریکا در واکنش رسمی به مشخص شدن زمان دیدار مقامهای ایرانی و گروه موسوم به 1+5، با اعلام حضور نماینده خود این مسأله را اولین گام مهم توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «استفان شو» وزیر انرژی آمریکا در حاشیه نشستهای آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گفت: آمریکا نیز در مذاکرات شرکت می کند.

آنکارا اعلام کرد؛ ترکیه قصد میزبانی مذاکرات  1 + 5  و تهران را ندارد 

بصیرت:آنکارا اعلام کرد که می خواهد به فایق آمدن بر اختلافات میان قدرتهای جهانی و ایران درباره مسأله هسته ای کمک کند اما نمی خواهد میزبان نشستی با این هدف باشد.

به گزارش بصیرت به نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر به نقل از بوراک اوزوگرگین -سخنگوی وزارت خارجه  ترکیه- که در تماسی تلفنی با این خبرگزاری صحبت می کرد، گزارش داد: ترکیه آماده است هر آن چه را که می تواند برای کمک به فایق آمدن بر اختلافات میان طرفها و رسیدن به یک توافق در سریعترین زمان ممکن انجام دهد.

وی تأکید کرد که ترکیه نمی خواهد تلاشهای جاری را برای رسیدن به یک توافق تضعیف کند و بنابراین میزبانی این گفتگوها را در نظر ندارد.

پیشتر شبکه خبری «پرس. تی. وی» گزارش داده بود که ترکیه برای میزبانی گفتگوها میان ایران و قدرتهای جهانی اعلام آمادگی کرده است.

 مذاکره 

ایسنا- جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور درباره پیشنهاد فروش بوئینگ به ایران گفت: طرح این پیشنهاد از سوی آمریکایی ها، نشان دهنده رویکرد عوام فریبانه است.وی همچنین افزود: در برنامه های رئیس جمهور، هیچ مذاکره ای با مقامات آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پیش بینی نشده است.

القدس العربی: غرب تسلیم اراده ایران در دستیابی به انرژی هسته ای شده است

بصیرت:یک روزنامه فرامنطقه ای در مقاله ای اعلام کرد که مصمم بودن ایران در دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز، غرب را وادار به تسلیم کرده است.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مقاله ای به قلم «محمد صادق الحسینی» نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا دومین نامه خود را برای رهبر ایران فرستاد و در آن مذاکرات مستقیم در سطح عالی را خواستار شده بود و از سوی دیگر خاویر سولانا نیز برای دیدار با سعید جلیلی عجله دارد و کشورهای پنج بعلاوه یک هم برای رایزنی درباره نحوه تعامل با بسته پیشنهادی جدید ایران به سرعت مشغول فعالیت هستند. همه این اتفاق ها بعد از آن افتاد که طرف های مذکور در استفاده از شیوه های ارعاب و تهدید شکست خوردند و همین مسئله باعث شد که مجدداً اذعان کنند بازکردن کانال های گفت و گو با تهران و با هدف ممانعت از ادامه فعالیت های هسته ای آن ضروری است.

نویسنده ادامه داده است: غرب گمان می کند که آماده است هر آنچه ایران در زمینه هسته ای می خواهد در اختیار این کشور قرار دهد و در مقابل ایران نیز آزمایش هسته ای مشکوک و پیچیده خود را در زمینه ساخت راکتور و سایر فعالیت های هسته ای متوقف کند اما ایران می گوید امضای کنوانسیون ها و پیوستن سریع ایران به معاهدات بین المللی در خصوص منع گسترش سلاح هسته ای و همچنین نظارت دائم آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای ایران پیچیده و تردیدآمیز بودن این فعالیت ها را از بین می برد.

القدس العربی در ادامه با اشاره به تحریم های غرب علیه ایران و نیز استفاده مثبت ایران از این تحریم ها برای پیشرفت در زمینه هسته ای و بومی کردن این فناوری نوشت: اکنون غرب در برابر ایرانی قرار دارد که مصمم است در تصمیم های ملی خود تسلیم نشود ایرانی که به قطعنامه های مشروع پایبند است قطعنامه هایی که استفاده از سلاح کشتار جمعی را ممنوع می کند در نتیجه غرب چاره ای جز این ندارد که به گفت وگوی مستقیم با ایران آنهم در سطح عالی روی آورد و این یعنی تسلیم شدن در برابر خواست ایران برای دست یابی به انرژی هسته ای که تهران می خواهد در صنعت کشاورزی و پزشکی از آن استفاده کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات