صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۱۳۶۱۹۶

ترور کردید؛ منتظر پاسخ باشید


بصیرت:ساده‌لوحانه است اگر ارزیابی‌ها از ترور دکتر مسعود علی‌محمدی، دانشمند هسته‌ای کشورمان منتج به این شود که مسبب این ترور گروهک‌هایی نظیر انجمن پادشاهی یا عبدالمالک ریگی باشد. دکتر علی‌محمدی یک مهره «اثرگذار» بود و طراحان ترور نیز بخوبی به نوع اثرگذاری وی واقف بوده و هستند. قطعا آنها این‌بار در شناسایی یک مهره اثرگذار اشتباه نکرده‌اند. این موضوع در کنار عملیات ترور و عبور از پوشش‌های امنیتی نشان می‌دهد عاملان شهادت دکتر علی‌محمدی مسلط به فنون پیشرفته ترور بوده‌اند ضمن اینکه طراحی ترور، وابسته به سرویس‌های امنیتی و جاسوسی پیشرفته است. این موضوع از زاویه‌ای دیگر نیز قابل اثبات است. اخلال در پیشرفت‌های هسته‌ای ایران آنگونه که مطلوب ایالات متحده و رژیم صهیونیستی باشد، ممکن نیست. به اعتقاد تحلیلگران زبده دیپلماسی هسته‌ای، «تأسیسات فردو» یک پیام بسیار صریح به غرب بویژه ایالات متحده بود. شاید بتوان گفت طرح تأسیسات فردو نقطه پایان تهدیدات نظامی غرب بود. در این وضع، آنچه می‌توان از آن به عنوان تنها مسیر مخاصمه غرب در قبال ایران هسته‌ای یاد کرد، اخلال در تزریق فکر و اندیشه به روند حرکتی ایران در برنامه هسته‌ای است. اینک تنها موردی که غرب می‌تواند در این مسیر پیگیری کند، حذف دانشمندان و نخبگان بسیار اثرگذار ایران است. این موضوع را سال گذشته روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف فاش کرد و گفت که یکی از پروژه‌های «ترور موساد»، حذف دانشمندان هسته‌ای ایران است. بنابراین تردیدی نیست که ترور دکتر علی‌محمدی در همین راستا صورت گرفته است.این شیوه ناجوانمردانه اخلال در پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، بی‌تردید باید واکنشی در خور داشته باشد. واکنشی که مهم‌ترین شاخصه آن، «هزینه» فراوان برای دشمن باشد. به نظر می‌رسد در این راستا این واکنش قاطع در 2 حوزه باید هرچه سریع‌تر انجام گیرد. نخست آنکه باید برخورد با فراهم‌کنندگان شرایط برای انجام این ترور هرچه سریع‌تر انجام گیرد. عوامل ناآرامی‌های ماه‌های اخیر در تهران خواسته یا ناخواسته موجب اخلال در تمرکز نیروهای امنیتی کشور شده‌اند و همین سبب سوءاستفاده دشمن برای پیگیری پروژه ترور شده است. ترور دانشمندان این سرزمین بدون‌شک هزینه‌ای گزاف به دنبال دارد و عوامل ایجاد این هزینه در هر جایگاه و مقام به تناسب جرم خود باید مجازات شوند. هرچند رها کردن این افراد به حال خود،‌این روزها رسوایی و بی‌آبرویی آنان را در پی داشته است اما واکنش دوم که بسیار ملوس‌تر خواهد بود، ایجاد یک هزینه هنگفت و البته دارای پیام در خارج از مرزهای کشور است.تردیدی نیست که جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از امنیت دانشمندان و نخبگان خود، جدا از به کار بستن پوشش‌های امنیتی پیشرفته، باید هزینه هر اقدام ناجوانمردانه دشمن را بسیار افزایش دهد. پاسخ نشان‌دار و با امضای مشخص ایران به عوامل ترور دکتر علی‌محمدی، در هر کجای دنیا باید دارای چنان هزینه‌ای برای طرف مقابل باشد که این هزینه به مثابه یک معیار امنیتی برای طرف مقابل تلقی شود. اینک که دشمنان پیشرفت جمهوری اسلامی به حربه‌های ناجوانمردانه و غیرانسانی روی آورده‌اند، باید همانند اتخاذ تاکتیک‌های دیپلماتیک که کلافگی دشمن را موجب شد، در برابر این اقدام ناجوانمردانه نیز واکنش‌های قاطع و ملموس انجام شود.
حسین مقدم
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات