باگذشت چهارسال ازاشغال عراق هرروز گزارشهاى متعددى از موارد نقض حقوق بشر و جنایات اشغالگران آمریکایى در این کشور منتشر مى شود. جنایاتى که در آن مردم بى گناه عراق قربانى مى شوند ، بدون آنکه هیچ مجمع و یا نهاد بین المللى واکنشى نسبت به آنها نشان دهد . در جدیدترین آمارى که از سوى دولت عراق منتشر شده ، آمده است در ماه گذشته 1653 غیرنظامى در این کشور کشته شده اند . ادامه خشونتها درعراق و همچنین حملات هوایى نیروهاى آمریکایى به بهانه منهدم نمودن پایگاههاى گروه القاعده و انفجارهاى متعدد از سوى وابستگان به آمریکا ، در افزایش شمار قربانیان غیرنظامى عراقى ، بیشترین تاثیر را داشته است . اما علاوه براینها ،شکنجه زندانیان عراقى که به دلیل جرم اثبات نشده ماهها در بدترین شرایط در چنگال نظامیان آمریکایى اسیر هستند و هر روز تعدادى از آنان جان خود را از دست مى دهند، از دیگر موارد نقض حقوق بشر درعراق است . برخى آمارها حاکى از آن است که حدود هفده هزار عراقى در زندانهاى تحت کنترل نظامیان آمریکایى بسر مى برند که ازحداقل امکانات زیستى محروم هستند . نکته مهم آن است که باوجود ادامه خشونتها و نقض مکرر حقوق بشر درعراق از سوى آمریکا ، مجامع مدافع حقوق بشر بین المللى تاکنون اقدام جدى براى کاهش آلام و رنجهاى ملت عراق انجام نداده اند و گاه تنها به هشدار درخصوص تبعات منفى نقض حقوق بشر دراین کشور اکتفا کرده اند. بنابراخبار منتشرشده ازسوى منابع و رسانه هاى غربى از آغاز اشغال عراق هفتصد و پنجاه هزار عراقى جان خود را از دست داده اند. نرخ بیکارى روز به روز در این کشور افزایش مى یابد ، امنیت به یک رویا براى مردم عراق تبدیل شده و ترس و وحشت از اقدامات سوء و خلاف اخلاق نظامیان آمریکایى در این کشور هر روز ابعاد بیشترى پیدا مى کند اما همچنان نهادهاى بین المللى در مقابل جنایات اشغالگران آمریکایى سکوت اختیار کرده اند. سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین المللى که مى توانست پس از سقوط صدام دیکتاتور پیشین عراق، ایفاگر اصلى ترین نقش درعراق باشد، درچهار سال گذشته درحاشیه قرارداشت وتنها نظاره گرحوادثى بود که برسرمردم این کشور آوار شد . شکى نیست که آمریکا در پنجاه و دو ماه گذشته تنها در فکر منافع و اهداف خاص خود درعراق بوده است و مردم این کشورفقط طعمه اى براى پیشبرد مقاصد جنگ طلبان واشنگتن بوده اند . باتوجه به این واقعیت است که اکنون بوش نه تنها ازنگاه افکار عمومى آمریکا بلکه از سوى اذهان بیدار جهان یک دروغگو و منفورترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا محسوب مى شود.
به نقل از واحد برون مرزى صدا و سیما