صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۱۳۲۱۵۶

ریاض و گزینه کودتای وهابی در یمن


ناتوانی ارتش عربستان در سرکوب شیعیان یمن، گزینه جدیدی را فراروی رژیم عربستان برای برون رفت از بن بست قرار داده است.
جدیدترین گزینه ای که به تازگی عربستان و آمریکا بر روی آن اتفاق نظر پیدا کرده اند موضوع کودتا علیه علی عبدا... صالح رئیس جمهوری زیدی مذهب یمن است.
ریشه بحث در این است که سعودیها نسبت به سیاستهای داخلی و منطقه ای علی عبدا... صالح رئیس جمهور یمن با دیده تردید می نگرند.
سعودیها معتقدند، با وجود هزینه های مالی و سیاسی سنگینی که برای گسترش مذهب ضد انسانی وهابی در شمال یمن متحمل شده اند شاهد گسترش روزافزون تشیع دراین کشورهستند.
گسترش تشیع در یمن نگرانی وهابیهای سعودی را فراهم کرده به گونه ای که رژیم آل سعود تصور می کند که علی عبدا... صالح به دلیل گرایش عقیدتی به مذهب تشیع مایل نیست، برای کاهش نفوذ شیعیان با همسایه شمالی یمن یعنی عربستان همکاری کند.
ازسوی دیگر، اختلاف یمن و عربستان از ابعاد ژئوپولتیکی نیز برخوردار است و عربستان همواره درصدد گسترش حوزه نفوذی خود در دریای سرخ و تنگه باب المندب بوده اما شرایط منطقه ای و بین المللی این فرصت را به حکام سعودی نداده است.
وحدت دو یمن در سال 1990 و فروپاشی رژیم جمهوری دموکراتیک یمن به پایتختی عدن که اجازه تسلط سعودیها بر باب المندب را نمی داد و تشکیل یمن یکپارچه به ریاست علی عبدا... صالح، عربستان را به فکر تسلط بر تنگه باب المندب واداشت.
پس از آن بود که سعودیها به عبدا... صالح رئیس جمهور یمن پیشنهاد کردند، در مقابل دریافت کمک مالی اجازه حضور درازمدت نظامی در عدن و باب المندب را به آنان بدهد.
سعودیها همچنین به رئیس جمهور یمن وعده دادند، در صورت سرکوب کامل شیعیان زمینه پیوستن یمن به شورای همکاری خلیج فارس را فراهم کنند.
هشدار طوایف شیعه مذهب الحاشد، المهاذر، الهمدانی و آل الصیفی که علی عبدا... صالح به این عشایر وابستگی نژادی دارد، رئیس جمهور یمن را از سرکوب جدی شیعیان منع کرد.
این عشایر که با عشایر شیعه عربستان در مناطق نجران، الجازان و الحصامه همخونی دارند، مانع جدی در برابر نفوذ وهابیت در شمال یمن هستند.
بنابراین سعودیها پس از رایزنی های فشرده با آمریکا درصدد بر آمدند تا با سازماندهی یک کودتای نظامی علیه علی عبدا... صالح، راه را برای نفوذ خود بر تنگه باب المندب و کاهش نفوذ شیعیان شمال یمن هموار کنند. از سوی دیگر، با توجه به بن بستی که اکنون ارتش عربستان در استان الصعده با آن روبرو است، سعودیها درصدد یافتن راهی برای فرار از باتلاق صعده بر آمده اند.
شاید به همین دلیل است که هم اکنون رهبران عربستان، رئیس جمهور یمن را به همنوایی با شیعیان الصعده و فرستادن اسلحه برای این مجموعه چریکی متهم کرده اند تا بستر کودتای وهابیهای ارتش یمن را علیه علی عبدا... صالح فراهم کنند.
* حسن هانی زاده
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات