تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۷  ، 
کد خبر : ۱۳۳۵۶۸

مشروح نشست مطبوعاتی رییس مجلس با خبرنگاران داخلی و خارجی


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر علی لاریجانی، در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در ساختمان مجلس مشروطه برگزار شد، پیش از آغاز سوال خبرنگاران با تبریک روز مجلس، به جایگاه مجلس مشروطه و شهید مدرس اشاره کرد و با بیان این‌که جایگاه مجلس مشروطه جایگاهی است که بارها شهید بزرگوار، آیت‌الله مدرس سخنرانی‌های مهمی داشته و هر بخش آن یکی از مسائل حساس تاریخ ایران را رقم زد، تصریح کرد: در این جایگاه شهید مدرس در مقابل رضاخان ایستاد و در بحث رییس‌الوزرا شدن وی نیز، مخالفت جدی کرد.
وی افزود: این مکان، مکان عبرت‌آموزی است و در این جایگاه بود که رضاشاه مجبور به استعفا شد و رفت. بنابراین این ساختمان برای ملت ایران بسیار پند‌آموز است و از این‌که در آستانه‌ی روز مجلس و در روز شهادت این مرد بزرگ الهی توفیق دیدار شما را پیدا کردیم، بسیار خوشحالیم.
از حرکت نو مجلس هشتم در تنقیح قوانین و نظارت‌های به موقع دفاع می‌کنم
رییس مجلس ادامه داد: بنده از این‌که مجلس هشتم یک حرکت نویی را در تنقیح قوانین و نظارت‌های به موقع دربرخی از مسائل حساس پیگیری می‌کند، از این حرکت دفاع می‌کنم، مجلس جای بحث‌های آزاد وا ندیشه‌های گوناگون است.
لاریجانی ادامه داد: با توجه به این‌که مجلس جای بحث‌های آزاد واندیشه‌های گوناگون است، باید مجال این اندیشه‌ها به نمایندگان ملت داده شود.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که طرح‌ها و لوایح بسیار مهمی در مجلس هشتم چه در قلمروی اقتصادی و چه در قلمروی سیاسی مورد نظر قرار گرفت، یادآور شد: مجلس هشتم از نظرنظارت و تحقیق و تفحص بر مسائل مهم و حساس کشور نیز اقدامات قابل توجهی انجام داده است.
لاریجانی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره قطعنامه‌ی اخیر شورای حکام اظهار کرد: اگربه گذشته‌ی این بحث و پرونده‌ی هسته‌یی نگاه کنیم، خیلی از این رفتارهای دوگانه‌ای که از کشورهای بزرگ چون آمریکا سراغ داریم، غیرمترقبه نیست و در زمان شاه نیز اگر به گفته‌های دکتر اعتماد توجه کنید، معتقد است که ما بحث‌های بسیار طولانی با آمریکاییان داشته‌ایم، برای این‌که بتوانیم فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز داشته باشیم.
وی گفت: آنها در نهایت به دنبال تحمیل پروژه‌های استعمار بودند و حتی به شاه که جزء اقمار استعمار محسوب می‌شد، نیز این گونه تحمیل‌ها را داشتند و قدرت استعماری هرگز حاضر به فراهم کردن این امکان نبود.
رییس قوه مقننه به طور مثال به ساخت نیروگاه بوشهر که ایران با آلمان قرارداد بسته بود، تا آن را احداث کند اشاره کرد و گفت: آنان هیچ تضمینی برای آن قائل نبودند و در مجموع تضمینی وجود نداشت که آنان کارشان را درست انجام دهند و در مقوله‌ی اخیر ادامه‌ی روش چانه‌زنی را دنبال کردند.
وی با ابراز تاسف از این‌که این مساله در صحنه‌ی بین‌المللی رایج شده، افزود: شاید فکر می‌کردند با فریب‌کاری می‌توانند مواد غنی‌شده‌ی کشورمان را ببرند.
می‌خواهیم سوخت رآکتور اتمی تهران را تامین کنیم
رییس مجلس خطاب به کشورهای 1+5 اظهار کرد: شما چه سابقه‌ی خوش تضمینی داشته‌اید و ایرانیان می‌فهمند که در چه مسیری قدم می‌زنید و این دلیل عصبانیت شما چیست؟ حرف ایران این بود که ما می‌خواهیم سوخت رآکتور اتمی تهران را تامین کنیم و دلیل عصبانیت‌شان را نمی‌دانیم، اما در مجموع این‌که می‌خواستند از این ماجرا سوءاستفاده کرده و مواد غنی شده‌ی ایران را بگیرند، اصل کلام است.
غرب بر سر دو راهی است
لاریجانی در ادامه با بیان این‌که غرب بر سر دو راهی است، خطاب به آنها اظهار کرد: باید بپذیرید ایران فعالیت هسته‌یی خود را تحت مقررات آژانس انجام دهد و باید نظام بین‌المللی تضمین ایجاد کند. اگر کشوری درست عمل کند و نظارت آژانس را قبول دارید، نظام بین‌المللی باید تضمین ایجاد کند و اگر هم قبول ندارید نباید توجه بلاوجه ازایران داشته باشید و باید خودمان به فکر صیانت از خود باشیم. لذا باید آنان در این مسیر پاسخگو باشند که چگونه تضمین کنند رفتار سالم تحت نظارت آژانس را.
لاریجانی تصریح کرد: در غیر این صورت اگر تضمین نمی‌دهند از ظرفیت خود برای صیانت از انرژی هسته‌یی خود استفاده می‌کنیم و این دو راهی مهم است که غرب باید به آن پاسخ دهد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، در خصوص لزوم پیگیری تخلفات مجریان با اشاره به ساز و کارهای متعددی که در مجلس می‌توان از طریق آن بر فعالیت‌های دولت نظارت کرد، گفت: بررسی کمیسیون‌های تخصصی مجلس در این راستا یکی از ساز و کارهاست که می‌توان پیگیری‌های لازم را از طریق آن انجام داد، هم چنین دیوان محاسبات نیز در این خصوص بررسی‌ها را انجام می‌دهد و در این کانال محکمه نیز وجود دارد. علاوه بر این‌ بعضی ساز و کارهای دیگر نیز در آیین نامه جدید وجود دارد.
وی در خصوص هشدارهایی که ممکن است در این راستا به قوای دیگر داده شود، با بیان این که این هشدارها جنبه بازدارنده دارد، افزود: این که گفت‌وگوهایی با قوای مختلف صورت گرفته و تذکر مربوط به آن قوه به آنها داده شود، عجیب نیست.
ظرفیت مجلس در کمیسیون‌ها در راستای نظارت فعال است
لاریجانی در ادامه با بیان این که ظرفیت مجلس در کمیسیون‌ها در راستای نظارت فعال است، به حساسیت مجلس در راستای اجرای اصل 44 اشاره کرد و گفت: مجلس کمیسیون ویژه‌ای برای این موضوع در نظر گرفت تا مستمرا بر اجرای این اصل نظارت کنند. در فعالیت چند ماه اخیر این کمیسیون یک گزارش از نظارت بر اجرای اصل 44 در مجلس قرائت شد.
وی درباره ابزار سوال و استیضاح که مجلس می‌تواند در ایفای وظایف نظارتی خود از آن بهره جوید نیز آن را ابزار متعارف مجلس دانست و گفت: نمایندگان طبق قانون می‌توانند سوال و تحقیق و تفحص داشته باشند.
رکن اصلی ایران پس از انقلاب، بر مردم سالاری دینی است
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال روزنامه جام جم در خصوص تاکید مقام معظم رهبری بر وحدت اظهار داشت: رکن اصلی ایران پس از انقلاب، بر مردم سالاری دینی است و همه شئونات کشور بر اساس اراده مردم رقم می‌خورد، لذا ابتناع به دموکراسی اقتضا دارد که به موضع وحدت فکری توجه خاص داشته باشیم.
تحقق هدفمندکردن یارانه‌ها فقط در فضای آرام وحدت آمیز، امکان پذیر است
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر وحدت، آحاد مردم و نیز صاحب نظران، رسانه‌ها را کلید پیشرفت کشور دانست و افزود: مثلا در موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها فقط در فضای آرامی که وحدت‌آمیز باشد تحقق این امر امکان پذیر است.
در فضایی که مخاطرات بیرونی و دشمن خارجی وجود دارد، وحدت موضوع اساسی است
به گفته لاریجانی در فضایی که مخاطرات بیرونی و دشمن خارجی وجود دارد، موضوع وحدت موضوعی اساسی است که زمان خاصی ندارد.
ادامه کشکمش‌های سیاسی منافع ملی کشور را دچار سایش می‌کند
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایط فعلی آنچه مهم است، این است که در برخی کشمکش‌های سیاسی در کشور که حالت مشمئز کننده‌ای ایجاد کرده اطراف قضیه با نگاه ملی و دقیق استراتژیک به موضوع توجه داشته باشند.
لاریجانی افزود: ادامه این مباحث به نفع کشور نیست؛ چرا که در صورت ادامه منافع ملی کشور دچار سایش می‌شود.
درک درست از شرایط و توجه به راهنمایی‌های مقام معظم رهبری، به همگرایی کمک می‌کند
به گزارش ایسنا، رییس مجلس با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در این خصوص بر لزوم استفاده از فرصت‌ها تاکید کرد و افزود: حتما درک درست از شرایط و توجه به راهنمایی های مقام معظم انقلاب کمک می کند که فضای کشور به سوی همگرایی سوق داده شود و لذا همه باید در این فضا کمک کنند.
نباید بی‌جهت به افراد تهمت و انگ زده شود
رسانه‌ها تلاش کنند که موضوعات در مسیر اخوت دنبال شود
به گفته وی، در سخنان اخیر مقام معظم رهبری نکات بسیار مهمی بود که طبق آن نباید بی‌جهت به افراد تهمت و انگ زده شود و همه رسانه‌ها باید تلاش کنند که فضا سالم و برادرانه بوده و موضوعات در مسیر اخوت دنبال شود.
لاریجانی ادامه داد: مقام معظم رهبری در مورد شعارهای تند نیز گفته‌اند که هر کسی را منافق و ضد ولایت فقیه نگویید.
انتخابات تنها موضوع مهم کشور نیست
مسائل بسیار مهم دیگری در کشور وجود دارد که قلمرو منافع ملی را روشن می‌کند
وی با اشاره به موضوع انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که برخی در این مساله مناقشاتی داشته‌اند، گفت: این افراد باید توجه کنند که انتخابات تنها موضوع مهم کشور نیست، مسائل بسیار مهم دیگری نیز در کشور هست که قلمرو منافع ملی را روشن می‌کند، تمرکز بیش از حد روی این موضوع می‌تواند ایجاد سایش کند.
لاریجانی با طرح این پرسش که مگر در زمانی که همین افراد مسوول برگزاری انتخابات بودند، مناقشات به وجود نمی‌آمد، بر ضرورت پیشبرد امور با تدبیر تاکید و خاطرنشان کرد: وقتی ایستادگی‌های بلاوجه صورت گیرد، باید انتظار داشت که از آن سوء استفاده نیز بشود، در این صورت توان ملی کشور دچار سایش می‌شود.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت درک موضوع و فهم درست شرایط که می‌تواند در این فضا کمک کننده باشد، تاکید کرد.
به گزارش ایسنا در ادامه نشست مطبوعاتی علی لاریجانی، خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز از وی پرسید: دیروز لایحه‌ای درباره مقابله با توطئه‌های آمریکا و کشف موارد نقض حقوق بشر به اعتبار 20 میلیون دلار تصویب و گفته شد که دولت می‌تواند به گروه‌های پیش‌رو کمک کند. مصداق این گروه‌ها کدامند؟ در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نیز این سوال وجود دارد که این لایحه از چه زمانی اجرا می‌شود؟
رییس جمهور آمریکا اقرار کرد که در زندان‌های این کشور شکنجه صورت گرفته است
لاریجانی پاسخ داد: به نظرم این طرحی که در مجلس تصویب شد از کارهای مهم مجلس هشتم است، حتما شنیدید که آقای اوباما چندی پیش اعلام کرد که آمریکایی‌ها در گوانتانامو و ابوغریب حقوق بشر را ضایع کرده و افراد را شکنجه کرده‌اند. البته این مساله قبلا درز کرده بود و آقای اوباما آن را دیرهنگام بیان کرد. ولی به هر حال ایشان به عنوان رییس جمهور آمریکا اقرار کرد که در زندان‌های این کشور شکنجه صورت گرفته است.
جریان‌های پیش‌رو در افغانستان و عراق باید فجایع آمریکا را عیان کنند
رییس مجلس افزود: این مسائل باید پیگیری شود، اما چه اقدامی بعد از آن انجام شد؟ به هر حال فجایع آمریکا در افغانستان، عراق و فلسطین کوچک نبوده است و این‌که جریان‌های پیش‌رو صدایشان را به دنیا برسانند و فجایع آمریکا را عیان کنند کار خوبی برای تنویر افکار عمومی است و باید به آنها کمک شود. در دوره‌ی آقای بوش آمریکایی‌ها می‌گفتند ما به دموکراسی لیبرال که بالاترین مقام رشد فکری بشر است رسیده‌ایم، اما حالا اوباما می‌گوید فجایعی در این کشور صورت گرفته است.
پرونده فجایع آمریکا نباید مختومه شود
مجلس می‌خواهد به جریان‌های پیش‌رو فکری و آزاده کمک کند تا دنیا را نسبت به این فجایع روشن کنند

رییس مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: پس این پرونده نباید مختومه شود و مجلس شورای اسلامی ایران هم می‌خواهد به این جریان‌های پیش‌رو فکری و آزاده کمک کند تا در این مسیر گام بردارند و دنیای امروز را نسبت به این فجایع روشن کنند، خوشبختانه این طرح با رای بالایی از سوی نمایندگان تصویب شد.
لاریجانی در خصوص زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز، گفت: این قانون پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان اجرایی خواهد شد و هنوز هم مرحله‌ اول آن که تصویب در مجلس است انجام نشده، اما بخش اعظم کار صورت گرفته است. به هر حال در این باره اختلاف‌نظری وجود دارد و طرفین در حال گفت‌وگو هستند که طبعا اگر به نظر واحدی برسند تصویب آن سرعت می‌گیرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در خصوص این جمله‌ حضرت امام(ره) مبنی بر این‌که مجلس در راس امور است و این‌که آیا مجلس هشتم در این جایگاه قرار گرفته است، اظهار کرد: آن هدف‌گیری که امام (ره) برای مجلس در نظر گرفتند به مسائل تاریخی مجلس در کشور ما برمی‌گردد. مجلس از دوران مشروطه به بعد دوره‌های مختلفی را گذراند و بعضی فطرت‌ها را نیز داشت، اما به هر حال مجلس هر وقت در تاریخ سر پا بوده و با رای واقعی مردم حضور داشته است توانسته جلوی استعمارگران و استبداد را بگیرد.
انقلاب اسلامی کاری کرد که مجلس در جایگاه اصلی خود قرار گیرد
باید تلاش کنیم مجلس به نقطه راس امور برسد
لاریجانی یادآور شد: از مجلس اول مشروطه که مجلس ممتازی بود تا مجلس ششم که مرحوم مدرس در آن حضور داشت، مجلس جلوی دیکتاتوری و استعمار می‌ایستاد. هر وقت دولت‌ها قدرت داشتند و می‌خواستند پنهانی قرارداد ببندند مجلس آن را منحل می‌کرد. انقلاب اسلامی هم کاری کرد که مجلس در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و هیچ‌کس حق انحلال آن را نداشته باشد. چنانچه در قانون اساسی فعلی می‌بینیم که هیچ‌کس حق انحلال مجلس را ندارد.
رییس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قطعا مجلس باید در راس امور باشد و همه ما باید تلاش کنیم تا به این نقطه برسیم. این سخن حضرت امام(ره) هم نگاه تیزهوشانه‌ای برای آینده مجلس بوده و باید از آن صیانت کرد. مجلس باید مردمی باشد و انتخابات آن باید مردمی باشد. به همین دلیل است که نظارت‌های مختلفی در آن وجود دارد و اعتبارنامه‌های نمایندگان در مجلس باید به تصویب برسد.
لاریجانی تصریح کرد: مجلس هشتم بر این باور است که ما باید این مسیر را ادامه دهیم و در این راستا با کسی تعارف نداریم. اگر ایرادی ببینیم وارد می‌شویم همان‌طور که پس از انتخابات کمیته‌هایی در مجلس تشکیل شد و به مسائل کوی دانشگاه و مجتمع سبحان رسیدگی کرد و جلوی این کارها را گرفت. ایستادگی، حرف و حضور مجلس در این خصوص تاثیرگذار بود. در ماجرای کهریزک نیز مجلس به جد این وقایع را دنبال کرد و گزارش‌های مجلس در اصلاح مسیر موثر بود.
حفاظت از منافع ملی اقتضاء می‌کند که مجلس با کسی رو در بایستی نداشته باشد
لاریجانی تاکید کرد: البته ممکن است افرادی دلخور شوند، اما ارزشی که این اقدامات برای تاریخ دارد مهم‌تر از این دلخوری‌های خرد است. مجلس باید به این باور رسیده باشد که حفاظت از منافع ملی اقتضاء می‌کند که مجلس با کسی رو در بایستی نداشته باشد.
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری خبرنگار "وطن امروز" از لاریجانی پرسید، شما در جریان انتخابات زمانی که فراکسیون اصولگرایان می‌خواست از آقای احمدی‌نژاد حمایت کند، گفته بودید که چون همزمان رییس فراکسیون و رییس مجلس هستید نباید از کاندیدایی طرفداری کنید. زمانی هم که یکی از گزارش‌ها به دفتر شما رسیده بود تبریک ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد را از آن حذف کرده بودید. نظر شما در این خصوص چیست؟
معتقدم مجلس نباید در انتخابات دخالت کند
رییس مجلس شورای اسلامی، پاسخ داد: این تا حدی شوخی است که در دفتر من چنین اتفاقی افتاده است و من چنین چیزی را به یاد نمی‌آورم. من معتقدم نظامات کشور باید متناسب با جایگاه باشد و مشاجره‌ها بحث دیگری است. من خود روز شنبه ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد را تبریک گفتم، اما در مقابل هم معتقدم مجلس نباید در انتخابات دخالت کند. اینها نمایندگان ملت هستند. همان‌طور که معتقدم جایگاه ریاست جمهوری اقتضاء نمی‌کند که در انتخابات مجلس دخالت کند.
وی با بیان این‌که این را درست نمی‌دانم که از حیثیت مطلق مجلس در این‌گونه امور استفاده شود، اظهار کرد: البته فراکسیون‌ها کار خود را انجام می‌دهند و من چنین بیانی نداشته‌ام که چون ریاست مجلس و فراکسیون با من است، فراکسیون بیانیه‌ای ندهد. فراکسیون یک جریان سیاسی است و بر اساس اجماع تصمیم می‌گیرد، همان‌طور که در این انتخابات تصمیم گرفت، آرای مختلفی وجود داشت و نهایتا در بین آنها رای‌گیری شد و آنها حمایت کردند. نظر من این است که مجلس یک جایگاه رسمی دارد و نباید در مسایل سیاسی انتخاباتی ورود پیدا کند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، علی لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خانه ملت مبنی بر این‌که آیا بعد نظارتی مجلس به وسیله مصلحت سنجی‌های مجلس کاهش پیدا نکرده است؟ گفت: مقصود شما را از مصلحت سنجی نفهمیده‌ام، اگر مثالی می‌زدید بهتر می‌توانستم صحبت کنم.
وی افزود: آنچه که بنده در مسیر کار کمیسیون‌ها مشاهده می‌کنم، در مواردی که خلاف قانون مشاهده شود دست‌شان باز است و گزارش می‌دهند. ولی این که آرای مختلفی درون مجلس وجود دارد، موضوع دیگری است. ممکن است درون مجلس برخی شدت زیادی در حمایت از یک وزارت خانه یا دولت داشته باشند یا برخی نگاه دیگری داشته باشند. این موضوع طبیعی است، اما این که کل قوه مقننه در این امور اهل مصلحت‌سنجی است، بنده چیزی مشاهده نکرده‌ام.
بعد نظارتی مجلس هشتم نسبتا شفاف است
نماینده مردم قم در مجلس افزود: مجلس چه در بعد سیاسی چه در بعد مسایل اقتصادی مواردی که باید حضور یابد و نظرش را اعلام کند، چنین کرده است. اگر مصداق آن را مطرح کرده بودید باز بهتر می‌توانستم، مصداقی صحبت کنم، بعد نظارتی مجلس هشتم بعد نسبتا شفافی است. اگرچه در برخی موارد ممکن است اختلالاتی وجود داشته باشد و گزارش‌ها به موقع نرسیده باشد، ولی این موضوع رافع مساله نیست، چون مجلس خود می‌تواند راسا نظارت داشته باشد، چه از طریق تحقیق و تفحص، چه از طریق سوال و چه از طریق کمیسیون‌ها.
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره که پرسید پرونده هسته‌ای ایران پس از قطعنامه اخیر به راه حل دیپلماتیک یا تهدید به مجازات‌های اقتصادی یا حمله نظامی منجر خواهد شد؟ گفت: احتمالات همیشه وجود داشته است و هیچ وقت ما در شرایط گذشته ایران در موضوع هسته‌ای این احتمالات را نادیده نمی‌گرفتیم.
وی افزود: شما شاهد بودید در مسیری که با آژانس داشتیم و مذاکرات هسته‌ای در جریان بود، اسرائیلی‌ها تهدید می‌کردند و همین تهدیدها هم باعث شد که ایران برای صیانت از مراکز هسته‌ای‌اش فکر دیگری بکند، چون در نظام بین‌الملل جایی برای صیانت از این موضوع وجود ندارد. بنابراین این تهدیدها بود و هیچ وقت هم این جسارت را نداشتند که این کار را انجام دهند، زیرا وضعیت داخلی اسرائیل وضعیت آشفته‌ای است.
متاسفانه نوع مذاکرات هسته‌ای ما درون یک دالان چانه‌زنی قرار گرفته است
نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به تحریم‌های اقتصادی گفت: متاسفانه نوع مذاکرات هسته‌ای ما درون یک دالان چانه‌زنی قرار گرفته است و تصور آنان این است که با روش چماق و هویج می‌توانند کارشان را پیش ببرند. این بار نیز که مطالبی را مطرح کردند و آقای اوباما نیز گفت ما می‌خواهیم به حقوق ملت‌ها احترام بگذاریم و در مصر که گفت گوش من به اذان آشناست و می‌خواهیم به ملت فلسطین و سایر ملت‌ها احترام بگذاریم، تصوری برای عده‌ای به وجود آمد که شاید اینها متنبه شده‌اند.
لاریجانی افزود: البته از دید تیزبین بسیاری از صاحب نظران سیاسی در صحنه بین‌الملل دور نبود که این موضوع تا حدود زیادی جنبه تاکتیکی دارد. این موضوع بیشتر به درد منافع خودشان می‌خورد که از این روش استفاده می‌کنند. با این وجود فعلا بعد از 7، 8 ماه تقریبا روشن شد که این ها از همان روش گذشته خودشان دارند پیروی می‌کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هنوز مجال دیپلماتیک وجود دارد و برای آنها نیز مفید است که از این فرصت استفاده کنند تا ایران در چارچوب ضوابط آژانس و نظارت‌های بین المللی کارش را پیش ببرد و آنها کاملا برایشان روشن باشد که ایران به سمت فعالیت‌های صلح آمیز در حرکت است. البته آنها برای انتخاب روش دیگری مختارند، ولی ایران متناسب با آن رفتار می‌کند.
لاریجانی هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس که پرسید علت مردودی خواص در انتخابات اخیر را چه می‌دانید و باید خواص چه کنند تا در آزمون دیگر شانس‌شان را امتحان کرده و موفق شوند؟ پاسخ داد: در کشورمان از ابتدای پیروزی انقلاب عده زیادی با اخلاص خود قصد خدمتگزاری داشته و در راه انقلاب فداکاری کرده‌اند و آن را ادامه می‌دهند این افراد مراتب و شدت و ضعف مختلفی دارند.
وی افزود: از سوی دیگر عده کمی بودند که نگاه خائنانه‌ای داشته و به کشور لطمه زده‌اند. از ابتدای انقلاب در جریان سوابق جریان منافقان و بنی صدر که به مقابله با نظام ایستاده‌اند و مشکلاتی را برای نظام به وجود آورده‌اند، قرار دارید.
مرزبندی بین خدمتگزاران و منافقین بسیار حائز اهمیت است
نماینده مردم قم تاکید کرد: مرزبندی بین خدمتگزاران و منافقین بسیار حائز اهمیت است، باید به این موضوع توجه کرد. مطالبی که اخیرا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مطرح کرده‌اند به این موضوع اشاره دارد.
رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ادوار مختلف افراد خدمتگزاری با مراتب مختلف بودند. به طور مثال آقای ناطق نوری یکی از شخصیت‌های بارز کشور در ادوار مختلف بوده است. این شخصیت مبارز و فعال در صحنه سیاسی مدت‌ها رییس مجلس بود و اکنون نیز در بازرسی دفتر مقام معظم رهبری حضور دارد، شخصیت ایشان شخصیتی ممتاز است که همواره در میدان‌های مختلف فعال بوده است.
چرا باید شخصیت‌ها را تنها به این دلیل که یک موضع آنها را نمی‌پذیریم، نفی کنیم؟
هر کسی در عرصه سیاسی حضور می‌یابد قابل نقد می‌شود
لاریجانی در ادامه با طرح این سوال که چه فایده‌ای است که این گونه افراد را تخریب کنیم؟ ادامه داد: چرا باید شخصیت‌ها را تنها به این دلیل که یک موضع آنها را نمی پذیریم نفی کنیم؟ به طور طبیعی هیچ کس مطلق نیست، هر کسی در عرصه سیاسی حضور می‌یابد قابل نقد می‌شود، ولی آیا می‌توان خدمات گذشته آنان را نادیده گرفت و آیا این کار برای کشور درست است؟
این درست نیست که ما گذشته ایران و انقلاب را یک سره نادیده گرفته و تخریب کنیم
باید توجه داشته باشیم که میدان افراد خدمت‌گذار و افراد خائن جدا شود
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع درباره افراد دیگر نیز صادق است. وقتی مقام معظم رهبری در نماز جمعه‌ای که بعد از انتخابات حضور یافتند از افراد مختلفی که در انتخابات حضور داشتند، یاد کردند و خدمات‌شان را بر شمردند، این یعنی این که عرصه‌ای که در کشور وجود دارد از سوی ایشان تعریف می‌شود. این درست نیست که ما گذشته ایران و انقلاب را یک سره نادیده گرفته و تخریب کنیم. باید توجه داشته باشیم که میدان افراد خدمت گذار و افراد خائن جدا شود.
بصیرت حکم می‌کند افراد را بی‌جهت تخریب نکنیم
فضای تندروانه در کشور ایجاد نکنیم که در دالان این فضا بسیاری از چیزها حق و ناحق شود
وی تاکید کرد: این نوعی ظرفیت‌سوزی است که ما به این امر توجه نداشته باشیم. بنده فکر می‌کنم آنجا که بصیرت حکم می‌کند این است که به این چارچوب توجه کافی داشته باشیم، افراد را بی‌جهت تخریب نکنیم، فضای تندروانه در کشور ایجاد نکنیم که در دالان این فضا بسیاری از چیزها حق و ناحق شود و برای کشور مشکلات ایجاد شود. باید نگاه منصفانه داشته باشیم.
به سیاست‌مداری که در مقطعی در تصمیم‌گیری اشتباه کرده باید مجال بازگشت داد
لاریجانی افزود: ممکن است سیاست مداری در یک مقطعی در تصمیم‌گیری اشتباه کند، ولی اگر قصد خدمت داشتیم باید مجال بازگشت به آن سیاست‌مدار داد. در مسایل پس از انتخاب نیز همین طور است. افرادی که در صحنه انتخابات حاضر شدند افرادی بودند که در گذشته کارنامه‌ای در ایران داشتند، پس از انتخابات اشتباهاتی داشتند. باید از این فضا استفاده می‌کردند و مطابق قانون اساسی و قوانین عمل می‌کردند. اکنون نیز به این دوستان توصیه می‌کنم که به فضای تندروانه دامن نزنند.
فضای تندروانه به نفع منافع ملی کشور نیست
لاریجانی تاکید کرد: فضای تندروانه به نفع منافع ملی کشور نیست. شاهد بودید زمانی بنی صدر تندترین حرف‌ها را برعلیه حزب جمهوری اسلامی می‌زد، در آن زمان در راس این حزب مرحوم شهید بهشتی، آیت‌الله هاشمی و آیت‌الله خامنه‌ای بودند، اما طوفان اتهاماتی که بنی صدر به این حزب می‌زد مجال فکر کردن را از عرصه جامعه می‌گرفت. پس از مدتی هم معلوم شد که این فرد خائن است و از میدان به در رفت، اما در کنار آن بسترها که به وجود آورده بود، گول منافقین را خورد که عبرت آمیز است.
وی افزود: در جریان منافقین نیز مشاهده می‌کنید که جوانانی که در ابتدای انقلاب در مقابل اراده ملت ایستادند، امروز سن و سال بالا پیدا کرده‌اند ودر عراق نوکری صدام را کردند و به آن وضع تاسف بار افتادند. تصور نکنید که این گونه تندروی‌ها را ایجاد کردن به نفع این جریان‌هاست. ممکن است یک زمانی یک بهره کوچک از آن ببرند، ولی منافع درازمدت ملی کشور و افرادی که در این قضیه متاسفانه دچار اعوجاج می‌شوند، صدمه خواهند دید.
داشتن دید منصفانه در وقایع بسیار مهم است
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که داشتن دید منصفانه در وقایع بسیار مهم است، گفت: تاریخ 500 ساله ایران نشان می‌دهد که همه نهضت‌ها و جریان‌های مهمی که در تاریخ ایران تاثیرگذار بود با حرکت و رهبری‌هایی به نتیجه رسید که روحانیت در راسش بود و هر وقت در این قضایا شکست خوردیم دلیلش این بود که مجال بر روحانیت تنگ شد. حتی در قضایای ملی شدن صنعت نفت که آیت‌الله کاشانی و مصدق با یکدیگر کار می‌کردند بعد از دامن زدن به اختلافات و جدا شدن مصدق از روحانیت و کنار رفتن روحانیت از صحنه کشور دچار دیکتاتوری شد.
باید خدا را شکر کرد که نهادهای کشور بر اساس رای مردم انتخاب می‌شوند
لاریجانی تصریح کرد: این یک تجربه مهم در تاریخ ایران است. امروز ایران از یک ظرفیت بزرگ و مردمی برای اداره کشور برخوردار است. باید خدا را شکر کرد که نهادهای کشور بر اساس رای مردم انتخاب می‌شوند، اگر مناقشه‌ای در یک زمینه‌ای بوده آن را باید از طریق قانون دنبال کرد، نه این که به آن دامن زد. ممکن است در این زمینه‌ها افرادی پس از انتخابات مرتکب اشتباهاتی شده باشند که باید از مسیر خودش دنبال شود، نه این که دائما به این التهابات دامن زده شود.
به گزارش ایسنا، خبرنگار تلویزیون فونیکس چین از لاریجانی پرسید وضعیت هسته‌یی ایران در آینده نزدیک به کدام سمت می‌رود و اگر تحریم شدیدتر شود ایران چه جوابی می‌دهد؟
مسیری که ایران در بحث هسته‌یی دنبال می‌کند تعریف شده‌ است
مایلیم مسائل هسته‌یی را در چارچوب نظارت آژانس انجام دهیم
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت: مسیری که ایران در بحث هسته‌یی دنبال می‌کند مسیر تعریف شده‌ای است، بنابراین باید از این بعد به موضوع نگاه کنیم که مایلیم مسائل هسته‌یی را در چارچوب نظارت آژانس انجام دهیم، بنابراین این نگاه اقتضا می‌کند که راهبردی دیپلماتیک اعمال شود، اما در مقابل اگر دیگران به دنبال فریب‌کاری و کلاهبرداری سیاسی باشند حتما ایران نیز روش خود را عوض می‌کند، بنابراین آنها باید در این قضیه تصمیم بگیرند که چه مسیری را برای خودشان می‌خواهند تعریف کنند.
وی ادامه داد: اگر بخواهند مسیر دیپلماتیک را دنبال کنند ایران همچون گذشته که مذاکرات را در زمان‌های مختلف انجام داد، امروز نیز این آمادگی را دارد. البته اخیرا مباحثی را راجع به تضمین‌های عینی شنیدم. برای بنده تعجب‌آور بود که این سخن را از زبان آقای البرادعی شنیدم. چون ایشان آدم با سابقه‌ای در این زمینه است، ولی سوال اینجاست که چه تضمینی می‌خواهند بکنند، این در حالی است که پیش از انقلاب هیچ کدام از این تضمین‌ها را رعایت نکردند و پس از انقلاب نیز همین گونه بوده است.
لاریجانی در ادامه گفت: در مذاکرات طولانی که آقای دکتر روحانی داشتند در نهایت با همه‌ توجهی که داشتند تا این مسیر از طریق دیپلماتیک دنبال شود نهایت کار به اینجا رسید که آنها می‌گفتند که یک تضمین عینی تعریف کنند تا براساس آن یک زمانی را برای ایران مشخص کنند تا فعالیت هسته‌یی داشته باشیم. در آن زمان پس از گذشت هفت ماه آنها گفتند که هیچ تضمین عینی ندارند و بهترین تضمین عینی نداشتن فعالیت هسته‌یی ایران است. در این شرایط می‌توان گفت که آنها نمی‌خواهند مسائل را به درستی مطرح کنند.
آنها واقعا نمی‌خواهند که ایرانیان فناوری هسته‌یی داشته باشند
مدام این معاهده ان‌.پی.‌تی را زخمی می‌کنند
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: تا جایی که بنده در جریان این امور بوده و مذاکرات را در دورانی دنبال می‌کردم حرف‌های رسانه‌ها بیشتر ژست است، اما آنچه بیشتر در جلسات خصوصی بیان می‌شد جنس واقعی‌تری داشت. به عبارتی می‌توان گفت که آنها واقعا نمی‌خواهند که ایرانیان فناوری هسته‌یی داشته باشند. ولی باید شهامت بیان این سخن را داشته باشند بگویند که ما نمی‌خواهیم ایرانیان فناوری هسته‌ِیی داشته باشند چون این موضوع به نفع‌شان نیست. آنها مدام این معاهده ان‌.پی.‌تی را زخمی می‌کنند.
لاریجانی ادامه داد: ظلمی که آنها در این دوره کردند این بود که این معاهده ان‌.پی.‌تی را به کلی از حیز انتفاع انداختند. در این شرایط دیگر این معاهده هیچ خاصیتی ندارد، چرا که در قانون ان‌.پی.‌تی در چندین جا مقرر شده که آژانس باید به کشورهایی که ان‌.پی.‌تی را پذیرفته‌اند و عضو آژانس‌اند کمک کند. یعنی سوخت مورد نیاز آنها را تامین کند، این در حالی است که آنها یک گرم سوخت به ایران دادند. از طرف دیگر باید کشورها کمک‌های فنی بکنند آیا واقعا آنها به ایران کمک کردند؟ پس این چه
ان‌.پی.‌تی است که تنها یک طرفه ابزاری شده که زمانی تنها جلسه‌ شورای حکام بگذارند و قیام و قعود کنند و تنها فضای سیاسی ایجاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: آنها خودشان نیز می‌دانند که موضوع چیست و تنها به دنبال بهانه‌گیری هستند، به عنوان مثال موضوعی که اخیرا در شورای حکام در رابطه با سایت فردو مطرح شده است حیرت‌آور است، چرا که بازرسان از این سایت بازدید کرده و دیدند که در آنجا هیچ دستگاهی نصب نشده است، از طرفی ایران نیز خیلی زودتر از موعد قانونی‌اش این سایت را معرفی کرد که طبق مقررات آژانس نیز لازم نبود معرفی کند. پس برای چه احساس خطر کرده و قطعنامه صادر کردید؟ آنها تنها به دنبال ماجراجویی می‌گردند البته شاید تصور کردند که ممکن است با ایجاد فشاری شاید تنازلی صورت گیرد، اما این تصمیم عاقلانه‌ای نبود. اگر در فضای دیپلماتیک بروند راحت‌تر می‌توانند با ایران تفاهم کنند.
خبرنگار روزنامه‌ "فرهیختگان" در ادامه این نشست خبری از لاریجانی پرسید از آنجا که بخشی از قانون مربوط به حقوق مردم می‌شود پیگیری‌هایی که مجلس در رابطه با حوادث پس از انتخابات داشته تا چه حد نتیجه داشته است؟ و چقدر این پیگیری‌ها به خصوص در رابطه با آسیب‌دیدگان وقایع مانند کهریزک و مجموعه حوادث پس از انتخابات ضمانت اجرایی داشته است؟
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش با تاکید بر این‌که برای کشور حفظ نظام همچون دستاوردهای انقلاب، حفظ تمامیت ارضی و آزادی‌های اجتماعی و فکری بسیار مهم است؛ گفت: مجلس باید در جایگاهی قرار گیرد که به همه این موارد توجه کند، و باید در مسائل جاری کشور با نگاه شاملی به همه‌ این موضوعات توجه می‌کرد و نباید در پس انتخابات، به حقوق ملت ظلمی رخ دهد. بخشی از این ظلم این است که همه جایگاه‌های کشور مورد حمله قرار می‌گیرد و دستاوردهای انقلاب تخریب می‌شود.
برخی از کارهایی که پس از انتخابات انجام شد ظلم به نظام و انقلاب بود
انتظار ما از قوه قضاییه رسیدگی به همه ابعاد موضوع است تا حقی ضایع نشود
لاریجانی با بیان این‌که برخی از کارهایی که پس از انتخابات انجام شد ظلم به نظام و انقلاب بود و مجلس در این زمینه‌ها حساس است، گفت: مجلس در مواقع حساس با بیانیه‌ها و حضور به موقع‌اش نسبت به برخی از افراط‌گری نسبت به انقلاب موضع‌گیری داشته است، البته از طرفی دیگر نباید به افراد نیز تعدی شود.
وی ادامه داد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در رابطه با برخی از اقداماتی که در رابطه با کهریزک و کوی دانشگاه گفتند که خون به دل ‌شان شد می‌توان گفت که این حوادث کمی نبود. بنابراین نوع ورود مجلس و حساس شدنش به این موضوع‌ها بازدارنده بود تا این رفتارها صورت نگیرد. از طرف دیگر بسیاری از این گزارشات مفید واقع شد، به گونه‌ای که برخی از این گزارشات به قوه قضاییه برای رسیدگی فرستاده شده است که در حال حاضر دنبال می‌شود. البته آنها از مجاری خودشان این موارد را نیز دنبال می‌کنند. در چنین شرایطی می‌توان گفت که این مسیر فعال بودن کمک می‌کند که جلوی این کارها در کشور گرفته شود.
لاریجانی تصریح کرد: انتظار ما از قوه قضاییه رسیدگی به همه ابعاد موضوع است تا حقی ضایع نشود و در این زمینه پیگیر نیز هستیم.
به گزارش ایسنا، خبرنگار "واحد مرکزی خبر" نیز در ادامه با طرح این پرسش از لاریجانی که نقاط ضعف و قوت عملکرد مجلس را بشمارید؟ گفت: اکنون هشت ماه از پیام مقام معظم رهبری برای سال اصلاح الگوی مصرف می‌گذرد کمیسیون‌های مجلس مدتی این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند، اما نتیجه عینی و عملی بر افکار عمومی منعکس نشده است، مجلس برای این تاکید و اصلاح الگوی مصرف چه کرده و چه خواهد کرد؟
مهم‌ترین بخشی که می‌توان رصد کرد و از اسراف جلوگیری کرد بخش انرژی است
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش با بیان این‌که در مجلس طرح مهم برای اصلاح الگوی مصرف انرژی مطرح است و در کمیسیون انرژی روی آن کار می‌شود، گفت: این کار نسبتا جامع و مهم است که به زودی در صحن ارائه می‌شود، چرا که مهم‌ترین بخشی که می‌توان رصد کرد و از اسراف جلوگیری کرد بخش انرژی است. مجلس روی این موضوع تمرکز پیدا کرده است و اکنون این طرح در کمیسیون انرژی مطرح است و امیدواریم به زودی در صحن علنی مطرح شود. در این زمینه مجلس گام بلندی را برداشته است.
لاریجانی در رابطه با فعالیت‌های مجلس گفت: این فعالیت‌ها دارای لیست طولانی است که لازم نیست همه را بشماریم، چون مجلس هیچ چیز مخفی ندارد و از رسانه‌های گروهی پخش می‌شود و مردم مستمرا در جریان لوایح آن هستند.
وی در ادامه توضیح داد: برخی از طرح‌های مطروح در مجلس جنبه بنیادین دارد و قانون مادر محسوب می‌شود، به طور مثال می‌توان از قانون محاسبات و قانون تجارت در مجلس نام برد. قانون تجارت در ایران سابقه‌ای طولانی داشته و قدیمی بوده است. اکنون به دلیل تغییر شیوه‌های تجارت احتیاج به نگاه جامعی به این قانون وجود داشت که تعداد این مواد بسیار زیاد است و برای این موضوع کمیسیون خاصی اختصاص داده شده است.
نماینده مردم قم در خانه‌ ملت با بیان این‌که قانون مجازات اسلامی یکی از قانون‌های مهم دیگر است، گفت: کار اولیه‌ این قانون در کمیسیون مربوطه تمام شده است و آنها نظر مشورتی خود را به شورای نگهبان داده تا آنها نیز نظر مشورتی خود را به مجلس بدهند. نظر شورای نگهبان اکنون در کمیسیون در حال بررسی است که فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر کار این قانون تمام شود. قوانینی از این سنخ در دست کار کمیسیون‌هاست که برخی در مجلس تصویب شده است که به طور نمونه می‌توان از قانون ایمنی زیستی نام برد که قانون بسیار مهمی بود، البته رسانه‌ها کم به آن پرداختند.
لاریجانی ادامه داد: بحث قانون ایمنی زیستی بسیار مهم است، چرا که در حال حاضر مسائل مختلفی در تکنولوژی نوین وجود دارد که ممکن است مسائل زیستی مورد تهدید واقع شود، مجلس پیش از آن قانونی را تصویب کرده که این کار بسیار مهمی است، هم‌چنین مجلس در برخی از موضوعات حساس همچون خشکسالی یا مشکلاتی که در رابطه با کنکور ایجاد شده بود وارد می‌شود، بر این اساس می‌توان گفت که نگاه مجلس هشتم نگاهی به روز به مسائل است.
تلاش ما این است که در گرداب مسائل خرد گرفتار نشویم
رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: البته گاهی برخی از حوادث روز باعث می‌شود که برخی از مسائل زیربنایی به تاخیر بیفتد که نمی‌توان آن را نفی کرد، بنابراین می‌توان گفت در صورتی که مجلس هرچه بتواند از برخی مسائل خرد فاصله گیرد و به مسائل عمده‌تر بپردازد به نفع‌اش است، تلاش ما نیز این است که در گرداب مسائل خرد گرفتار نشویم.
ایجاد اتحاد در کشور به کار نمادین احتیاج ندارد
به گزارش ایسنا، در ادامه نشست مطبوعاتی رییس مجلس شورای اسلامی خبرنگار خبرگزاری مهر با اشاره به حضور نمایندگان ادوار مجلس و چهره‌های سیاسی در مراسم روز مجلس در سال گذشته از وی دلیل عدم حضور میهمانان سال گذشته را در مراسم امسال سوال کرد که لاریجانی در پاسخ به وی گفت: ایجاد اتحاد در کشور احتیاج به کار نمادین ندارد، بلکه احتیاج به اصلاح رفتارها و نگاه‌ها دارد و مسئله آن چیزی نیست که در رسانه‌ها این‌گونه مطرح می‌شود، اما تعجب می‌کنم که داستان‌سرایی‌هایی درباره‌ی این موضوع صورت گرفته است.
وی افزود: سال گذشته قرار بود سران سه قوه به مجلس دعوت شوند و بین اصحاب قوا بحثی در مورد مسائل کشور صورت گیرد. در همان جلسه یکی از دوستان هیات رییسه مطرح کرد که نمایندگان ادوار را دعوت کنیم، اما این‌که پشت‌بند آن تئوری‌بافی می‌شود که پشت این دعوت‌ها تئوری وحدت ملی بوده و آقای هاشمی رفسنجانی را فلان فرد دعوت کرده است و دیگری را فرد دیگری. فکر می‌کنم این مسائل از جمله مواردی است که نمی‌شود کشور را با ظن و گمان اداره کرد، بلکه باید با حرکت‌های واقعی اداره شود.
رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که بنده همیشه موید فکر وفاق ملی در کشور هستم و آن را برای شرایط کشور در همه حال درست می‌دانم، افزود: اما داستان این قضیه در سال گذشته هم همان بوده که سه قوه حضور پیدا کنند و امسال هم همین است و مسیر دعوت ما همین است.
مشاجرات سیاسی تنها باعث می‌شود که ذهن‌ها از مسایل اصلی دور بماند
وی با تاکید بر این‌که وحدت در کشور و نزدیکی فکرها به همراه قبول این‌که افکار مختلفی که در چارچوب نظام، افکار رهبری و قانون اساسی کار می‌کنند باید دل‌مشغولی‌شان توسعه‌ی کشور باشد، گفت: این‌گونه مشاجرات سیاسی تنها باعث می‌شود که ذهن‌ها از مسائل اصلی دور بماند، لذا باید این موضوع در کشور جا بیفتد.
وی افزود: البته کارهای نمادین هم بی‌تاثیر نیست، اما در همان حد است. امسال هم سه قوه را دعوت کردیم تا موضوعات فیمابین مطرح شود. با توجه به این‌که قوه‌ی قضاییه نیز اخیرا تغییر کرده و نیروهای آن هم تغییر کرده‌اند، لذا با تغییری که در قوا صورت گرفته، نشستی باید برگزار شود، این‌گونه رفت و آمدها به تسهیل کار کمک می‌کند.
رییس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال خبرنگار پرس تی. وی. مبنی بر این‌که با توجه به نقش پارلمان ایران در موضوعات بیرونی، آنچه به عنوان راه‌حل دیپلماتیک مطرح کرده‌اید، چیست و ایران چه تضمین‌هایی لازم دارد؟ گفت: ما تضمین خاصی از نظر مقررات بین‌المللی جز اجرای مقررات آژانس نمی‌خواهیم. بحث ما این است که کشورهایی که معتقدند ان. پی. تی. تضعیف و آژانس تخریب می‌شود، مقید به مقررات ان. پی. تی. باشند.
کاری که اخیرا در شورای حکام کردند خارج از روابط ان.پی.تی بوده است
لاریجانی گفت: ما قبول داریم که در چارچوب ان. پی. تی. حرکت اصلی خود را ادامه و دنبال کنیم؛ لذا آنها باید تضمین کنند که دخالت نمی‌کنند، اما همین کاری که اخیرا در شورای حکام کردند، خارج از روابط ان. پی. تی. بوده است. البته درست است که دور هم جمع شده‌اند و تصمیماتی گرفته‌اند، اما مشخصا به ما بگویند که بر اساس کدام اصول ان. پی. تی. بوده که این تصمیم را گرفته‌اند.
وی گفت: ما فکر می‌کنیم که آنها باید تضمین دهند که مقررات ان. پی. تی. درست اجرا می‌شود و دخالت سیاسی نمی‌کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که پارلمان ایران انتظار دارد که این موضوع از مسیر دیپلماتیک حل شود، اظهارداشت: برداشت شما از پارلمان ایران درست است و فکر می‌کنیم ظرفیت بین‌المللی تمام شدنی نیست و می‌توانند از این ظرفیت‌ها برای حل دیپلماتیک مسئله استفاده کنند و ایران هم آن را قبول دارد.
لاریجانی تاکید کرد: البته آنها هم باید به دنبال فریبکاری نباشند، یعنی در این موضوع رو راست باشند. این‌که هر از چندگاهی می‌گویند ما می‌خواهیم با ایران تفاهم کنیم، اما بعد قطعنامه صادر می‌کنند این وجهه‌ی آنها را تخریب می‌کند و نمی‌گذارد کشورهای دیگر نیز به این سمت حرکت کنند.
وی گفت: با این رفتاری که کشورهای 1 + 5 با ایران انجام داده‌اند، کاملا این گرا را به کشورهای دیگر نشان دادند که هر کسی بخواهد به دنبال مسائل هسته‌یی برود، به دنبال آژانس و ان. پی. تی. نباشد، زیرا از این امامزاده‌ها معجزه‌ای صادر نمی‌شود؛ لذا باید فکر دیگری بکنند که این برای آنها خوب نیست و این تخریب جایگاه آژانس است.
به گزارش ایسنا در ادامه این نشست خبرنگار همشهری نیز در سوالی از رییس مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگوی رییس دیوان محاسبات مبنی بر این‌که 69 درصد کل بودجه‌ی مترو محقق شده است، استناد کرد و از لاریجانی پرسید شما به عنوان رییس قوه‌ قانون‌گذاری چه راه‌حلی برای حل مشکل مترو که دودش به چشم مردم می‌رود، مطرح می‌کنید؟ که لاریجانی در پاسخ به وی گفت: البته بحث مترو باید از مسیر قانونی طی شود و موافق آن نیستم که این‌گونه مسائل محل نزاع شود. قانون مشخص کرده است که مترو در چه مسیری و در دست چه کسانی سامان پیدا کند. بنابراین اگر تجدیدنظری بخواهند در این زمینه انجام دهند باید از طریق قانون باشد.
مترو یک موضوع حیاتی برای تهران است
وی با بیان این‌که در حال حاضر مترو یک موضوع حیاتی برای تهران است، اظهارداشت: به همین دلیل هم ما طرح دیگری را در مجلس مطرح کرده‌ایم و در دستور نیز قرار دارد، تا یک میلیارد دلار برای مترو تهران و یک میلیارد دلار برای مترو سایر شهرها کمک شود. زیرا این مسیری است که باید برای خدمات‌رسانی به مردم بسترش فراهم شود و مدیریت موضوع آن‌قدر پراهمیت نیست.
رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که قالیباف شهردار قابلی است، گفت: به نظر بنده ایشان آدم کم‌عرضه‌ای نیست و در واقع جزء نیروهای پرعرضه‌ی کشور است و مشکل بر سر منابع است که باید این منابع تامین شود.
وی افزود: البته باید از نیروهایی که خدمت می‌کنند، استفاده کنیم، یعنی بی‌جهت به جای حل خود مسئله به دنبال چیز دیگری نباشیم.
لاریجانی تاکید کرد: البته اگر دولت هم اهتمام کند تا مسائل شهری در تهران حل شود، به نفع مردم تهران بوده و راهگشاست.
نباید مساله انتخابات را به تابو تبدیل کنیم
انتخابات تنها ابزاری برای اداره کشور و رسیدن به اهداف است
رییس مجلس شورای اسلامی درخصوص نقش نخبگان و منتخبان ملت در مقابله با جنگ نرم دشمنان که در تاکیدات مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است، گفت: فرمایشات ایشان نشان می‌دهد که کشور ما از ظرفیت نخبگی خوبی برخوردار است و مردم در هر انتخابات با آگاهی شرکت می‌کنند، این امر نشان می‌دهد که اولا نباید مساله‌ انتخابات را به تابو تبدیل کنیم که یک عده پشت آن خیمه زده و مشکلات ایجاد کنند. ما باید مسیر کشور را برای کار هموار کنیم، انتخابات تنها ابزاری برای اداره‌ کشور و برای رسیدن به اهداف است و نباید آن‌چنان اصالت پیدا کند که هدف گرفته شود.
ایجاد درگیری‌های تصنعی و ذهنیت ایجادکردن برای مردم، خائنانه است
وی با بیان این‌که هر انحرافی در این مسیر ضربه به کشور است، اظهار کرد: ایجاد درگیری‌های تصنعی و ذهنیت ایجاد کردن برای مردم خائنانه است، ما مارکسیست نیستیم که در دالان تضاد طبقاتی حرکت کنیم.
لاریجانی در این راستا لزوم میانه‌روی را یادآور شد و با بیان این‌که مشرب مراجع تقلید و روحانیت شیعه، میانه‌روی، انصاف و واقع‌بینی بوده، افزود: فضای هیجانی ایجاد کردن و بر اساس ظن و گمان با مسلک اسلامیون جور در نمی‌آید، ما به امت واحده اعتقاد داریم، لذا نباید در تضاد طبقاتی و اختلافات جست زد.
مسوولان باید تلاش کنند که فضای اخوت ایجاد شود
به گفته وی، هم مسوولان باید تلاش کنند که فضای اخوت ایجاد شود و هم سیاسیون و احزاب در کشور به جای مچ‌گیری و ادامه‌ رفتارهای گذشته، باید اشتباهات را تصحیح کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیک شدن روز عید غدیر، این روز را روز عید اخوت دانست و افزود: بیانات رهبری گویای این است که این مسیر روشن است، اگر کسی تندروی و کندروی داشته باید اصلاح شود، باید مجال بدهیم این اصلاحات صورت گیرد.
لاریجانی در این راستا به نقش رسانه‌ها در ملتهب کردن یا آرام کردن فضا اشاره کرد و گفت: زندگی ما در مسائل کلان رقم می‌خورد و نه در مسائل خرد، رسانه‌ها باید تمهید مقدمات کنند تا این فضا شکل گیرد.
از دولت ملی و مجلس ملی عراق که مبتنی بر رای مردم است حمایت می‌کنیم
وی مباحث هسته‌یی، موضوع اعراب، یمن، بحث یارانه‌ها و اصلاح الگوی مصرف را از جمله این مسائل کلان دانست و در پاسخ به سوال دیگری درخصوص احتمال قدرت گرفتن بعثی‌ها در انتخابات مجلس عراق و حمایت آمریکا از آنها گفت: نکته مهم این است که ملت عراق راه درستی را دنبال می‌کند و پس از سقوط صدام، مسیر دموکراتیک در آن کشور در حال شکل‌گیری بوده است. دولت ملی و مجلس ملی عراق پرقدرت است؛ چرا که مبتنی بر رای مردم است، ما این مسیر را همیشه مورد حمایت قرار می‌دهیم.
آینده عراق در گرو مردم‌سالاری است
دموکراسی در عراق برای عده‌ای مثل خار در چشم می‌ماند
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آینده عراق در گرو مردم‌سالاری است، گفت: دموکراسی در عراق برای عده‌ای مثل خار در چشم می‌ماند و از جمله برای آمریکایی‌ها خیلی مضر است. آنها گمان می‌کردند در پس دموکراسی در عراق می‌توانند دست‌نشانده‌های خود را سر کار بیاورند.
آمریکایی‌ها در عراق به دنبال دموکراسی نیستند
لاریجانی احتمال حمایت آمریکا از بعثی‌ها برای قدرت گرفتن در مجلس عراق را نشان‌دهنده‌ این دانست که آمریکایی‌ها به دنبال دموکراسی نیستند و افزود: این برای آمریکایی‌ها فضاحت است.
وی افزود: در قضایای انتفاضه در ذهن مردم عراق هست که بعثی‌ها چه کرده‌اند. این پرونده برای کشورهای منطقه باز است که آنها با دموکراسی مخالفند. آنها در عرصه‌ انتفاضه از کشورهای غربی و لشگریان صلیبی و یهودی برای کشتار مردم حمایت کردند. آنها پای آمریکایی‌ها را به منطقه باز کردند. سعودی‌ها نباید اشتباه کنند و در این قضایا فکر کنند که مجال دادن به این نیروها به نفع‌شان است.
رییس مجلس شورای اسلامی این پرسش را مطرح کرد که آیا برای سعودی‌ها بهتر نبود به جای قرار گرفتن پشت صدام در جریان جنگ با ایران و کمک‌های 40 میلیارد دلاری به صدام، به کشور اسلامی مثل ایران کمک می‌کردند؟ باید پرسید که آیا صدام به آنها وفادار بود؟ در حالی که پس از آن صدام کویت را گرفت و بیشترین حیثیت را از سعودی‌ها برد و آنها را مجبور کرد که دست به دامان لشگریان صلیبی شوند.
لاریجانی تصریح کرد: ما دوست داریم که کشور سعودی که یک کشور مهم اسلامی است در میدان مسائل اسلامی عزیز بماند و تخریب نشود.
وی این پرسش را مطرح کرد که آیا برای سعودی‌ها بهتر نبود که در جنگ 33 روزه و نیز در بحث غزه پشت ملت و کنار حماس قرار می‌گرفتند؟ آیا این به نفع سعودی‌هاست که در موضوع یمن، برادران یمنی با سلاح سعودی‌ها کشته شوند؟
به گفته لاریجانی، در صحنه‌ عراق برخی دسایس وجود دارد که یک سر آن آمریکاست و یک سرش برخی کشورهای منطقه که تصور می‌کنند می‌توانند با پشتک زدن‌های سیاسی، بعثی‌ها را که منفور مردمند برگردانند اما مردم عراق به یاد دارند که بعثی‌ها چه بلایی سر آنها آوردند.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فکر نمی‌کنم این جریان موفق شود، گفت: این جریان بین مردم عراق جایگاهی ندارد و این موضوع در انتخابات روشن خواهد شد.
به گزارش ایسنا، در ادامه نشست مطبوعاتی رییس مجلس شورای اسلامی، خبرنگار یک شبکه عربی از وی پرسید، اخیرا شاهد نوعی عدم هماهنگی میان نیروهای دولتی در گفت‌وگوهای ژنو بودیم، آنجا پیشنهادی داده شد که ابتدا از آن استقبال شد و پس از آن اتفاق دیگری افتاد، دیروز هم ایران اعلام کرد که آمادگی راه اندازی 10 سایت غنی سازی دیگر را دارند، آیا دولت در این فکر نبوده که این اعلام به این صورت، ضد حمله‌ای قوی از سوی آمریکا و اسرائیل را در پی دارد، چراکه پیش از این با تاسیسات نطنز این قدر مخالفت می‌شد، چطور ما می‌توانیم با داشتن ده سایت غنی سازی مقابل آنها بایستیم؟
دستاوردهای هسته‌ای برای ما مساله‌ای کلیدی است
لاریجانی در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: البته من نمی‌دانم در این فضا این تحریم برای شما به وجود آمده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات