تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۶  ، 
کد خبر : ۱۳۳۷۷۳

فلسطین مستقل؛ در سایه راهبرد «تشکیل دو کشور» (بخش دوم و پایانی)

اشاره: بدون تردید مسأله صلح اسرائیل و فلسطین یکی از حساس‌ترین موضوع‌های سیاست خارجی دولت اوباماست و برخی آگاهان سیاسی به حق سرنوشت دور آتی ریاست جمهوری وی را بسته به عملکرد اوباما در قبال بحران کهنه خاورمیانه می‌دانند. این بخش از مقاله ضمن بررسی اجمالی روابط اوباما با صهیونیست‌های اسرائیل و آمریکا، به برخی از راه‌هایی اشاره می‌کند که اوباما برای رویارویی با مسأله صلح خاورمیانه، می‌تواند به آزمایش آنها بپردازد.

دخالت جانبدارانه
در چنین شرایطی، یک تحلیلگر آمریکایی با نامناسب خواندن سیاست‌های کنونی آمریکا از اوباما خواست با شجاعت و بی اعتنا به لابی‌های مختلف، به وعده‌های انتخاباتی‌اش مبنی بر ایجاد صلح در خاورمیانه عمل کند. ‏
«فیلیپ جیرالدی» با درج مقاله‌ای با عنوان «نقطه عطف اوباما» در پایگاه خبری تحلیلی «آنتی‌وار»، با سرنوشت ساز خواندن هفته‌های آینده برای رئیس جمهور آمریکا، نوشت: باراک اوباما، که پیروزی اش را مدیون رأی دهندگانی است که خواهان توقف بحران‌‌های زمان بوش بودند، مجبور است تصمیم‌های مهمی را در خاورمیانه اتخاذ کند که میراث او را تعریف خواهند کرد و حتی ممکن است تعیین کننده دور آتی ریاست جمهوری او باشند. به اعتقاد جیرالدی یکی از مهمترین مواردی که اوباما باید درباره‌اش تصمیم بگیرد مسأله اسرائیل- فلسطین است که اوباما قول داده برای حل آن تلاش کند. وی با بیان اینکه شش ماه تلاش هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است، تاکید ‌کرد که اگر به زودی پیشرفتی صورت نگیرد، سه سال آینده را نیز اسرائیل به همین صورت تلف خواهد کرد. نخست وزیر بنیامین نتانیاهو از گردن نهادن به خواست اوباما مبنی بر توقف رشد شهرک‌ها در کرانه باختری به عنوان پیش شرطی برای از سرگیری گفتگوهای صلح خودداری کرده است. در واقع، نتانیاهو با اعلام اینکه شهرک‌های در دست ساخت در کرانه باختری تکمیل خواهند شد و هیچ محدودیتی برای ساخت و سازهای جدید در قدس اشغالی وجود نخواهد داشت، اوباما را علناً به چالش کشیده است. نتانیاهو قادر به انجام این کارست، چون از حمایت کنگره و رسانه‌های آمریکا برخوردار است، حتی اگر مردم آمریکا از رئیس جمهوری پشتیبانی کنند، چون هنگامی که مسائل در آمریکا به سیاست و اسرائیل مربوط می‌شود، مردم به ندرت آدم حساب می‌شوند.
به نوشته این نویسنده آمریکایی، اوباما باید سیاست خود را به اجرا گذاشته و برای اینکه نتانیاهو را مجبور به تغییر عقیده کند، دو کار می‌تواند بکند: اول اینکه می‌تواند برای اسرائیل روشن کند که حمایت مستمر آمریکا از آن کشور به برداشتن گام‌های لازم برای اجرای توافق صلح نهایی با فلسطینی‌ها منوط است و دوم، می‌تواند به طور خصوصی به رهبری اسرائیل اطمینان دهد که همکاری نکردن، عواقب خواهد داشت. اوباما می‌تواند به سمت کاهش میلیاردها دلار کمک‌های اقتصادی و نظامی مستقیم و غیر مستقیم خود به این کشور حرکت کند، اما این یک اقدام خطیر خواهد بود و ممکن است با مخالفت شدید کنگره مواجه شود. اما او گزینه‌های دیگری هم دارد. از آنجا که کنگره مزایای فراوانی به اسرائیل داده است، جا برای اعمال فشار زیاد است. برای مثال او می‌تواند از اعطای تمامی مبلغ کمک به صورت یکجا در آغاز سال مالی خودداری و در عوض مانند گیرنده‌های دیگر کمک‌ها با آن برخورد کند. او می‌تواند برنامه‌های دفاعی دوجانبه را که با استفاده از فن آوری و هزینه آمریکا در اسرائیل سلاح تولید می‌کنند، متوقف کند. و همچنین می‌تواند وزارت‌های دادگستری و خزانه‌داری را به تحقیق در مورد فعالیت‌ «موسسات خیریه» معاف از مالیاتی که در حقیقت به توسعه شهرک‌ها کمک می‌کنند، بگمارد. وی می‌تواند آیپک را مجبور کند که خود را به عنوان یک لابی خارجی ثبت کنند؛ این کار مستلزم این خواهد بود که آیپک دفاتر سوابق و گزارش‌های خود را برای رسیدگی حکومتی، باز کند. اوباما چه خواهد کرد؟ او ممکن است مانند اسلاف خود فکر کند که رویارویی با دوستان اسرائیل در کنگره و رسانه‌ها، به زحمتش نمی‌ارزد و هیچ کاری انجام ندهد، اما به هر حال، توپ در زمین او است و اوباما می‌تواند برای اعمال فشار و ایجاد تغییرات واقعی، به مردم آمریکا متوسل شود.
این تحلیلگر غربی در پاسخ به این سؤال که آیا اوباما از فرصت پیش رو برای جدا کردن خود از سیاست‌های بوش، استفاده خواهد کرد یا نه، آورده است:
او به رغم وعده‌های انتخاباتی خود، هنوز تمامیت خواهی اسرائیل را متوقف نکرده و نشانه‌ها حاکی از این هستند که او یک سیاستمدار تابع اجماع است و مایل به ریسک کردن نیست. با این وجود، انتخاب در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین با اوست. او می‌تواند اولین گام را برای رها کردن آمریکا از قید سیاست خارجی اسرائیل و دخالت جانبدارانه در خاورمیانه بردارد. این کار مستلزم قدرت، تعهد و همچنین درک این موضوع است که سیاست‌های کنونی مناسب نبوده و به نفع آمریکا نیستند.
فیلیپ جیرالدی در پایان تاکید می‌کند: اگر اوباما تغییر واقعی را انتخاب نکرده و به سمت تاریکی حرکت کند، ما شهروندانی که به آینده‌ای بهتر امید داریم، مطلقا نمی‌توانیم پیش بینی مثبتی از سه سال آینده داشته باشیم.
نژادپرست‌تر از نازی‌ها
در این میان، یک نویسنده مشهور آمریکایی در سخنرانی خود با اشاره به عقیده برتری داشتن یهودیان نسبت به پیروان دیگر ادیان، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نیز بر اساس این عقیده تاسیس شده و حتی از آلمان نازی هم نژادپرست‌تر است.‏
«مارک اندرسون»، خبرنگار باسابقه آمریکایی و معاون سردبیر هفته‌نامه «امریکن‌فری‌پرس»، در گزارشی به بررسی سخنان دو تن از کارشناسان آمریکایی در «جشنواره اصلاحیه اول قانون اساسی» که از سوی نشریه امریکن‌فری‌پرس برگزار شد، پرداخته است. اندرسون در این گزارش می‌نویسد: دو سخنرانی بسیار هیجان‌‌انگیز این جشنواره، توسط دو تن از نویسندگان و سخنرانان مطرح، یعنی دکتر «دیوید دوک» و «تکس مارس» انجام شد. در این جشنواره، دوک با قدرت در مورد تلاشش برای ترویج موضوع اصلی تحقیقاتش یعنی برتری یهود، سخنرانی کرد.
اندرسون می‌افزاید: همانطور که دوک در کتاب‌هایش عقیده برتری یهود را تشریح کرده بود، این جنبش هژمونیک با نفوذ در اکثر سطوح اجتماع، موجب بوجود آمدن جنگ‌های غم‌انگیزی شده و همچنین به واسطه کنترل‌ها و نظارت‌ها بر بانکداری مرکزی، مشاغل کلیدی دولت، رسانه‌ها، تلویزیون و صنعت فیلم‌سازی، نوعی نقصان فرهنگی را به بار آورد. دوک که در بین جمعیت حاضر در هتل «واشنگتن» سخن می‌گفت، افزود: مسئله مهمی که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، این است که سربازان آمریکایی به خاطر نبرد با دشمنان اسرائیل در خاورمیانه، کشته، معلول یا دچار مشکلات روحی می‌شوند. بطوری که حدود 300 هزار تن از سربازان آمریکایی هم‌اکنون از بیماری‌های روحی رنج می‌برند و 320 هزار نفر نیز دچار صدمات مغزی شده‌اند. دوک در ادامه سخنان خود اظهار داشت: به طور رسمی ما 32 هزار سرباز زخمی داریم که نه فقط به معنای از بین رفتن میلیون‌ها خانواده آمریکایی است، بلکه (این جنگ‌ها) موجب شده است تا آمریکا در سراسر دنیا منفور شود.
این سخنران مشهور آمریکایی همچنین با اشاره به حادثه تیراندازی در پایگاه «فورت هود» ارتش آمریکا، تاکید کرد: اگر آمریکا همواره در موقعیت جنگی قرار نداشت، حادثه تگزاس هیچ‌گاه روی نمی‌داد.
بنابراین گزارش؛ دوک با یادآوری این مطلب که رئیس‌جمهوری اوباما در حال بررسی اعزام 20 یا 40هزار سرباز اضافی به افغانستان است، می‌افزاید: سخنان ضد جنگی که اوباما تا قبل از انتخاب شدنش از آن دم می‌زد، کاربردی تبلیغاتی داشتند.
دوک با تاکید بر اینکه جنگ‌‌های آمریکا در راستای منافع مردم این کشور نیستند، تشریح کرد: به خاطر اعمال قدرت لابی صهیونیستی (آیپک)، سربازان آمریکایی همچنان در خاورمیانه مانده‌اند و به نفع اسرائیل می‌جنگند. این در حالی است که مرزهای آمریکا به روی مهاجرین غیرقانونی مکزیک باز است و موجب بروز تغییرات فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی در آمریکا می‌شود.
این سخنران با اشاره به همکاری کوتاهش با سازمان سری ضد سیاه‌پوستان آمریکا،‌ (کو کلاکس کلان)، در 30 سال پیش یادآور شد که اگرچه از مدت‌ها پیش مسیر دیگری را برگزیده است، اما رسانه‌های صهیونیست همچنان تلاش می‌کنند وی را به عنوان یک نژادپرست معرفی کنند.
دوک همچنین به اهدای جایزه صلح نوبل به اوباما اشاره داشت و آن را «بهترین جوک قرن» توصیف کرد. وی در ادامه سخنان خود اوباما را به فرد برجسته و جذابی تشبیه کرد که موجب قتل‌عام بی‌گناهان می‌شود. سخنران جشنواره امریکن‌فری‌پرس با اشاره به روابط اوباما با رژیم صهیونیستی، گفت: اوباما در واقع «کاندیدای تل‌آویو» است که دستگاه سیاسی شیکاگو وی را از مدت‌ها پیش برای شغل کنونی‌اش آماده کرده بود. بطوری که «گلدمن ساش» که یک قدرت مالی تحت کنترل صهیونیست‌ها محسوب می‌شود، مبالغ زیادی را در راستای همکاری با اوباما به وی ارائه می‌کرد.
دوک در ادامه سخنان خود، مسأله برتری یهود، را ریشه‌دار در عقاید یهودیان دانست و تصریح کرد: صهیونیست‌ها عقیده دارند که زندگی تمامی موجودات روی زمین برای خدمت به یهودیان، خلق شده است!
دوک با یادآوری این مطلب که صهیونیست‌ها سعی در نژادپرست خواندن او دارند، از حضار خواست تا تصور کنند اگر او عقیده‌ای مشابه صهیونیست‌ها را بیان می‌کرد و دلیل زندگی تمامی موجودات را خدمت به سفیدپوستان می‌دانست، آنگاه چه روی می‌داد و صهیونیست‌ها چه جنجالی ایجاد می‌کردند.
این کارشناس آمریکایی با اشاره به دیگر عقاید نژادپرستانه صهیونیست‌ها، گفت: سیاست‌های نژادپرستانه اسرائیل حتی از سیاست‌های حزب سوسیالیست ملی آلمان هم افراطی‌تر است.
دوک در ادامه سخنان خود به تاثیرگذاری یهودیان برصنعت سینمای آمریکا پرداخت و با اشاره به برخی فیلم‌های سینمایی ساخته شده در‌هالیوود، تشریح کرد: چنین فیلم‌هایی به جوانان می‌آموزد که آزار و اذیت کسانی که مورد تنفرشان هستند، کار بدی نیست. به علاوه حتی صنعت هرزه‌نگاری نیز تحت تاثیر یهودیان قرار داشته و با تحقیر زنان، موجب تضعیف روابط عادی میان مرد و زن می‌شود.
آمریکن‌فری‌پرس با اشاره به اینکه دوک در کتاب‌هایش به مسأله تلاش صهیونیست‌ها برای تضعیف فرهنگ مسیحیت نیز پرداخته است، می‌نویسد: دوک عقیده دارد که یهودیان حق زندگی مستقل و خودمختار دارند، اما قطعا این حق به معنای تضعیف حقوق دیگران نیست و سیاهان، چینی‌ها و آمریکایی- اروپایی‌ها نیز باید قادر به حفظ فرهنگ خود باشند. اندرسون می‌نویسد: اشغال شصت‌ویک ساله سرزمین فلسطین توسط رژیم اسرائیل که موجب شکنجه و کشتار فلسطینیان شده، بسیار هولناک است و می‌بایست به پایان برسد.
معاون سردبیر امریکن‌فری‌پرس می‌افزاید: دوک در کتابش که با نام «بیداری من» منتشر شده، با نام بردن از جیمی کارتر که امروزه به منتقد اسرائیل تبدیل شده، می‌گوید: کارتر حین مذاکرات صلح با «بگین»، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، کوشید تا از منطق و دلیل برای برانگیختن صلح استفاده کند، اما کارتر دریافت که فرمانده سابق اسرائیلی که مستقیما در کشتار بیرحمانه فلسطینیان در جریان تصرف خاک فلسطین در سال 1948، دست داشت، همچنان فلسطینیان را مادون انسان و کم‌ارزش‌تر از آنی می‌بیند که مورد توجه قرار گیرند!
بنابراین گزارش، دوک همچنین در کتاب خود می‌نویسد که اکثر یارانی که در قرن بیستم، کمونیسم را به راه انداختند، از جمله «لئون تروتسکی»، یهودی بوده‌اند. اندرسون در ادامه گزارش خود به سخنرانی «تکس مارس» پرداخته و می‌نویسد: مارس تاکید می‌کند که بسیاری از سازمان‌ها و مقامات کلیسای مسیحی نیز بر اساس منافع یهودیت حرکت می‌کنند.
مارس پس از تشریح ارتباطات بسیاری از مقامات بلندپایه مسیحی با یهودیان، می‌نویسد: خرج کردن پول برای رئیس‌جمهوری مورد نظر یهودیان نیز مهم است. برای مثال به گفته «ابنر میکوا»، دلال یهودی قدرت، باراک اوباما به عنوان اولین رئیس‌جمهوری یهودی آمریکا، در تاریخ ثبت خواهد شد. میکوا که مدت‌ها قاضی فدرال نیز بوده، همچنین می‌گوید: میلیاردری چون «جورج سوروس» نیز در جنبش‌های مختلف آمریکا از جمله جنبش «اکرون» که اوباما نیز با آن در ارتباط بوده، سرمایه‌گذاری کرده‌ است.
بنابراین گزارش، مارس طی سخنان خود با بیان این مطلب که مجموعا 18 میلیون یهودی در دنیا زندگی می‌کنند که از این تعداد 5/7 میلیون نفر در اسرائیل و حدود 7 میلیون نفر در ایالات متحده هستند، نسبت به میزان تاثیرگذاری یهودیان، ابراز شگفتی کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات