صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۹۶

سکوت کاخ سفید و کنگره در برابر حادثه تگزاس / کابوسی به نام لابی سلاح در آمریکا

طی روز‌های اخیر، اخبار مربوط به کشتاردسته جمعی دانش آموزان یک مدرسه  در شهر "اوالد" واقع در ایالات تگزاس در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های آمریکایی مورد توجه قرار گرفته است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فخرالدین اسدی

کشته شدن 18 کودک در پی تیراندازی مرگبار در تگزاس آمریکا | - ایسکانیوز

طی روزهای اخیر، اخبار مربوط به کشتاردسته جمعی دانش آموزان یک مدرسه  در شهر "اوالد" واقع در ایالات تگزاس در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه های آمریکایی مورد توجه قرار گرفته است. بر اثر تیراندازی در یک مدرسه ابتدایی این شهر،  ۲۱ نفر از جمله ۱۹ کودک کشته شدند.شبکه ای.بی.سی. نیوز به‌نقل از پلیس ایالت تگزاس اعلام کرد که مظنون حادثه تیراندازی دستگیر شده است.

آمارهای جدید اداره تحقیقات فدرال آمریکا نشان می‌دهد که حوادث تیراندازی در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.فعالان و حامیان کنترل سلاح در آمریکا امیدوار بودند که ریاست‌جمهوری جو بایدن بتواند موجب پیشرفت در زمینه جلوگیری از خشونت با اسلحه در این کشور شود ولی با گذشت حدود دو سال از ریاست‌جمهوری بایدن این امیدها به یأس و سرخوردگی تبدیل شده است. فعالان کنترل سلاح در آمریکا بر این باورند که عملکرد دولت وی برای مقابله با خشونت اسلحه و کنترل تسلیحات واقعاً ناامیدکننده بوده است.

سناتورها خواهان اجرای سریع محاکمه مربوط به استیضاح ترامپ هستند - ایسنا

چرا سناتورها ساکت هستند؟!

واقعیت امر این است که سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به دلیل نقش اساسی لابی سلاح در انتخابات میاندوره ای کنگره، به مانند همیشه کمترین اقدامی در راستای مهار خشونت های جمعی و ممنوع سازی خرید و فروش سلاح در داخل آمریکا صورت نمی دهند.

این در حالیست که نظرسنجی ها می گوید بیش از 60 درصد شهروندان آمریکایی مخالف آزادی حمل سلاح در ایالتهای مختلف این کشور هستند.با این حال، سایه لابی سلاح در آمریکا به اندازه ای پررنگ و سنگین است که جایی برای تحقق نظر شهروندان آمریکایی باقی نمی گذارد. در این میان، انتقاد از حمل و نقل صلح در آمریکا، صرفا تبدیل به یک شعار انتخاباتی و سیاسی دررقابتهای انتخاباتی این کشور شده است. بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2020 بارها از حمل سلاح توسط شهروندان آمریکایی انتقاد کرد اما پس از حضور در راس هرم قدرت در کاخ سفید، کمترین مانعی در برابر لابی های سلاح ایجاد نکرد!

 

 

 

صنعت اسلحه سازي آمريكا جهان را ناامن كرده است - ایرنا

مافیای سلاح در آمریکا

در اینجا، شاهد شکل گیری شبکه مافیای سلاح در سرتاسر آمریکا هستیم. این شبکه تحت تاثیر حمایت لایه های پنهان قدرت در این کشور به اندازه ای قدرتمند شده است که حتی بروز حواثی مانند کشتاردسته جمعی در مدارس و دیگر مکانها، تاثیری در ادامه خرید و فروش سلاح توسط آن نمی گذارد!

با اینکه جامعه آمریکا  بر محدودیت استفاده از سلاح و جلوگیری از خشونت های مسلحانه پافشاری می کنند، اما لابی های قوی برای استفاده از سلاح وجود دارد و سودهای اقتصادی سرشار به آنها اجازه چنین محدودیت هایی را نمی دهد.

بر اساس گزارش اف بی آی تنها در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۵/۲ میلیون اسلحه در آمریکا فروخته شده است و میزان فروش در ماه سپتامبر رتبه نخست را داشته است . بر اساس گزارش شبکه یورونیوز، اف بی آی تقاضای نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار خریدار سلاح را بررسی کرده است که معمولا حدود دو درصد آنها رد شده اند.

 

 

 

 

بزرگترین شرکت‌های سازنده جنگ‌افزار کدامند؟/ درآمد نجومی اسلحه‌سازان جهان! |  اقتصاد آنلاین

ارزش نجومی سهام شرکتهای تسلیحاتی

بر پایه گزارشی از مجله اکونومیست در ماه سپتامبر ۲۰۱۵، دو شرکت بزرگ آمریکایی تولید و فروش عمده اسلحه را دراین کشور بعهده دارند. این شرکت ها عبارتند از"استورم راگر" و"اسمیت وسن"که ارزش سهام آنها بترتیب ۷۰۰ و ۴۵۰ درصد افزایش یافته است.

تخمین زده میشود که فروش اسلحه سالانه بالغ بر ۱۳/۵ بیلیون دلار است که تنها یک و نیم بیلیون دلار آن سود خالص است. سالانه ۱۱ میلیون اسلحه در این کشور تولید می گردد و بزرگترین لابی حامی آزادی حمل سلاح مرکز ملی سلاح موسوم به NRA است.

هر نماینده و سناتوری که به صورت جدی در مقابل این لابی ها ایستادگی کند و تلاش کند انتقادات خود از حمل و نقل سلاح در آمریکا را تبدیل به یک "قانون" یا " مصوبه" سازد، از سوی این شرکتهای تسلیحاتی به لحاظ سیاسی حذف خواهد شد!

دخالت شرکتهای تسلیحاتی در انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات ایالتی و .....جملگی ناظر بر همین حقیقت است. تطمیع و تهدید دو ابزاری است که لابی های تسلیحاتی از آنها برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در آمریکا استفاده می کنند.

جزئیات تیراندازی مرگ‌بار و کشتار ۱۹ کودک دبستانی در تگزاس/ خاطرات «سندی  هوک» دوباره زنده شد +عکس و فیلم - پایگاه خبری تحلیلی مهدنو | mahdno |  پایگاه خبری تحلیلی مهدنو | mahdno

حقایقی که غیر قابل انکار است

میان کاهش جرایم عمومی و حفظ جان شهروندان با محدودیت و ممنوعیت حمل و نقل سلاح در آمریکا، ارتباط مستقیمی وجود دارد. با این حال لابی های سلاح از رسانه های آمریکایی خواسته اند تا ازانتشار نظرسنجی هایی که نشان دهنده مخالفت جامعه این کشور با کلیت حمل سلاح می باشد خودداری کنند.

در این میان، بسیاری از رسانه های آمریکایی توسط لابی های سلاح تطمیع شده اند. با این حال،  می توان آمار ایالت هایی را که این قانون با محدودیت شدید روبروست، مثل ماساچوست، رود آیلند، نیویورک و نیوجرسی را با قوانین ایالت هایی که در آنها محدودیت وجود ندارد مثل می سی سی پی، لویزیانا و آرکانزاس مقایسه کرد. برپایه یافته های آماری سی دی سی، حدود ۱۳ درصد از خانه ها در ماساچوست به اسلحه گرم مسلح هستند و ۲۳۳ نفر در سال ۲۰۱۲ بر اثر استفاده از سلاح گرم جان خود را از دست داده اند. در سال ۱۹۹۸ دولت ایالتی ماساچوست قانونی را براساس ممنوعیت اسلحه نیمه خودکار در این ایالت تصویب کرد، قانون، شرایط گرفتن پروانه را سخت تر کرد و مجازات نگهداری سلاح های قفل نشده را افزایش داد.

 

 

 

چه طور لابی سلاح آمریکا از شیوع کرونا سوءاستفاده می‌کند - ایسنا

نتیجه آن شد که در این ایالت ها میزان کشتار افراد به ۴ تا ۶ نفر در هر صد هزار نفر کاهش یافت. در عین حال در ایالت هایی که محدودیت اعمال نمی گردد، میزان افراد کشته شده بر اثر سلاح گرم بین ۱۷ تا ۱۹ نفر در هر صد هزار نفر اعلام شد.

در هر حال، لابی های تسلیحاتی در جریان وقوع حادثه اخیر در تگزاس نیز همان رویکرد همیشگی خود را دنبال می کنند! آنها نسبت به عدم واکنش صریح کنگره و کاخ سفید نسبت به این ماجرا اطمینان خاطر دارند!

نباید فراموش کرد که حدود ده سال قبل، باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا وعده داد تا حمل و نقل سلاح را در سرتاسر این کشور محدود سازد اما در نهایت، او نیز نتوانست تحت تاثیر عدم همراهی کنگره اقدامی در این خصوص صورت دهد! اینها واقعیات تلخ جامعه آمریکاست...

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات