صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۳  ، 
کد خبر : ۱۳۲۶۶

از شیراک تا کوشنر /حنیف غفارى


“برنارد کوشنر “ وزیر امور خارجه فرانسه دراظهاراتى مغرضانه و وقیحانه اعلام نموده است که در صورت عدم نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌اى غرب و تهران ، جهان باید خود رادرراستاى حمله احتمالى به ایران آماده کند! درحالى که تنها 24 ساعت ازاظهارات وزیرامور خارجه سوسیالیست کابینه سارکوزى گذشته بود، وى در کنفرانسى که در مسکو برگزار شد بر لزوم “ مذاکره با تهران “ تاکید کرد تابه این وسیله از اظهارات قبلى خود عقب‌نشینى کند. به راستى این “ تعارض فرانسوی” نهفته در ذات سیاستمداران کاخ الیزه” راچگونه مى‌توان ارزیابى کرد؟

1- سال گذشته ، ژاک شیراک نیز اظهارات تندى علیه فعالیت‌هاى هسته‌اى ایران بر زبان راند، اما بعدها رئیس جمهور وقت فرانسه درچرخشى 180 درجه‌اى اعلام نمود که اگر ایران به چند بمب اتمى دست پیدا کندمسئله چندان قابل اهمیت نیست . هم اکنون سارکوزى به جاى شیراک درراس معادلات سیاسى پاریس قرار گرفته است . باتوجه به همسویى خوب روساى جمهور سابق وکنونى فرانسه، تکرار خط مشى دوگانه وتناقض آمیز شیراک در زمان سارکوزى چندان بعید ودور از ذهن نیست.

2- “خروج نیروهاى انگلیسى از بصره “و “ استعفاى تونى‌بلر”به جاى آنکه زنگ خطر رابراى سارکوزى به صدا درآورد،موجب بلند پروازى رئیس جمهور بى‌تجربه فرانسه شده است. سارکوزى وکابینه‌اش سعى دارنددر غیاب “تونى بلر” وهمزمان با کمرنگ شدن وزن حزب کارگر انگلستان براى کاخ سفید، خودرا به عنوان اصلى‌ترین متحدان واشنگتن در اروپا معرفى نمایند.

این درحالى است که با افول محبوبیت بوش وجمهوریخواهان افراطی، متحدان اروپایى آمریکا سخنى براى گفتن نخواهند داشت . ازاین رو نزدیکى سارکوزى به کاخ سفیدنوعى “ اشتباه استراتژیک “ محسوب مى‌شود.

3- با توجه به حمایت اخیر آژانس بین‌المللى انرژى اتمى از برنامه‌هاى صلح‌آمیز هسته‌اى ایران هرگونه اقدام تروئیکاى “ انگلستان - آمریکا - فرانسه” علیه تهران موجب زمینگیرى این سه کشور درنظام بین‌الملل خواهد شد. درحال حاضر سیاست‌هاى سارکوزى چهره کاخ الیزه رامخدوش جلوه داده است. مسلما اگراین روند ادامه پیدا کند رئیس جمهور فرانسه به قربانى بعدى همراهى با سیاست‌هاى آمریکا تبدیل خواهد شد.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات