صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۱۱۷۳۷

رسوایى ناپدید شدن محموله تسلیحاتى آمریکا درعراق


رسوایى هاى سیاسى - نظامى آمریکا درعراق یکى پس از دیگرى آشکار میشود. اداره حسابرسى دولت آمریکا اعلام کرد که حداقل 190 هزار قبضه تفنگ کلاشنیکف و بیش از 250 هزار جلیقه ضد گلوله و “ کلاهخود “ درعراق ناپدید شده است. این حجم از تجهیزات نظامى بخشى ا ز کمک هاى دولت آمریکا براى بازسازى ارتش عراق بوده است . درگزارش اخیر اداره حسابرسى دولت آمریکا آمده است که سلاح هاى ارسالى از آمریکا به عراق بویژه در سالهاى 2004 و 2005 با بى نظمى و عجولانه توزیع شده است . انتشار این خبر ، نگرانى از انتقال این سلاح‌ها به شبه نظامیان ضدآمریکایى را افزایش داده است. البته اختلاس و سوء استفاده از کمک هاى خارجى در عراق توسط مقامات رده پایین این کشور و یاحتى توسط نظامیان آمریکایى اتفاق جدیدى نیست. سال گذشته فاش شد که حداقل 9 میلیارد دلار از بودجه 18 میلیارد دلارى بازسازى عراق ، حیف و میل شده است. بخشى از این فساد مالى ، میراث حکومت دیکتاتورى صدام است ، اما پیامدهاى وخیم اجتماعى اشغالگرى نظیر فقر، بیکارى وتضادهاى اجتماعى به این فساد دامن زده است. همچنین گزارش هایى از دخالت سربازان آمریکایى درمعاملات غیرقانونى وقاچاق کالا منتشر شده است. در چنین شرایط بى نظمى ، گم شدن قریب به 200 هزار سلاح ، چندان تعجب برانگیز نیست. در حقیقت آمریکایى ها عملا” باسوء مدیریت وبى تدبیرى ، شورشیان عراقى را مسلح کرده اند. دولت آمریکا ازمدت ها قبل براى سرپوش گذاشتن بر ناتوانى خود درعراق ، انگشت اتهام را به سوى همسایگان عراق ، ازجمله ایران نشانه رفت و تهران را به ارسال سلاح براى شورشیان عراقى متهم کرد. این اتهامات هیچ‌گاه توسط منابع مستقل ویا مقامات ارشد عراقى مورد تائید قرار نگرفت. اکنون این نگرانى وجود دارد که شورشیان عراقى به‌طور غیرمستقیم توسط آمریکایى ها مسلح شده باشند . اثبات این مسئله مى تواند رسوایى بزرگى رابراى کاخ سفید و پنتاگون به همراه آورد. ازمدت ها قبل درموردسوء مدیریت پنتاگون وشخص دونالد رامسفلد وزیردفاع سابق آمریکا مطالبى منتشر شده بود. اما شاید هیچ یک از سوء مدیریت ها به اندازه ناپدید شدن چند ده هزار قبضه سلاح درعراق خجالت آور نباشد .تاکنون بیش از 3600 سرباز آمریکایى درعراق کشته شده اند که چه بسا تعداد زیادى از همین سربازان توسط سلاح هاى ارسالى آمریکایى ها جان خود را از دست داده باشند . این درحالى است که همزمان‌، دولت آمریکا به‌طور رسمى و آشکار مشغول مسلح کردن برخى از قبایل اهل تسنن است . ادامه این روند و ناتوانى درجمع آورى سلاح هاى مفقود شده ، عراق را به انبار باروت تبدیل مى کند که درصورت انفجار ، کل منطقه خاورمیانه را به آتش خواهد کشید.  

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات