
اول اتحاد و همگرایی جامعه جهانی (غربی ها) در برابر ایران و دوم تشدید تحریم ها با تمرکز بر حاکمیت در ایران نه مردم. بازتاب نامه آقای سیدحسن خمینی به رییس سازمان صداوسیما و پاسخ مهندس ضرغامی ، بهانه تبلیغی برای رادیوهای بیگانه با بزرگنمایی برخی انتقادها به عملکرد رسانه ملی بود تا با هجمه تبلیغی به جایگاه و تاثیرگذاری رسانه ملی آن را به جانبداری سیاسی و حتی فراتر از آن رسانه ملی را به رویکردی گزینشی با هدف بهره برداری سیاسی از بیانات امام راحل و رویدادهای انقلاب اسلامی برخلاف واقعیت متهم سازند گفتنی است این رادیوها با توجه به برنامه های مستند صداوسیما و توفیق آن در جذب مخاطبان درصدد اعتبارزدایی از برنامه های سیاسی این رسانه به ویژه در ایام مبارک دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برآمدند. ادعای افزایش بازداشت ها در آستانه 22 بهمن از دیگر سوژه های رادیوهای بیگانه بود در این خصوص رادیوها مدعی شدند بازداشت ها در ایران فله ای بوده و دامنه آن از فعالان سیاسی – مدنی ، روزنامه نگاران به هنرمندان و حتی شهروندان عادی گسترش یافته است در ادامه این بازداشت ها در آستانه 22 بهمن به راهپیمایی این روز مرتبط گردید با این ادعا که حاکمیت از بیم گسترش اعتراضات روزنامه نگاران را بازداشت کرده و بدنبال کنترل و مدیریت راهپیمایی 22 بهمن است تا از حضور گسترده به اصطلاح جنبش سبز جلوگیری کند. بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و امریکا با ابراز نگرانی از موارد نقض حقوق بشر در ایران سوژه تبلیغی دیگری بود که در رادیوهای بیگانه انعکاس داشت که صدور این بیانیه در آستانه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل قابل تامل است . نکته اول: اعلام تصمیم ایران به غنی سازی اروانیوم 20 درصدی با تعابیر مختلفی از نگاه رادیوهای بیگانه انعکاس یافت و عمده ترین تعبیری که بر آن تمرکز شد اینکه این تصمیم ایران به منزله پایان گزینه مذاکره است این رسانه ها با پیشداوری تبلیغی ادامه راهکار دیپلماسی و مذاکره را بی نتیجه دانسته و چشم انداز پرونده هسته ای ایران را با این تصمیم تیره و موجب دشوار شدن موقعیت ایران در برابر جامعه جهانی توصیف کردند از نگاه رسانه ای غربی این تصمیم ایران باوجود اینکه از لحاظ فنی شدنی است ولی باصرفه نبوده و فن آوری لیزر در غنی سازی در مقیاس صنعتی در عرصه بین المللی رایج نبوده و حتی برپایه منافع ملی ایران هم نخواهد بود . در ادامه تعابیر عمدتا منفی رادیوها ، این تصمیم ایران تصمیمی تحریک آمیز تلقی شده که پیامد آن هم انزوای بیشتر ایران خواهد بود زیرا موجب نزدیک شدن و همگرایی بیشتر جامعه جهانی (غربی ها) در اتخاذ سیاست واحد در قبال ایران و همچنین تشدید تحریم ها می گردد . نکته بعدی پیوند موضع هسته ای ایران به مسایل داخلی است که همزمان با فضاسازی درباره تصمیم ایران در بعد خارجی، این تصمیم را ناشی از مشکلات داخلی دانسته و آن را سیاستی برای انحراف افکار عمومی از مسایل داخلی و در راستای اتهام قدیمی یعنی بحران سازی خارجی جمهوری اسلامی خوانده شد و در ارائه راهکار و نسخه پیچی برای مقابله با ایران دو راه تشدید تحریم ها با تمرکز بر حاکمیت ایران و بدور از تاثیر بر مردم و راه دیگر بازنگری در راهبرد مقابله با ایران سخن گفته شد . بخش دیگر تبلیغات رادیوها انعکاس واکنش های خارجی به تصمیم ایران بود که عمدتا واکنش غربی ها انعکاس یافت و طبیعی است که واکنش آنها منفی بوده و همچنان بر طرح آژانس اتمی برای مبادله اورانیوم که دارای تضمین های بین المللی با انعطاف پذیری زیاد توصیف گردید راه چاره ایران دانستند که ایران نباید دست کمک جامعه بین المللی را پس بزند . زیر سئوال بردن سیاست ایران در پرونده هسته ای از دیگر محورهای تبلیغات رادیوهای بیگانه بود در این خصوص رادیوها اظهارات و مواضع مقامات ایران را مبهم و متضاد دانسته که علاوه بر ارزیابی آن به عنوان نشانه اختلاف میان مقامات ایران این رویه را موجب سردرگمی و حیرت غربی ها در درک موضع واقعی ایران دانستند که در نهایت مانع نتیجه بخشی مذاکرات و نهایتا باعث طرح پرونده ایران در شورای امنیت می گردد. نکته دوم : برنامه های صداوسیما به ویژه برنامه های سیاسی و مناسبتی که اکنون در دهه فجر پخش می شود هر چند ممکن است انتقاد برخی افراد و گروه ها را بدنبال داشته باشد اما انعکاس آن در تبلیغات رادیوهای بیگانه و دستاویز قرار دادن آن برای خدشه وارد کردن بر صداوسیما و تنزل دادن جایگاه و تاثیرگذاری رسانه ملی در حد منازعات سیاسی و جناحی در این هجمه تبلیغی نمایان است چنانکه رادیوهای بیگانه بارها رسانه ملی را به جانبداری از یک جناح خاص متهم کرده و اکنون نیز به طور ضمنی به بهانه نامه آقای سیدحسن خمینی به رییس سازمان صداوسیما درباره برنامه شاخص درصدد برآمدند صداوسیما را به بهره برداری سیاسی و تبلیغی از بیانات امام راحل و حتی وقایع انقلاب اسلامی را گزینشی با رویکردی برخلاف واقعیت و بدور از حقیقت معرفی کنند که این رویه حتی با واکنش بستگان امام راحل نیز مواجه شده است. رسانه های بیگانه برای کاستن از اهمیت و اعتبارزدایی از برنامه های سیاسی رسانه ملی که کاملا مستند بوده و بدون اشاره به اقبال عمومی به این برنامه ها و توفیق آن در جلب مخاطب ، می کوشند با بزرگنمایی برخی انتقادهای عمدتا با دیدگاه سیاسی به این برنامه ها خدشه وارد کرده و بیطرفی رسانه ملی در عرصه سیاسی را به بهانه برخی قضاوت های شخصی افراد و حتی گروه های سیاسی مخدوش کنند . شایان ذکر است 180 نفر ازنمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای از برنامه های دهه فجر صدا و سیما خصوصا برنامه «شاخص» که پیرامون شخصیت امام خمینی(ره) است، قدردانی کردند.. در این بیانیه با اشاره به فتنه گری های سران فتنه و تاکید بر اینکه امروز جامعه انقلابی ما به رهنمودهای حضرت امام خمینی بیش از هر زمان دیگر نیازمند است، تصریح شده که ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در ایام پیروزی انقلاب اسلامی با برنامه های مناسب و پر جاذبه، بار دیگر اندیشه و افکار امام خمینی را به عنوان شاخص حق در معرض دید ملت ایران خصوصا نسل های جدید قرار داده است و به تبیین رهبری های خردمندانه، فرزانه و قاطعانه امام خمینی پرداخته است، صمیمانه تشکر می کنیم.. مسئولین صدا و سیمای جمهوری اسلامی باید به راه خویش مطمئن باشند که امام خمینی(ره) نه وابسته به بیت خاصی است و نه در حصار زمان و مکان خاصی قرار می گیرد و نه در انحصار حزب و گروه خاصی می باشد. امام خمینی(ره) روح بیدار و زنده تاریخ در کالبد همه نسل ها و امت هاست و کلام و راهش گشاینده همه بن بست ها است. نکته سوم: ارائه تصویری از وضع نامناسب بازداشت شدگان در زندان و برشمردن برخی مصادیق این شرایط نامناسب مانند بلاتکلیفی زندانیان، نگهداری در سلول انفرادی ، نبود امکانات اولیه رفاهی و بهداشتی ، تغذیه نامناسب ، بیماری زندانیان و عدم درمان پزشکی ، وخامت بیماری و وضع جسمی و روحی بازداشت شدگان که اخبار آن به بیرون زندان راه یافته موجب نگرانی خانواده های آنها شده است ، رادیوهای بیگانه علاوه بر ترسیم اوضاع و احوال نامناسب زندانیان و محروم بودن آنها از حقوق اولیه زندانیان و نقض حقوق انسانی آنها با اهداف خاص تبلیغی از جمله با هدف تحریک مخاطب و برانگیختن نگرانی عمومی انجام می گیرد .