بصیرت:هنوز اعتراض مردم ایالات متحده آمریکا و سایر نقاط جهان در خصوص اعطای جایزه صلح نوبل به باراک اوباما ادامه دارد.استخوان بندی و ماهیت این اعتراضات بیشتر به یک پرسش اصلی مربوط می شود:اینکه اصلا اوباما چه سنخیتی با صلح دارد و چرا در حالی که واشنگتن هنوز درگیر اشغال عراق و افغانستان
می باشد چنین جایزه ای به اوباما تعلق یافته است؟یکی از شهروندان آمریکایی در پیامی که به مرکز اطلاع رسانی نروژ(محل استقرار کمیته صلح نوبل)نوشته است:”من نمی توانم انتخاب اخیر کمیته صلح نوبل را باور کنم.اوباما برای ما آمریکایی ها هیچ گونه اقدامی صورت نداده است. او برای اصلاح اوضاع دنیا نیز فعالیت موثری انجام نداده است. او فقط صحبت می کند و وعده می دهد! ما در سیاستهای اقتصادی اوباما تنها “خطا “ می بینیم و بس! من این را به عنوان یک شهروند ناامید آمریکایی می گویم.”دموکراتهای حامی باراک اوباما این گونه استدلال می کنند که دو جنگ افغانستان و عراق میراث شوم دولت بوش پسر برای اوباما بوده است و عملا ربطی به دولت فعلی آمریکا ندارد!البته این افراد هرگز پاسخ نمی دهند که چرا استراتژیهای نومحافظه کاران بدون هیچ گونه کم و کاستی در این دو کشور اشغال شده ادامه می یابد!با این حال نشریه آمریکایی نیویورکر به مسئله ای اشاره کرده است که کلیت اقدام کمیته صلح نوبل را زیر سوال
می برد. شمار حملات هوایی آمریکا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به پاکستان از هنگام به قدرت رسیدن باراک اوباما در آمریکا، افزایش قابل توجهی یافته است. مجله نیویورکر در مقاله ای به قلم جان مایر عنوان نموده است که تعداد حملات هوایی آمریکا به خاک پاکستان که اوباما در دوره نه ماه و نیم زمامداری درکاخ سفید مجوز آن را صادرکرده به اندازه حملات هوایی سه سال آخر دوره ریاست جمهوری جرج بوش است. اکنون شمار هواپیماهای بدون سرنشین سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) که بر فراز آسمان پاکستان پرواز تجسسی و اکتشافی می کنند دو برابر شده است. دیوید کیلکولن مشاور پیشین ژنرال پترائوس نیز اذعان نموده است که هزینه تبلیغاتی حملات هوایی آمریکا به شهروندان غیرنظامی به طور فاجعه آمیزی بالا رفته است. باراک اوباما در دوران مبارزات انتخاباتی درون حزبی دموکراتها ،زمانی که در برابر هیلاری کلینتون قرار گرفته بود صراحتا از لزوم حمله به پاکستان سخن به میان آورده بود.این اظهار نظر اوباما که در آن زمان سناتور ایالت ایلی نویز بود با واکنش شدید مردم پاکستان مواجه گردید.حتی برخی پاکستانی ها نیز با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی های کوبنده اعتراض خود را به اوباما نشان دادند.اگرچه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال2008 و حضور در کاخ سفید سعی دارد به صورت علنی تهدید به مداخله گرایی در امور داخلی اسلام آباد نکند اما آمار و مستندات موجود پرده از واقعیات تلخی در خصوص پاکستان بر می تابد.به راستی کمیته صلح نوبل چگونه بدون در نظر قرار دادن اقدامات کاخ سفید در تشدید حملات به پاکستان و ادامه راهبردهای بوش پسر در افغانستان و عراق جایزه صلح نوبل را به باراک اوباما اعطا نموده است؟شاید در پایان لازم باشد نظر یکی دیگر از شهروندان آمریکایی در خصوص اعطای جایزه صلح نوبل به رئیس جمهور این کشور را مرور نماییم:”نامیدن اوباما به عنوان برنده جایزه صلح نوبل مانند یک سیلی بود که به صورت افراد لایق تر نواخته شد. مسلما افرادی دیگر مستحق دریافت این جایزه بودند.افرادی که تلاشهایی واقعی در زمینه صلح انجام داده بودند.اما واقعا اوباما غیر از یک سری سخنرانی چه اقدام دیگر انجام داده بود؟ به نظر من همه افرادی که با عقل و منطق خود قضاوت می کنند باید از اقدام کمیته نوبل شرم نمایند. “