تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۱۳۰۲۶۵
عبدالله عبدالله در گفت‌وگو با اشپیگل:

خواهان تغییر هستم نه تقسیم قدرت

اشاره: اخیرا حامد کرزای پذیرفت که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت کند و بار دیگر با عبدالله عبدالله به رقابت بپردازد. اما با این حال بسیاری نگران هستند که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز همانند دور اول تقلب گسترده صورت گیرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،عبدالله عبدالله در مصاحبه با نشریه اشپیگل در مورد تقلب انتخابات، لزوم اداره بهتر افغانستان و تمایل مردم این کشور را به انجام تغییرات در این کشور سخن گفت. متن این مصاحبه به شرح ذیل است:

*اشپیگل: سه سال پیش، حامد کرزای شما را از سمت وزیر خارجه عزل کرد. اکنون شما رقیب او هستید. آیا احساس رضایت می‌کنید؟
**عبدالله: من در سال 2004 به او رای ندادم. ما ایده‌ها ودیدگاه‌های متفاوتی داریم. او به یک سیستم قوی و متمرکز معتقد است. من به یک سیستم پارلمانی که نامتمرکزتر است، او معتقد است که احزاب خاص باید در دموکراسی نفوذ بیشتری داشته باشد. من به یک کمیسیون انتخاباتی مستقل معتقدم، اما کرزای به این موضوع اعتقادی ندارند. حال می‌بنید که اختلافات زیادی بین من و کرزای وجود دارد، تنها موردی که ما درآن مشترک هستیم این است که هر دو ما کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری هستیم.
*اشپیگل: با این حال شما طی تماس تلفنی به کرزای به خاطر پذیرفتن مشارکت در دور دوم انتخابات تبریک گفتید. آیا این اقدام شما تحریم هوشمندانه کرزای نبود؟
**عبدالله: من به خاطر پذیرش نتیجه انتخابات از او تشکر کردم؛ حتی اگر پذیرش این نتیجه به تاخیر افتاده بود. طی رقابت‌های انتخاباتی با مردم در مورد ناکامی کرزای و دولتش صحبت کرده‌ام. بنابراین ممکن است یکسری مسائل در میان ما باشد. اما به عنوان کاندیدای انتخابات درنهایت خطوط ارتباطی باید آزاد و پابرجا باقی بماند.
*اشپیگل: دراولین هفته‌ها پس از برگزاری انتخابات، هر دو شما احتمال تاسیس دولت وحدت ملی را رد کردید. هفته گذشته، این شایعات مطرح شد که تحت شرایط خاص شما آماده پیوستن به کرزای هستید. آیا این موضوع حقیقت دارد؟
**عبدالله: می‌توانم به شما قول بدهم که اینها همه شایعه‌ای بیش نبوده است. من خواهان تغییر هستم نه تقسیم قدرت.
*اشپیگل: احتمال زیادی وجود دارد که کرزای به آسانی در دور دوم پیروز شود. آیا این اتفاق رخ می‌دهد و بار دیگر خودتان را با نفوذ اندک در جمع مخالفان خواهید دید؟ آیا می‌توانید این را تحمل کنید؟
**عبدالله: بر اساس اعلام کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی، اختلاف بین آرای من و آرای کرزای حدود 17 درصد بوده است. مردم افغانستان خواهان تغییر هستند. دور دوم انتخابات اعتقاد مردم به روند انخابات را تقویت خواهد کرد. این برای فضای سیاسی یک نیاز است.
*اشپیگل: این فقط کمپین کرزای نبوده که مرتکب تقلب در انتخابات شده بلکه برخی از حامیان شما نیز مرتکب تقلب شده‌اند. البته نه به طور گسترده آیا این موضوع را رد می‌کنید؟
**عبدالله: بی نظمی‌هایی نیز از سوی کمپین ما رخ داده است. آن را رد نمی‌کنم.
اشپیگل: برگزاری دور دوم انتخابات همانند دور اول انتخابات بار دیگر حدود 200 میلیون دلار هزینه برای اهدا کنندگان بین‌المللی خواهد داشت و هم‌چنین به اقدامات گسترده برای سازماندهی و تامین امنیت آن نیاز دارد. چگونه می‌توان اطمینان داشت که دور دوم انتخابات سالم باشد و به روی کارآمدن دولت مشروع منجر شود؟
**عبدالله: این سوال بسیار مهم است. من یکسری پیشنهادها و توجیه‌هایی برای بهبود برگزاری انتخابات مطرح کردم، چون بار دیگر ممکن است تقلب گسترده‌ای درانتخابات روی دهد که این به هیچ وجه قابل قبول نیست. افرادی که هم اکنون در کمیسیون مستقل انتخاباتی فعالیت می‌کنند ( افرادی که از کرزای جانبداری می‌کنند و قانون را نقض کرده‌اند ) باید از کار برکنار شوند. افرادی نیز که در فساد دراین کمیسیون دخالت داشته‌اند نیز باید عزل شوند. این کمیسیون واقعا باید یک کمیسیون مستقل باشد. این یک الزام است.
*اشپیگل: مدتی است که میان مقام‌های آمریکایی و کرزای تنش وجود داشته است. آیا شما کاندیدای مورد نظر آمریکا هستید؟
**عبدالله: خوشبختانه ما واقعا کاندیدای مورد نظرشان نیستند. پنج سال پیش شرایط متفاوت بود. درآن زمان آمریکا آشکارا از کرزای حمایت می‌کرد. پس از اعلام نتیجه نهایی باراک اوباما با من و کرزای تلفنی گفت‌وگو کرد. اوباما از من به خاطر پیگیری‌ها و مسئولیت پذیر‌ی‌ام قدردانی کرد اما مکالمه کوتاهی بود.
*اشپیگل: تصمیم اوباما در مورد استراتژی جدید ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان هنوزهم اتخاذ نشده و اوباما هم‌چنان منتظر روی کارآمدن دولت مشروع است. آیا می‌توان گروه طالبان را متوقف کرد واگر می‌شود چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟
**عبدالله: سالهاست که گفته‌ام شما به یک شریک قابل اعتماد در افغانستان نیاز دارید. شریکی که به قول خود عمل کند، در غیر این صورت موفق نخواهید شد. استراتژی ژنرال مک کریستال استراتژی درستی است. دولت مشرع باید از یک روند انتخاباتی سالم و شفاف برگزیده شود. در نتیجه این انتخابات مردم افغانستان فرصت تغییر را خواهند داشت.
*اشپیگل: کرزای خواهان مذاکره با رهبران ارشد طالبان است و گفته است که اگر آنها از حملات و درگیری‌هایشان دست برداشته در دولت حضور خواهند یافت. آیا این ایده موثر است؟
**عبدالله: باور اینکه مذاکرات با شورای حاکم طالبان صلح را برای افغانستان به ارمغان خواهد آورد، یک تصویر اشتباه است. این افراد ( گروه طالبان) در حال ویران کردن افغانستان هستند. چگونه می‌توانیم با آنها صلح کنیم؟ ‌آنچه که لازم است رخ بدهد این است که ما باید حمایت‌های مهم افغان‌ها را به دست آوریم. چون دولت در حال از دست دادن حمایت‌های مردمی است. این یکی از ناکامی‌های بزرگ دولت فعلی است. دولت به حکمرانی مناسب نیاز دارد. ما به فرمانداری منتخب نیاز داریم، نه فرمانداری انتصابی. لازم است با فساد همه گیر نیزمبارزه کنیم. این کل تدابیری است که باید انجام شود. تا بتوانیم حمایت‌های مردمی را جلب کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات