صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۱۳۷۸۹۸

گزیده سرمقاله‌ روزنامه‌های صبح15بهمن88


مردم سالاری

«لزوم توجه به نبض اقتصادی کشور» عنوان یادداشت روز روزنامه مردم سالاری به قلم شهرام صدوقی است که در آن می‌خوانید:

نوسان نرخ بیکاری در کشور همچون نبض یک انسان در بدنه جامعه نشان از سلامتی اقتصاد و ریتم منظم شاخص ها و سیاست های اقتصادی کشور دارد به طوری که با تغییر هر یک از شاخص های اقتصادی، نرخ بیکاری نیز دستخوش تغییرات می شود.

مروری بر سیاست های دولت طی چند سال اخیر حکایت از نوسان (اغلب به سمت فزاینده) نرخ رشد بیکاری در کشور دارد به طوری که در چند ماه اخیر خبرهای خوشی از استان های کشور برای رتبه دار بودن آن استان ها به گوش نمی رسد.

رسالت

«خروج کشور از اسارت علمی» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندری است که در آن می‌خوانید:دیروز برگ زرین و پر افتخار دیگری در تاریخ پیشرفت های انقلاب اسلامی به همت دانشمندان جوان و پژوهشگران توانمند کشور رقم خورد.

پرتاب اولین موجودات زنده از ایران به فضا، رونمایی ماهواره بر سیمرغ، ماهواره طلوع، ماهواره مصباح2  و ... نقطه عطفی در تاریخ تولید علم و جنبش نرم افزاری در ایران به حساب می آید که محصول مجاهدت خالصانه و در عین حال مظلومانه محققان و دانشمندان کشور است که ضمن محرومیت از کلیه منابع و امکانات علمی بین المللی و در فضایی آکنده از تحریم و تهدید زورگویان جهانی به این فناوری فوق پیشرفته که در اختیار معدودی از کشورهاست، دست یافته اند.

 جمهوری اسلامی

«تحلیل سیاسی هفته» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که در آن می‌خوانید؛

در این هفته عطر شهدای راه آزادی میهن اسلامی به مشام رسید و یاد پرواز انقلاب در 12 بهمن 57 دل ها را به ایام پر خاطره روزهای پیروزی و بازگشت آن رهبر سفر کرده به میهن اسلامی برد که با آمدنش وحدت و یکدلی را به میان ملت به ارمغان آورد. این روزها خاطره ها یادآور مشت های گره کرده و دستهای بهم پیوسته ایست که از سر شور و شعور به سوی آمریکای جهانخوار و رژیم مزدوری نشانه رفت که لقب ژاندارمی منطقه را یدک می کشید. ایام پر رمز و راز دهه فجر انقلاب اسلامی یادآور لحظه هایی است که همه مردم دست در دست هم و با هدفی واحد همچون سیلی خروشان به خیابانها سرازیر شدند و هم نفس با هم یکصدا شعار « استقلال آزادی جمهوری اسلامی »  را فریاد کردند.

اعتماد

«انقلاب اسلامی و نیاز به اصلاحات مستمر» عنوان یادداشت روز روزنامه اعتماد به  قلم سید محمد علی ابطحی است که در آن می‌خوانید:

1- نسل ما که سی و یک سال پیش در چنین ایامی انقلابش به پیروزی رسید، اگر از اصل انقلاب دفاع نکند، هویت خودش را زیر سوال برده است. وقوع انقلاب ایران در آن دوران که اوج جنگ سرد شرق و غرب بود و کشور ما به عنوان اولین سنگر غرب، در برابر اتحاد جماهیر شوروی از منافع امریکایی ها دفاع می کرد، چیزی شبیه معجزه بود که بی شک معادلات جهانی را به هم زد و دل همه کسانی را که در دنیا، کشور خودشان را زیر بار تحقیرآمیز سلطه غرب یا شرق می پنداشتند، شاد کرد. این یک واقعیت تاریخی است که هیچ حادثه پسینی نمی تواند به اصل آن کار عظیم و پرافتخار در آن ایام آسیب بزند.

کیهان

«چرا امکان کودتا در عراق وجود ندارد؟» عنوان یادداشت روز روزنامه کیهان به قلم سعدالله زارعی است که در آن می‌خوانید:

این روزها «بار دیگر»  از احتمال کودتا و بازگشت بعثی ها به قدرت در عراق سخن گفته می شود و بعضی از رسانه ها در داخل عراق، ایران و غرب در میان خبرها، تحلیل ها و گزارش های خود به این موضوع پرداخته اند. وقوع کودتای بعثی ها در عراق و یا وقوع کودتایی که منجر به بازگشت آنان شود، حتماً خطرناک است و اگر اتفاق بیفتد بار دیگر شاهد شکل گیری ناامنی های جدید در منطقه خواهیم بود از سوی دیگر وقوع کودتا همه دستاوردهای مردم مظلوم عراق - اعم از شیعه، کرد و سنی- که برای آن بیش از 50 سال مشکلات و مشقات را تحمل کرده اند، از میان می برد. اما آیا واقعاً وقوع کودتا در عراق جدی است یا نه؟ در این خصوص گفتنی هایی وجود دارد.

ابتکار

«دفاع بد از یک حقیقت» عنوان یادداشت روز روزنامه ابتکار است که در آن می‌خوانید:

وقوع انقلاب اسلامی ایران در شرایط ایران دهه 50 اگر معجزه نباشد کمتر از آن نیست و همانطور که شهید بزرگوار استاد مطهری بیان داشتند انقلاب ما یک پدیده مهم در قرن بیست و یک بوده و انقلاب اسلامی ایران را به دلیل ماهیت اسلامی داشتن آن مشابه انقلاب صدر اسلام می داند،اما مسئله ای که وجود دارد این است حال انقلاب باید در مسیر خودش خوب جلو برود و درگیر آفات و انحرافات به وجود آمده نشود. می گویند دفاع بد از یک حقیقت، خطرناک تر از حمله کردن خوب به آن است. چون انقلاب اسلامی و ارزش ها و هنجار های آن متعلق به همه مردم می باشد، همه مردم به خود حق دفاع از موجودیت انقلاب را می دهند.

این مدافعات عوامانه، به همه پدیده های مردمی و فراگیر اختصاص دارد. در تاریخ معاصر دشوارترین حمله ها بر ضد دین اسلام و مکتب تشیع و حوزه های علمیه به وسیله رسانه ها و متفکران وابسته به دربار پهلوی انجام گرفت. در این میان، استاد مطهری بهترین شیوه دفاعی را بر پایه قرآن و سنت و استدلال منطقی انتخاب کرد. استواری کلام و پردازش معقول مطالب از ویژگی های آن معلم فرزانه بود.به کار گرفتن واژه های درشت و سخیف توسط برخی مدافعان احساساتی انقلاب سودی ندارد. گرچه برخی از عوام الناس برای مدت کوتاهی از این شیوه ها استقبال می کنند، اما چون دین بر پایه تفکر و تعقل بنا شده است،.

ایران

«اقتدار ایرانی» عنوان سرمقاله روزنامه ایران به قلم مرتضی قمری‌وفا است که در آن می‌خوانید:

دیروز یکی دیگر از روزهای تاریخی ما ایرانیان بود؛ «جشن پیشرفت‌های فضایی در جشن پیروزی انقلاب» . در این سه دهه، دانشمندان و متخصصان ایرانی به مدد ایمان قوی، روح خودباوری، فضای آزادی و آزادفکری، مجاهده علمی و پشتیبانی بی‌دریغ رهبر معظم انقلاب و دولتمردان، به قله‌های علم و فناوری رسیده‌اند و در آینده نیز به دنبال تسخیر دیگر نقاط اوج عرصه‌‌های دانش و تکنولوژی هستند. تنها رصد روزانه اخبار حوزه‌های مهم علمی از جمله پزشکی، داروسازی، رایانه، کشاورزی، هوا فضا، فناوری‌های دفاعی، نانو، بایو، علوم زیستی، شیمی، فیزیک، ریاضی، هسته‌ای و ... نشان می‌دهد دانشمندان کشورمان در مرزهای دانش در حال تحقیق و ثبت جدیدترین اختراعات و نوآوری‌ها هستند.

شتاب این تحولات به غیر از خشنودی و شادمانی مسلمانان و مردمان آسیایی‌، حتی کشورهای مغرور غربی را به اعتراف واداشته و تحسین مکرر آنها را موجب شده است.

تهران امروز

«تاملی بر پیشنهاد تبادل هسته‌ای» عنوان سرمقاله روزنامه تهران امروز به قلم روح الله طباطبایی است که در ان می‌خوانید:

این‌ روزها موضوع پیشنهاد تبادل هسته‌ای که در آن قرار است 1200 کیلوگرم از اورانیوم 3.5 درصدی تولید ایران در برابر 116 کیلوگرم میله سوخت 20 درصدی معاوضه شود به موضوع سرنوشت‌ساز پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

بنابراظهار مسئولان ایرانی، این پشنهاد را ایالات متحده آمریکا و روسیه طی یک نامه‌ بدون امضا (NON PAPER) در اواخر خرداد ماه از طریق آژانس به ایران ارائه کردند. هدف از پیشنهاد مذکور خارج کردن بخش عمده یعنی حدود 70 درصد اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در طول چهار سال اخیر است و آمریکا و متحدانش مدعی‌اند با توجه به تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران، ‌ذخایر کیک زرد و سرعت غنی‌سازی در نطنز دست‌کم برای چند سال ایران را از دستیابی به بمب اتمی محروم خواهند کرد.

آفرینش

«جذب سرمایه داران مقیم خارج  گامی در رونق اقتصادی» عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش است که در آن می‌خوانید؛مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور از دوران مشروطه آغاز اما این مهاجرت ها  تا دهه 1340 چندان جدی نبود . با مهاجرت های دهه 1350 وپس از آن مهاجرت های دیگر     دهه 1360 عده ای دیگر از ایرانیان پا در دیاری ناشناخته گذاشتند ، مشکلات جنگ تحمیلی عراق علیه ایران وضعف ساختارهای اقتصادی و... باعث افزایش موج مهاجرت های تازه تر شد . با این حال این روند در طی دهه 1370 تا حدی کاهش یافت اما  پس از آن موج جدیدی از مهاجرت در  میان جوانان نخبه و سرمایه داران روبه فزونی گذاشت.

قدس

«پیشرفتهای علمی؛ دستاورد استقلال» عنوان سرمقاله روزنامه قدس به قلم غلامرضا قلندریان است که در آن می‌خوانید:

جدیدترین ماهواره بر ساخت جمهوری اسلامی ایران به نام «سیمرغ»  روز گذشته با حضور رئیس جمهور کشورمان و جمعی از مسؤولان کشوری و لشکری، به مناسبت 14 بهمن روز فناوری فضایی و در ایام مبارک دهه فجر رونمایی گردید.

سی یکمین سالگرد پیروزی انقلاب در حالی آغاز می گردد که جمهوری اسلامی توانسته است بر اساس نیازها و افق نگریهای ارتقای جایگاه منطقه ای و بین المللی، گامهای بلند توسعه و پیشرفت را در پرتو تبعیت از ولایت فقیه و در مسیر آرمانهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، تدوین و تثبیت نماید.

دنیای اقتصاد

«ملاحظاتی پیرامون خوشه‌بندی» عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم علی سرزعیم است که در آن می‌خوانید:

تردیدی نیست که هدفمند کردن یارانه‌ها از جمله خواسته‌های دیرین اقتصاددانان کشور بوده و سال‌ها است که بر انجام آن پافشاری دارند.

حال که ‌این سیاست به مرحله اجرا رسیده، باید در مورد نحوه اجرای آن نهایت دقت را نمود؛ چرا که از جمله اموری است که سرنوشت آن بر اساس منطق و استدلال پیرامون ضرورت انجام آن رقم نمی‌خورد، بلکه توفیق یا شکست اجرای ‌این سیاست است که سرنوشت آن را رقم خواهد زد. با توجه به اطلاعیه اخیر کارگروه تعیین شده برای‌ این هدف، مشخص گردیده که تکلیف نحوه خوشه‌بندی هنوز قطعی نیست و در مورد کیفیت انجام کار هنوز غور و بررسی صورت می‌گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات