صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۱۳۵۱۱۷
در گفت‌وگوی صاحب‌نظران با صبح صادق عنوان شد

آگاهی و بصیرت ضرورت مقابله با جنگ نرم

آزاده غلامی مقدمه: پس از آنکه رسانه های متعدد شنیداری و دیداری در سده های اخیر از نظر کمی و کیفی رشد و توسعه روزافزونی یافتند، کشورهای استعماری را به این رویکرد واداشت تا بجای استفاده از نیروی انسانی و تجهیزات نظامی در استعمار و استثمار دیگر کشورها که هزینه های مالی و جانی زیادی به همراه دارد، از قدرت رسانه ای برای رسیدن به اهداف استکباری خود استفاده کنند. روی آوردن به استفاده از رسانه ها برای رسیدن به مقاصد چنین کشورهایی باعث شده تا صاحب نظران از آن به عنوان «جنگ شیک» یاد کنند و برخی ها هم عنوان «جنگ نرم» را برآن بگذارند. بدین ترتیب با توجه به اهمیت نقش و کارکرد رسانه ها ، در این شماره بر آن شدیم تا با بیان دیدگاه های موجود در این زمینه ، زوایایی از ماهیت توجه به تأثیرات رسانه ها را بازگو کنیم.

18هزار شبکه تلویزیونی ، کشورهای مسلمان را هدف قرار داده‌اند
حسن ملک محمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره جنگ نرم می گوید : جنگ نرم، ایجاد فضای غبارآلود است که با حربه و صلاح فتنه به معنای جاه طلبی، دروغ، قانون شکنی و سهم خواهی بیش از متعارف صورت می گیرد.
وی معتقد است که جنگ نرم با ایجاد القائات و شبهات آغاز می شود و به صورت تدریجی پایه های اصلی و ریشه ها را هدف قرار می دهد، همان گونه که موریانه از درون چوب را می خورد و از بیرون اثری برجای نمی گذارد. بر این اساس این حوزه نیاز به دقت و ظرافت و شناخت عمیق دارد و راهکارهای مقابله با آن نیز از حساسیت پیچیده و دقیق تری برخوردار است.
وی با بیان این که دشمنان در جنگ نرم معمولاً از انواع فرصت ها استفاده می کنند، می افزاید:تبلیغات رسانه ای به عنوان پشتیبانی کننده و هموارکننده دشمنان می تواند موثر باشد، به نحوی که هم اکنون بیش از 18 هزار شبکه تلویزیونی فعال در جهان با تمام توان ارزش های کشورهای مسلمان را هدف قرار داده اند .
این عضو کمیسیون فرهنگی درباره پشتیبانی مالی در جنگ نرم با اشاره به اینکه کنگره آمریکا 50 میلیون دلار پیش از این و 20 میلیون دلار نیز اخیراً (70 میلیون دلار) برای فتنه گری در ایران اختصاص داده ، یادآور می شود : در روزهای پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، شاهد بودیم که تعدادی پایگاه اینترنتی با استفاده از چنین بودجه هایی پس از فعال شدن به خط مقدم دشمن به منظور بمباران القائات ، شبهات و تهمت ها علیه نظام مقدس جمهوری اسلام ایران تبدیل شدند . بنابراین در مجموع می توان گفت که استفاده از ابزار رسانه ای به همراه پشتیبانی مالی برای رسیدن به اهداف مورد نظر در پاره ای از مواقع موثر است .
وی در ادامه بیان می کند : در جنگ نرم دشمنان از همه ابزارها و امکانات مرئی و نامرئی خود برای ایجاد شبهه و جلوه دادن کارهای غلط و باطل به صورت صحیح و حق، با شعارهای فریبنده ای مانند قانون گرایی و دفاع از مردم، حقوق مردم را زیر پا می گذارند و یا با شعار دفاع از اسلام به اسلام حمله می کنند. همان گونه که با شعار امام خمینی(ره) در مقابل راه امام و افکار و آراء وی ایستادند و در صدر اسلام نیز با نام رسول الله(ص) در مقابل وصی رسول الله(ص) قد علم کردند و به مخالفت با امام حسین(ع) - فرزند رسول الله(ص) - پرداختند.
ملک محمدی پیشنهاد می کند: برای مقابله با جنگ نرم دشمنان تقویت بینش سیاسی و معنوی، وحدت بر محور ولایت با بصیرتی که زیربنای آن را علم و آگاهی تشکیل می دهد، از مهم ترین راهکارهاست؛ زیرا جهل عامل انحراف و اختلاف است . از این رو برای ایجاد وحدت ماندگار نیاز به آگاهی و علم است.
دشمنان با استفاده از رسانه‌ها به دنبال ایجاد تفرقه هستند
سردار دکتر عباسعلی فرزندی، رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سپاه نیز با اشاره به مسئله قدرت نرم که تکیه بر توانایی های انسانی بدون در نظر گرفتن مسائل مستقیم سخت افزاری دارد ، می گوید : به صورت طبیعی اگر ابعاد قدرت نرم را به چهار گروه اصلی تقسیم کنیم، می توان آن را در ابعاد فرهنگی و اجتماعی، سیاسی، ساختاری و تعاملات حکومتی و اقتصادی بررسی کنیم.
وی در ادامه به ابعاد مختلف قدرت نرم که امروز به صورتی گسترده از سوی دشمنان در مقابله باقدرت های رقیب در موضوعات گوناگون بکار گرفته می شود ، اشاره می کند و اظهار می دارد : رویکرد دشمنان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران نشان از تمرکز آنها بر روی مردم دارد تا بوسیله ابزارهای نوین ارتباطی مردم را به سمت اهداف مورد نظرشان یعنی جدا کردن توده مردم از دولت و مذهب ، بکشانند زیرا تا زمانی که مردم به این دو مولفه مورد اشاره اعتقاد و ایمان داشته باشند آنها نمی توانند جایگاهی در کشورمان داشته باشند.
دکتر فرزندی ادامه می دهد: به عبارت دیگر امروزه قدرت نرم با تکیه بر ابزارهای نوین ارتباطی ، بر توانایی های انسان در تعاملات سیاسی و اجتماعی و تعامل با رقبا تمرکز کرده به نحوی که این عامل سبب ایجاد جایگاه برجسته ای برای آن شده است بنابراین تعامل قدرت نرم با جنگ نرم را می توان در همین راستا بررسی کرد .
رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سپاه اظهار می کند: چنانچه پیش از این، جنگ به عنوان آخرین حلقه مطرح بود اما امروز برخی کارشناسان بر این موضوع تمرکز دارند که مجبور شده اند صحنه های نظامی را واگذار کنند و رویکرد جدیدی را مورد توجه قرار دهند.
وی با بیان اینکه باید بتوانیم رقبای خود را به عقب نشینی وادار کنیم و وارد جنگ سخت افزاری شویم ، گفت: این مسئله در جوامعی که موضوع انتقال پیام برایشان از سرعت ویژه ای برخوردار است ، اهمیت دو چندانی پیدا می کند، به نحوی که در دهه های اخیر شاهد بودیم دشمنان تلاش می کردند نظرات خود را به منظور مقابله با گسترش تفکرات اسلامی در ایران و جوامع اسلامی با بهره گیری از ابزارهای خاص مرتبط با این حوزه، در قالب جنگ و قدرت نرم گسترش دهند.
به گفته وی، یکی از راهکارهای به کار گرفته شده، بهره گیری از دیپلماسی عمومی است که در عرصه های گوناگون جایگاهی ویژه دارد و رسانه یکی از ابزارهای آن به شمار می رود. به بیان دیگر بر اساس تقسیم بندی های ارائه شده امروزه رسانه های مجازی و دیجیتالی جایگاه ویژه ای در عرصه رسانه ها پیدا کرده اند. درنتیجه تأثیرگذاری آنها بیشتر از رسانه های مکتوب و مصطلحی است که قبلاً مورد توجه قرار می گرفت.
وی بیان می دارد : در یک تعبیر بسیار گذرا و کلی می توان گفت استکبار جهانی در جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی با بهره گیری از قدرت نرم افزارانه خود تلاش می کند با ترفندهای فرهنگی و دست گذاشتن بر نقاط ضعف برخی از خواص ما نقشه های خود را اجرایی کند. این نقطه ضعف گاه می تواند اساسش خودباختگی باشد. از این رو دشمنان سعی می کنند برای یورش بردن به نقاطی که نقطه قدرت جوامع متکی بر نیروی قدرت معنوی است، آن نقاط را با روش های نه چندان ملموس ، تأثیر منفی بگذارند که از مصادیق آن می توان به حوادث پس از انتخابات اشاره کرد.
دکتر فرزندی با بیان این که جامعه ایران جامعه ای اعتقادی و دینی است، می افزاید : اعتقادات نقطه انسجامی است که یک ملت با بهره گیری از مسائل اعتقادی آن را پدید می آورد و این برای آن جامعه در سطح ملی و فراملی عاملی می شود تا انسجام و وحدت ایجاد شود.
رسانه‌های بیگانه درصدد ایجاد تزلزل در افکار مردم هستند
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز با اشاره به استفاده دشمنان از رسانه های دیداری، نوشتاری و دیجیتالی درجنگ نرم و بهره گیری آنها از انواع رسانه ها که در راستای رسیدن به اهداف شومشان است ، می گوید :
آنان تلاش می کنند با ایجاد تردید و دودلی و شبهه در میان مردم، به فرهنگ جامعه لطمه وارد کنند تا بدین وسیله فرهنگ منحط خود را بر آن جامعه، به ویژه جامعه ایران اسلامی تحمیل کنند.
به عقیده وی دشمنان درصددند با ایجاد تردید و شبهه در میان ملت ایران، به اذهان و فرهنگ ملت رسوخ کنند تا کشور را از پشتیبانی مردم به عنوان مهم ترین قدرت جمهوری اسلامی، محروم کنند.
کوثری آگاهی کامل و بصیرت ملت ایران را مهم ترین ضرورت پرداختن به جنگ نرم عنوان می کند و می افزاید : مردم باید بتوانند دشمنان و ابزارهای آنان را بشناسند و از راه های مقابله با آنان آگاه شوند. زیرا ناآگاهی مردم، زمینه پرداختن دشمنان به انواع ترفندها و دروغ ها را فراهم می کند که در صورت غفلت به ایجاد شک و دودلی در مردم منجر می شود . در نتیجه این تردید سبب از دست رفتن اصالت فرهنگی مردم شده به گونه ای که هویت خود را از دست می دهند و نا آگاه و بی هدف، دنباله رو غرب خواهند شد.
به باور این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، دشمن می تواند با اتکا به چنین ترفندهایی ، در جوامع مختلف رخنه کرده و خواسته های خود را به آنان تحمیل کند.
کوثری در ادامه سخنانش از نقش رسانه ها در آگاه سازی و خدمت رسانی علیه ترفندهای دشمن یاد می کند و می گوید : از آن جا که دشمن در تلاش است با دروغ پردازی به مردم ایران خوراک برساند، رسانه ها باید اقدامی متفاوت نسبت به این استراتژی انجام دهند و این وظیفه برعهده افراد مورد اعتماد نظام جمهوری اسلامی است تا با دقت و ظرافت و بدون ایجاد تزلزل در اعتقاد مردم، با اقدامات تبلیغاتی دشمنان مقابله کنند.
وی تأثیر رسانه های مختلف در این باره را متفاوت ارزیابی کرده و اظهار می دارد: شبکه اینترنت و ماهواره از مهم ترین ابزارهای رسانه ای در انتقال پیام های دشمنان هستند که اخبار تهیه شده از سوی آنان توسط روزنامه ها به مردمی که دسترسی به ماهواره و اینترنت ندارند ، منتقل می شود پس این موضوع نیازمند توجه بیشتری از سوی دست اندرکاران حوزه خبر و اطلاع رسانی است.
وی یادآور می شود : آگاه سازی، دقت و رعایت گفتار در میان مسئولان نظام در مقابله با چنین ترفندهایی بسیار موثر است و همان طور که مردم تاکنون به مسئولان اطمینان داشته اند ، از این پس نیز می توانند به آنان اطمینان کنند . چرا که اگر مسئولان با گفتار و رفتار صحیح خود مطالب را انتقال دهند، اقدامات عام فریبانه دشمن نیز خنثی می شود .
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد : موضوعات فرهنگی بیش از عرصه های دیگر مورد توجه دشمنان قرار دارد. همچنین ایجاد تردید و ناباوری در میان مردم نسبت به دستاوردها و پیشرفت های کشورمان نیز از دیگر موضوعات اساسی است که دشمن به آن می پردازد.
کوثری با تأکید بر این نکته که دشمنان از اسلام ناب ضربه ای کاری خورده اند ، می گوید : آنها سعی دارند با استفاده از شبکه رسانه ای خودشان و برخی افراد وابسته در داخل کشور با تزلزل در افکار مردم کشورمان نسبت به آیین اسلام و سر دادن شعارهایی چون نه شرقی نه غربی جمهوری ایرانی، به ولایت و اسلام ضربه بزنند، اما بواسطه آگاهی ملت غیور ایران، این هدف عملی نخواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات