صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۱۴۱۰۸۵

پیشرفت هسته ای ایران در صدر اخبار جهان تحریم نتیجه معکوس می دهد


بصیرت:رسانه های جهان خبر پیشرفت های جدید هسته ای ایران را در صدر اخبار خود قرار دادند.
شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی توسط «ملحم ریا» با پخش تصاویری از سمفونی جشن هسته ای که در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، بیان کرد که براساس این آهنگ حماسی و هم پای این نغمه ها، تهران از پیشرفت های هسته ای جدیدی پرده برمی دارد که به هیچ وجه خوشایند غرب نمی باشد.
گزارشگر الجزیره با اشاره به اصرار ایران به پیشرفت در عرصه هسته ای گفت: به نظر می رسد تهران آماده رویارویی با تحریم هاست به همین جهت از دست یابی به فناوری نسل سوم سانتریفیوژها پرده برداشت که شش برابر از دو نسل گذشته قدرتمندتر است.
وی افزود: شاید مهمترین چیزی که احمدی نژاد را به تأکید بر اینکه «چرخ پیشرفت ایران غیر قابل توقف است» واداشت، پاسخ دادن به شبهه افکنی در توانایی ایران در دستیابی به این فناوری هاست.
خبرنگار الجزیره با بعید دانستن تسلیم شدن ایران در برابر فشارهای غربی گفت: از طرف دیگر به نظر نمی رسد که غرب اجازه پیشرفت بیشتر به برنامه هسته ای ایران را بدون سنگ اندازی و یا تحریم ها بدهد ولی این مواقع به نظر بعضی ناظران، ظاهری بوده و تهدیدی برای اقتصاد ایران به شمار نمی روند.
وی در ادامه بی تأثیر بودن تحریم های غربی را عامل پیشرفت بیشتر هسته ای ایران در سایه چهار عامل مهم که آنها را پیشنهادات، مذاکرات، تحریم ها، سپس غافلگیری می نامد، دانست.
رسانه های آمریکایی و اروپایی نیز دستاوردهای هسته ای ایران و خبر ساخت سانتریفیوژهای جدید ایران را پوشش دادند.
در همین رابطه روزنامه فرانسوی لیبراسیون در گزارشی اشاره کرد: با وجود هشدارهای غرب، ایران بار دیگر اعلام کرد که در تداوم بخشیدن به برنامه هسته ای خود مصمم است و در همین راستا سانتریفیوژ جدیدی را که قادر به غنی سازی با شش برابر توان آنچه که این کشور تاکنون در اختیار داشته است، پرده برداری کرد.
شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا هم مجبور به تأیید موفقیت جدید ایران شد و نوشت: ایران سومین نسل از سانتریفیوژهای ساخت خود را روز گذشته به نمایش گذاشت. این در حالی است که ایران با پیش برد برنامه هسته ای خود باعث وحشت قدرت های جهان شده است.
فاکس نیوز ادامه داد: ایران به طور مرتب موفقیت های خود را در راه ساخت سانتریفیوژها در داخل کشور و در هنگامه مشاجره بابت برنامه هسته ای اش اعلام می نماید. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز از پوشش دستاوردهای هسته ای ایران غافل نماند و در خبری اعلام کرد که ایران روز جمعه نسل سوم سانتریفیوژهای ساخت داخل را که می تواند برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور را شتاب بخشد رونمایی کرد.
این خبرگزاری ادامه داد: اقدام تهران در کمتر از 24 ساعت بعد از دیدار شش قدرت جهانی به منظور بحث راجع به تحریم های ضد ایرانی صورت گرفت.
شبکه بی بی سی اما به جای بازتاب خبر هسته ای ایران، در گزارشی سعی در بزرگ کردن واکنش مقامات غربی نسبت به این دستاورد ملت ایران داشت.
این شبکه تلاش کرد در گزارش خود بر نشست دو روز پیش گروه 1+5 در واشنگتن درباره اعمال تحریم های جدید بر ضد ایران تأکید کند و از طریق این حربه سعی در القای افزایش فشارهای جدید بر ضد جمهوری اسلامی را داشت.
رونمایی از دستاوردهای جدید هسته ای ایران همچنین خشم کشورهای غربی را که تاب تحمل پیشرفت های هسته ای ایران را ندارند، بیش از پیش برانگیخت و آنها را به ارائه سری جدیدی از ادعاهای بی اساس خود درباره برنامه هسته ای ایران واداشت.
در همین ارتباط خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشت: فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آشکار شدن سانتریفیوژهای جدید غنی سازی ایران نشان می دهد که تهران اهدافی شرورانه در برنامه هسته ای خود دنبال می کند.
وی مدعی شد: اگر ایران می خواهد جامعه بین المللی آنچه را که می گوید باور کند به سانتریفیوژهای سریعتر نیازی ندارد.
براساس این گزارش، کشور انگلیس نیز درباره دستاوردهای جدید هسته ای ایران مدعی شد: نگرانی های عمیقی درباره برنامه هسته ای ایران پس از رونمایی های جدید جمعه تهران از سانتریفیوژهای سریعتر برای غنی سازی اورانیوم وجود دارد.
یکی از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس ادعا کرد: ما به شدت درباره برنامه هسته ای ایران و عدم موفقیت این کشور در ایجاد اطمینان از صلح آمیز بودن اهداف هسته ای این کشور برای جامعه بین المللی نگران هستیم.
این گزارش افزود: کشور کانادا نیز در تلاش هایی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، به دیگر کشورها ملحق شد و از تحریم های بیشتر علیه تهران حمایت کرد. «کنون لاورنس» وزیر امور خارجه کانادا در واکنش به رونمایی از قابلیت های هسته ای جدید ایران گفت: ادعای ایران برای آشکار کردن قابلیت های غنی سازی سریعتر اورانیوم تهدیدی برای امنیت جهانی است.
ادعاهای بی اساس برخی مقامات غربی البته از آن جهت که اندک توجهی به رونمایی از سوخت مجازی رآکتور تهران نداشته اند، قابل تأمل است. این کشورها از آن رو که به دنبال متهم ساختن ایران و تکرار ادعاهای غیرواقعی گذشته خود بودند لذا تنها رونمایی از نسل جدید سانتریفیوژها توانست بهانه خوبی را در این راستا به آنها ارائه کند و به طرز قابل توجهی اندک اشاره ای به دیگر دستاورد هسته ای ایران، در اظهار نظرها و اخبار برخی رسانه های آنها نشده است.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات