صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۱۳۳۱۶

تجاوزی با طعم نفت / مهدى مروتی


گزارش اخیر سازمان حسابرسى کنگره آمریکا در خصوص عراق بسیار جالب بود....دموکراتها لحظه اى جمهوریخواهان را آرام نمى گذارند.... 11 مورد از 18 هدف کاخ سفید در بغداد محقق نشده است....واشنگتن در برقرارى امنیت در عراق با معضلاتى گسترده رو به روست... کارشکنى دوحزب آمریکا علیه دولت نورى المالکى ادامه دارد....گزارش پترائوس در خصوص عراق حکایت از لزوم طراحى استراتژیهاى دراز مدت دارد،اما نانسى پلوسى این گزارش را مضحکانه خوانده است....رایان کراکر از پیشرفت نامتوازن ایالات متحده در بغداد سخن مى گوید ولى حاضران دموکرات کنگره اظهارات وى را غیر واقع بینانه مى دانند...

ظاهرا باتلاق عراق به منطقه تقابل جمهوریخواهان و دموکراتها ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است.آغاز رقابتهاى انتخاباتى سال 2008 این روند را تشدید نموده است.جرج بوش و همراهانش سعى دارند با ارائه آماهایى کاذب و غیر مستند خود را پیروز میدان بغداد جلوه دهند،اما دموکراتها و برخى نظمیان ارتش آمریکا صراحتا از شکست مطلق کشورشان در عراق سخن مى گویند.به نظر مى رسد ین تقابل ها که بیشتر نوعى تصفیه حساب سیاسى مى باشد تا زمان برگزارى انتخابات ریاست جمهورى بعدى آمریکا بین دوحزب اصلى این کشور جریان داشته باشد.اما در میان سخنان این دو یک کلمه کلیدی”اصلا”به چشم نمى خورد: به راستى چرا هیچ یک از جمهوریخواهان جنگ طلب و دموکراتهاى مدعى سخنى از “نفت عراق”به میان نمى آورند؟آیا سخن گفتن از “نفت عراق”همانند سخن گفتن از همکارى القاعده و سازمان سیا در انفجار برجهاى دوقلوى مرکز تجارت جهانى یک خط قرمز محسوب مى شود.باید پاسخ داد”بله.!میان منتقدان و حامیان جنگ عراق در خصوص عدم انتقاد از فعالیتهاى اقتصادى متکى به نفت در بغداد توافق نانوشته اى وجود دارد.بر این مبنا هردوجریان اصلى آمریکا ترجیح مى دهند در صورت پیروزى خود در انتخابات سال 2008 از نفت عراق به عنوان ابزارى استراتژیک در راستاى افزایش قدرت مانور خود در برابر روسیه و چین استفاده نمایند.از این رو کسى از بوش نمى پرسد که “نفت عراق”هم اکنون در دست چه کسانى است و هالیبرتون تاکنون چه درآمدى از جابه جایى و فروش غیر قانونى طلاى سیاه متعلق به ملت مظلوم عراق به دست آورده است.

دیک چنی،معاون رئیس جمهور آمریکا وهمکارانش درکاخ سفید درطول جنگ و پس از آن تلاش بسیارى براى به چنگ آوردن منابع عراق به خصوص چاههاى نفت انجام دادند و حتى در دوران جنگ با طراحى پنتاگون تیم هاى ویژه اى ماموریت داشتند، پیش از اشغال شهرهاى مختلف در عراق ، خود را به مراکزمهم نفتى رسانده وآنجا را از حملات احتمالى محافظت نمایند.

شرکت هالیبرتون با کمک دیک چنى که از اعضاى اصلى آن است ، توانسته در مناقصه ها و قراردادهاى سود آور در عراق میلیاردها دلار از ثروت ملت این کشور را به یغما ببرد. نکته جالب توجه اینکه تاکنون کنگره آمریکا که ظاهرا اکثریت دموکرات در آن حضور داشته اند از فعالیتهاى این شرکت در عراق و تاراج نفت متعلق به دولت و ملت این کشور خاورمیانه اى اعتراضى را وارد نساخته است.

در نهایت اینکه تجاوز ایالات متحده آمریکا به عراق با طعم تند نفت همراه بود.طعمى که افرادى مانند چنى و بوش نسبت به آن علاقه زیادى دارند.هالیبرتون نمادى از همراهى جمهوریخواهان و دموکراتهاى آمریکا در تاراج ثروت ملى کشورهاى جهان سوم به شمار میرود.هنگامى که مسئله “نفت”مطرح مى شود ، دموکراتهاى ضدجنگ به همراهان پشت پرده افردى منفور مانند بوش و چنى تبدیل مى شوند.!

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات