صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۱۳۸۳۴۲

نگاهی به فضای کلی رادیوهای بیگانه19بهمن88

یکی از سوژه های تبلیغاتی که در شب گذشته مورد توجه رادیوهای بیگانه بوده است طرح به زیر سوال بردن انتخابات ریاست جمهوری است آنها تلاش می کنند با تبلیغات مسموم جو بی اعتمادی را دامن بزنند. ناکامی در مواجهه با انقلاب اسلامی ایران باعث شده که سعی نمایند فضای سیاسی را آلوده نمایند.

بصیرت:مساله سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و راهپیمایی 22 بهمن سوژه مهم دیگر رادیوهای بیگانه است. از نگاه آنان انقلاب اسلامی ایران روزهای پرتنشی را سپری کرده است. رادیوهای بیگانه در ذهن مخاطب خود اینگونه القا می کنند که تشدید پدیده دموکراسی گریزی به افزایش بی اعتمادی در ایران انجامیده است. حاصل این روند تعمیق هرچه بیشتر جنبش سبز در ایران بوده است. در نتیجه اصطکاک سیاسی در ایران و به حاشیه راندن طرفداران جنبش سبز تنش را دامن زده است.
چگونگی نحوه برخورد با معترضان در راهپیمایی 22 بهمن یکی از گزاره های مهمی است که رادیوهای بیگانه به آن پرداخته اند.در تبلیغات رادیوهای بیگانه این امر مشهود است که هشدار و تهدید پلیس مانع حضور طرفداران سبز در راهپیمایی اعتراضی نخواهد بود و تهدیدها تاثیر چندانی در ممانعت از ورود افراد در تظاهرات اعتراضی ندارد. از نگاه رادیوهای بیگانه با ابزارهای سخت نمی توان جلوی جنبش نرم را گرفت. از نظر آنان دولت برای غلبه بر بحران سیاسی نوپدید به رهیافت سرکوب محور روی آورده است با این وجود تدابیر گسترده دولت برای ممانعت از تکرار وقایع عاشورا و 13 آبان بی فایده است. آنان در تبلیغات سیاسی خود در صدد بیان این نکته هستند که وضعیت زندانیان سیاسی در ایران مبهم می باشد. رسانه های بیگانه تلاش می کنند در مورد وضعیت زندانیان سیاسی خبرهای ناگواری ارایه دهند و افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.
موضوع طرح تبادل اورانیوم ایران بازتاب گسترده ای در تبلیغات سیاسی رادیوها بیگانه داشته است. پیشنهاد ایران مبنی بر مبادله سوخت اتمی کمتر غنی شده با میله های اتمی و دیدار منوچهر متکی با آمانو دبیرکل جدید آژانس اتمی و اجلاس امنیتی مونیخ درمورد پرونده اتمی ایران بازتاب داشته است.
آمریکا علاقمند است که ابتکار تشدید تحریم ایران عملی شود و موقعیت اقتصادی سیاسی ایران تضعیف گردد. تبلیغات رادیوهای بیگانه بر این پایه قرار گرفته است که همسو با مواضع امریکا و اسراییل در قبال فعالیت اتمی ایران باشد.آنها هنوز بر روی الگوی خطر اتمی ایران تاکید می کنند از نگاه آنان در عمل این ایران است که امکان دست پیدا کردن به یک توافق را از بین برده است و آمریکا و متحدانش بر این گمان هستند که ایران اسلامی در صدد دستیابی به بمب اتمی است. از نظر رادیوهای بیگانه ایران هزینه زیادی بابت انرژی هسته ای پرداخت کرده است و همین مساله توافق را دچار مشکل می کند. از نگاه رادیوهای بیگانه تبادل اورانیوم، مذاکرات هسته ای و مسایل سوخت راکتور آزمایشگاهی تهران هدف نیست بلکه هدف کشورهای غربی جلوگیری از ایران برای بدست آوردن بمب اتمی است.

نکته اول :
یکی از سوژه های تبلیغاتی که در روزهای اخیر مورد توجه رادیوهای بیگانه بوده است مساله سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و راهپیمایی 22 بهمن است. از نگاه رادیوهای بیگانه انقلاب اسلامی ایران در گذر سه دهه پر التهاب دچار بحران شده است و با چالش های متعددی روبرو است و روزهای پرتنشی را سپری کرده است. از نگاه رادیوهای بیگانه وجود کانالهای متعدد ارتباطی رسانه ای دولت را در موقعیت دشواری قرار داده است. رادیوهای بیگانه در ذهن مخاطب خود اینگونه القا می کنند که در عرصه داخلی یک گسست و بیگانگی میان دولت و مردم پدید آمده است و تشدید پدیده دموکراسی گریزی به افزایش بی اعتمادی در ایران انجامیده است. حاصل این روند تعمیق هرچه بیشتر جنبش سبز در ایران بوده است. در نتیجه اصطکاک سیاسی در ایران و به حاشیه راندن طرفداران جنبش سبز تنش را دامن زده است و نشانگر آن است که سیاست های جاری پاسخگوی مطالبات فزاینده جامعه چند فرهنگی و قومی ایران نیست. از نگاه رسانه های بیگانه بی رغبتی سیاستمداران به باز اندیشی در معیارهای سنتی و اقتدارگرایانه حکایت از آن دارد که ایران هنوز از توان لازم برای پاسخگویی به تحولات نوظهور را ندارد با این وجود رادیوهای بیگانه تاکید می کنند که بروز بحران پس از انتخابات ریاست جمهوری ملهم از منافع ملی متعارض عدم انسجام سیاسی و همسویی در رفتارها، تنوع سنت های سیاسی فرهنگی ، قومی و رقابت طیف های سیاسی متفاوت سبب شده اند که وحدت سیاسی و انسجام اجتماعی در آستانه سی و یکمین سالگرد انقلاب در هاله ای از ابهام باشد.
نکته دوم:
چگونگی نحوه برخورد با معترضان در راهپیمایی 22 بهمن یکی از گزاره های مهمی است که رادیوهای بیگانه به آن پرداخته اند آنها در ذهن مخاطب خود اینطور استدلال می کنند که روز 22 بهمن در ایران روز پرتنشی خواهد بود و مسئولان نظام نگرانند که معترضان به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری روز بیست و دوم بهمن به خیابان ها بیایند.در تبلیغات رادیوهای بیگانه این امر مشهود است که هشدار و تهدید پلیس مانع حضور طرفداران سبز در راهپیمایی اعتراضی نخواهد بود و تهدیدها تاثیر چندانی در ممانعت از ورود افراد در تظاهرات اعتراضی ندارد. از نگاه رادیوهای بیگانه با ابزارهای سخت نمی توان جلوی جنبش نرم را گرفت. از نگاه دشمنان انقلاب شکاف سیاسی در ایران گسترش یافته است. آنها در تبلیغات خود جنبش سبز را خیزش اصیل ملت ایران معرفی می کنند و در صدد مشروعیت دهی به جنبش سبز هستند. از نظر آنان دولت برای غلبه بر بحران سیاسی نوپدید به رهیافت سرکوب محور روی آورده است و این رهیافت نقش شاخصی در جهت دهی به سرشت سیاسی ایران ایفا کرده است. اما فرجام کار نشان می دهد نهادهای دولتی هنوز نتوانسته اند بحران را کنترل نمایند. با این وجود تدابیر گسترده دولت برای ممانعت از تکرار وقایع عاشورا و 13 آبان بی فایده است.
نکته سوم:
موضوع طرح تبادل اورانیوم ایران بازتاب گسترده ای در تبلیغات سیاسی رادیوها بیگانه داشته است و پرونده اتمی ایران وارد مرحله جدیدی شده است که می تواند آرایش سیاسی جدیدی را بوجود آورد. در این میان دستگاه دیپلماسی ایران در فضاهای پیرامونی فعال تر از گذشته حرکت می کند و می خواهد صحنه بازی را به نفع خود تغییر دهد. در عین حال پیشنهاد ایران مبنی بر مبادله سوخت اتمی کمتر غنی شده با میله های اتمی و دیدار منوچهر متکی با آمانو دبیرکل جدید آژانس اتمی و اجلاس امنیتی مونیخ درمورد پرونده اتمی ایران از نگاه رادیوهای بیگانه از چند جنبه قابل بررسی است. نخست اینکه پیشنهاد اتمی ایران می تواند لابی حامیان ایران در آژانس را برای تسهیل در پیوستن تعامل هسته ای با ایران همداستان سازد و از نظر استراتژیک در صورت توافقات اتمی و ادامه روند مذاکرات می تواند خطر مخالفت گروه غربی آژانس را کاهش دهد. هر چند طرف حامیان ایران در گروه پنج بعلاوه یک اندک است اما هنوز آنها نقش مهمی دارند. از سوی دیگر سناریوی آمریکا که بر مبنای سیاست خارجی اسراییل در ارایه ابتکار تشدید تحریم ایران پیشنهاد شد، با حمایت آمریکا در حال پیاده شدن است. این سناریو که بر پایه انزوای هرچه بیشتر ایران می چرخد در راستای راهبرد آمریکا به ساز و کار ایران بدون هسته ای است. آمریکا علاقمند است که ابتکار تشدید تحریم ایران عملی شود و موقعیت اقتصادی سیاسی آن تضعیف گردد. اما آمریکا در حال حاضر نمی تواند پل های موجود در روابط ایران و چین و تا حدودی روسیه را ویران سازد و یا بطور کامل اتحادیه اروپا را بدنبال خود بکشد. در این میان تبلیغات رادیوهای بیگانه بر این پایه قرار گرفته است که همسو با مواضع امریکا و اسراییل در قبال فعالیت اتمی ایران باشد.آنها هنوز بر روی الگوی خطر اتمی ایران تاکید می کنند و در عمل این ایران است که امکان دست پیدا کردن به یک توافق را از بین برده است و آمریکا و متحدانش بر این گمان هستند که ایران اسلامی در صدد دستیابی به بمب اتمی است. از نظر رادیوهای بیگانه ایران هزینه زیادی بابت انرژی هسته ای پرداخت کرده است و همین مساله توافق را دچار مشکل می کند. از نگاه رادیوهای بیگانه تبادل اورانیوم، مذاکرات هسته ای و مسایل سوخت راکتور آزمایشگاهی تهران هدف نیست بلکه هدف کشورهای غربی جلوگیری از ایران برای بدست آوردن بمب اتمی است و مواضع ایران دلسرد کننده است و ایران مانند گذشته دست به اتلاف وقت می زند. این شرایط یعنی ناکامی دیپلماتیک در حل پرونده اتمی ایران نگرانی اسراییل را بیشتر می کند.
نکته چهارم:
موضوع طرح تبادل اورانیوم ایران بازتاب گسترده ای در تبلیغات سیاسی رادیوها بیگانه داشته است و پرونده اتمی ایران وارد مرحله جدیدی شده است که می تواند آرایش سیاسی جدیدی را بوجود آورد. در این میان دستگاه دیپلماسی ایران در فضاهای پیرامونی فعال تر از گذشته حرکت می کند و می خواهد صحنه بازی را به نفع خود تغییر دهد. در عین حال پیشنهاد ایران مبنی بر مبادله سوخت اتمی کمتر غنی شده با میله های اتمی و دیدار منوچهر متکی با آمانو دبیرکل جدید آژانس اتمی و اجلاس امنیتی مونیخ درمورد پرونده اتمی ایران از نگاه رادیوهای بیگانه از چند جنبه قابل بررسی است. نخست اینکه پیشنهاد اتمی ایران می تواند لابی حامیان ایران در آژانس را برای تسهیل در پیوستن تعامل هسته ای با ایران همداستان سازد و از نظر استراتژیک در صورت توافقات اتمی و ادامه روند مذاکرات می تواند خطر مخالفت گروه غربی آژانس را کاهش دهد. هر چند طرف حامیان ایران در گروه پنج بعلاوه یک اندک است اما هنوز آنها نقش مهمی دارند. از سوی دیگر سناریوی آمریکا که بر مبنای سیاست خارجی اسراییل در ارایه ابتکار تشدید تحریم ایران پیشنهاد شد، با حمایت آمریکا در حال پیاده شدن است. این سناریو که بر پایه انزوای هرچه بیشتر ایران می چرخد در راستای راهبرد آمریکا به ساز و کار ایران بدون هسته ای است. آمریکا علاقمند است که ابتکار تشدید تحریم ایران عملی شود و موقعیت اقتصادی سیاسی آن تضعیف گردد. اما آمریکا در حال حاضر نمی تواند پل های موجود در روابط ایران و چین و تا حدودی روسیه را ویران سازد و یا بطور کامل اتحادیه اروپا را بدنبال خود بکشد. در این میان تبلیغات رادیوهای بیگانه بر این پایه قرار گرفته است که همسو با مواضع امریکا و اسراییل در قبال فعالیت اتمی ایران باشد.آنها هنوز بر روی الگوی خطر اتمی ایران تاکید می کنند و در عمل این ایران است که امکان دست پیدا کردن به یک توافق را از بین برده است و آمریکا و متحدانش بر این گمان هستند که ایران اسلامی در صدد دستیابی به بمب اتمی است. از نظر رادیوهای بیگانه ایران هزینه زیادی بابت انرژی هسته ای پرداخت کرده است و همین مساله توافق را دچار مشکل می کند. از نگاه رادیوهای بیگانه تبادل اورانیوم، مذاکرات هسته ای و مسایل سوخت راکتور آزمایشگاهی تهران هدف نیست بلکه هدف کشورهای غربی جلوگیری از ایران برای بدست آوردن بمب اتمی است و مواضع ایران دلسرد کننده است و ایران مانند گذشته دست به اتلاف وقت می زند. این شرایط یعنی ناکامی دیپلماتیک در حل پرونده اتمی ایران نگرانی اسراییل را بیشتر می کند.
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات