صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۱۳۲۱۹۷

مستأصل مثل گروهبان های «سیا» و پیاده های «تحکیم»


بصیرت:پس از چند ماه آشوب طلبی و افراطی گری کور و ریزش تدریجی عناصر فریب خورده، ظاهراً آش آن قدر شور شده که بانیان این روند ناکام را نگران کرده است.
در شرایطی که تا پیش از این گروهک هایی نظیر افراطیون تحکیم، جبهه ملی، نهضت آزادی و نظایر آنها دعوت به خیابانی کردن تجمعات و تشنجات می کردند- و بخت خود را در 13آبان و روزقدس با افلاس تمام آزمودند- اکنون همان گروهک ها مدعی شده اند که رادیکالیزه شدن تحرکات خواسته نظام است و دیگر نباید به این روند ادامه داد.
سران این گروهک ها طی چند روز اخیر در مصاحبه با رسانه های آمریکایی و اروپایی فارسی زبان و نیز سایت های وابسته به ضدانقلاب مکرر دراین باره هشدار می دهند و از ته مانده حامیان خود می خواهند که خبط و خطای روزهای قدس و 13آبان را تکرار نکنند. در همین زمینه گروهک نهضت آزادی بیانیه ای صادر کرد و برخی اعضای گروهک افراطی تحکیم نیز هشدارهای مشابهی را صادر کردند. رادیو فردا با اشاره به بیانیه نهضت آزادی، (ارگان رسمی سازمان سیا) از قول «مرتضی-س» عضو گروهک تحکیم گفت: «ما تا حدود زیادی با تصمیمی که از طرف نهضت آزادی گرفته شده موافقیم، به تعبیر نهضت آزادی روز 16آذر مثل 13آبان یا روز قدس یک رویداد ملی نیست بلکه دانشجویی است و اعتراض باید در داخل دانشگاه باشد.»
نامبرده همچنین گفته است: یک سری شعارها در 13آبان فراتر از قانون اساسی بود باید جمع بندی کنیم آیا تند شدن فضا در حال حاضر به سود جنبش است یا نه؟ آنها که روی کارند از تندتر شدن فضا استقبال می کنند(!) اگر شدت رادیکالیزم بالا برود احتمال عبور از رهبران فعلی جنبش که البته قراردادی و اخلاقی هستند خیلی بالاتر می رود و ممکن است به مرحله ای حرکت کنیم که به راحتی سرکوب شویم.
این در حالی است که «عماد- ب» عضو گروهک نهضت آزادی طی تحلیلی در سایت گویانیوز از اینکه جمهوری اسلامی با وجود تمام تقلای اپوزیسیون آشوب طلب، آنها را کوچک و بی اهمیت شمرده ابراز خرسندی کرد و نوشت: آنها هیچ تمایلی به دیدن و به رسمیت شناختن ما ندارند و مشکل را حل شده می بینند برای مثال کاظم انبارلویی درباره اینکه برای خروج از وضعیت فعلی چه باید کرد به نشریه مثلث می گوید خیلی وقت است که از وضعیت فعلی بیرون رفته ایم!
این نوچه نهضت آزادی که بازتاب مذاکرات و نگرانی های سران گروهک را بازتاب می داد، اضافه کرد: چه اتفاقی رخ داده که آقای عسکراولادی ناگهان نظر خود را مبنی بر وفاق با موسوی و خاتمی تغییر داد و گفت آنها از خط قرمز گذشته و خود تبدیل به خط قرمز شده اند؟ همه چیز به تحولات پس از 13 آبان بازمی گردد. با تظاهرات خشونت آمیز ما، اصولگرایان ابتکار عمل را به دست گرفتند.
وی نوشت: خبرگزاری ها و نشریات اصولگرا نظیر کیهان، فارس، رجانیوز، الف، مثلث و پنجره یک بازی بسیار پیچیده و یک استراتژی مشخص را با موسوی، کروبی و خاتمی در پیش گرفته اند که ضربات سختی به جنبش سبز خواهد زد. اصولگرایان دایم از اینها می خواهند نسبت خود را با تظاهرات خشونت آمیز و طرح شعارهای رادیکال روشن کنند. در واقع از آنها می خواهند که نسبت خود را با نظام روشن کنند. نتیجه این فشارها احتمالا این خواهد شد که موسوی و کروبی با تجمع در روز 16 آذر در خارج از دانشگاه و نیز با شعارهای تند مخالفت کنند اما خوشبختانه یا متاسفانه سازماندهی جنبش به صورت مجازی است و این رهبران فرضی ]![ تسلط بر فضای مجازی ندارند. در نتیجه نمود بیرونی این خواهد شد که نقش موسوی و کروبی تضعیف شده است. اما آنها هیچ الزامی ندارند که مرزبندی خود را با تمام گرایش های سیاسی اعلام کنند. این نظام است که باید نسبت خود را با آنها مشخص کند]![
این مهره قافیه باخته در عین حال ابراز امیدواری کرد: فشار غرب و آمریکا در پی بن بست در مذاکرات اتمی بر ایران بیشتر شود و باعث تداوم جنبش سبز شود.
مرور بیانیه سران نهضت و تحلیل این جوجه نهضتی نشان می دهد که آنها خود را چوب دو سر... می دانند و با سر درگمی تمام معتقدند اگر به ساختارشکنی بیشتر ادامه دهند، ضمن رو شدن کامل هویت براندازشان،همین 4 تا و نصفی مهره باقی مانده را هم از دست خواهند داد و اگر دست از ساختارشکنی بشویند که در آن صورت باید اعلام کنند در کمتر از 5 ماه قبر خود را کنده و 20 سال سرمایه گذاری سازمان های اطلاعاتی و دیپلماتیک آمریکا و انگلیس و اسرائیل را در چند ماه به باد داده و در مقابل ملتی که با مشارکت سیاسی پرنشاط 85 درصدی، طراوت و اقتدار جمهوری اسلامی را نشان داده اند، خلع سلاح شده اند.
در این میان برخی تحلیل ها حاکی از آن است که علت اصلی هشدار و مخالفت با برگزاری تجمع خیابانی جدید پی بردن به «استعداد نیروها» - که خیال می شد در اندازه تیپ است و الان معلوم شده گروهان هم نیست- می باشد. به صحنه آوردن این گروهان سرخورده، ضمن اینکه یک وزن کشی رسواست، می تواند باقی مانده شبکه را نیز متلاشی کند. آنها همچنین نگرانند که در صورت عدم همراهی موسوی و کروبی با ضد انقلابی گری و ساختارشکنی بیشتر، دستشان بیشتر رو شود، هر چند که در تبلیغات ادعا می کنند موسوی و کروبی «رهبرانی مجازی، فرضی!، قراردادی و اخلاقی- و نه سیاسی-» بیشتر نیستند.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که صدور امریه جدید از سوی نهضتی ها خطاب به تحکیمی ها برای عقبگرد پادگانی، مسبوق به سابقه است. چند سال پیش در اوج قدرت مدعیان اصلاح طلبی، حجاریان خطاب به تحکیمی ها گفته بود «جنبش دانشجویی،حرف مفت است. شما هم زیاد دویده و درگیر شده اید. حالا خوب است برگردید و کار تئوریک بکنید». این اظهارات از سوی کسانی نظیر زیباکلام به عنوان امریه پادگانی قلمداد شد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات