تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۱۱۶۹۹۲

گفت‌وگو با ایران، با محوریت حقوق بشر

مصاحبه‌گر: میترا شجاعی تحریریه: بابک بهمنش مقدمه: شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، سه‌شنبه ۱۷ شهریور، در کنفرانسی با موضوع گفت‌وگو یا تحریم در هامبورگ شرکت خواهد کرد. او به بخش فارسی دویچه وله گفت که تلاش می‌کند تا دول اروپایی با محوریت حقوق بشر با ایران مذاکره کنند.

شیرین عبادی در گفت‌وگو با بخش فارسی دویچه وله گفت که قرار است در مورد آخرین وضعیت حقوق بشر در ایران با متخصصانی از عفو بین‌‌الملل و نهادهای حقوق بشری اروپایی بحث و تبادل نظر کند.
وی بار دیگر تاکید کرد که با هرگونه حمله نظامی یا تهدید به حمله مخالف است و خواهان اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نیز نیست، چرا که معتقد است این‌گونه تحریم‌ها در نهایت به ضرر ملت ایران خواهد بود.
شیرین عبادی تنها راه بهبود وضعیت ایران را مذاکره با دول اروپایی، اما با محوریت حقوق بشر عنوان کرد و گفت، از اروپایی‌ها خواسته است که تنها به فکر منافع خود نباشند و در مذاکرات بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران را بحث اصلی خود قرار دهند.
وی در این مورد که آیا دولت کنونی ایران راهی برای گفت‌وگو باقی گذاشته است یا نه، گفت تنها زمان تعیین خواهد کرد که این دولت قابل مذاکره هست یا نه.
برنده جایزه صلح نوبل همچنین در مورد انتخاب اولین وزیر زن در جمهوری اسلامی گفت که جنسیت برایش مهم نیست، بلکه عملکرد افراد تعیین‌کننده است. عبادی در مورد طرز تفکر مرضیه وحید دستجردی، اولین وزیر زن جمهوری اسلامی، گفت که وی بارها اعلام کرده که با قوانین جمهوری اسلامی مخالفتی ندارد و خواهان اجرای آنهاست. شیرین عبادی سپس چنین نتیجه‌گیری کرد که کسی که قوانین تبعیض‌آمیزی چون قانون چندهمسری مردان و دیه نابرابر زن و مرد را تایید می‌کند، نمی‌تواند برای بهبود وضعیت زنان کاری انجام دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات