صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۱۴۱۶۴۲

روزگار خوش شاخص بورس


بصیرت:روز دوشنبه شاخص بورس از خط مقاومت 14 هزار واحد گذشت و برای نخستین بار در تاریخ بورس تهران، بالاترین رقم شاخص بازار سهام را ثبت کرد.
به این ترتیب رکورد تاریخ بورس شکسته شد. منحنی شاخص کل بورس تهران که نشانگر بازده و عملکرد قیمت‌ها در بازار سهام است از ابتدای فروردین‌ماه روندی به شدت رو به صعود را ترسیم کرده است. دیروز با افزایش حجم تقاضا، از همان دقایق اولیه گشایش بازار، رکورد 14هزار و 22 واحد برای شاخص بورس ثبت شد. شاخص بورس تهران در آغاز امسال عدد 12 هزار و 537 واحد را نشان می‌داد. شاخص که14فروردین‌ماه وارد کانال 13 هزار واحد شده بود، در طول یک ماه گذشته 12 درصد رشد داشته است.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با بازگشایی نماد شرکت‌هایی چون مخابرات، جهش شاخص بورس ادامه یابد. به باور کارشناسان وجود متغیرهایی مانند: رشد قیمت نفت و فلزات در بازارهای جهانی، سیاست‌های موفق دولت در حوزه صنعت، همچنین کاهش نرخ سود بانکی در کنار ثبات بازارهای رقیب نظیر مسکن، طلا و ارز، روند حرکت منحنی شاخص بورس را صعودی کرده و جریان عرضه و تقاضا را به نفع کفه تقاضای خرید، سنگین‌تر کرده است.
اما در عین حال، فارغ از عوامل برون‌زا، مولفه‌های درون‌زا هم از رشد شاخص‌های بورس حمایت و حکایت می‌کنند. طبق آمار بورس اوراق بهادار تهران، تا 25 فروردین‌ماه 3/3 میلیارد سهم در تالارهای سراسر کشور دادوستد شده، این میزان سهام در یک ماه گذشته به نام حدود 69 هزار سهامدار تغییر مالکیت یافته، که این موضوع نشان دهنده عمق مناسب بازار در این دوره است.همچنین صعود سهام، بیشتر ناظر به رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ صنعتی بوده، که این عامل هم خود به افزایش اطمینان فعالان بازار تبدیل شده است. طبق آمارهای موجود، شرکت‌های صنعتی بیش از همه با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه بوده‌اند. شرکت‌های بزرگی چون گل‌گهر، چادرملو، فولاد خوزستان، معادن و فلزات، نفت پارس، فولاد مبارکه، مس،سایپا، فولاد خراسان و پتروشیمی آبادان بیشترین رقم سود را برای سهامداران‌ خود رقم زده‌اند. ازسوی دیگر،331 شرکت بورس برای سال مالی سپری شده، 109 هزار میلیارد ریال سود عملکرد پیش‌بینی کرده‌اند که این رقم با توجه به این که فصل مجامع نزدیک است، بیش از پیش حائز اهمیت است.در این میان بازهم ارقام عملکرد صنعتی‌ها قابل توجه است. شرکت‌های فعال در صنعت خودرو مبلغی معادل 14 هزار و 817 میلیارد ریال و شرکت‌های تولیدکننده فلزات 14 هزار و 235 میلیارد ریال سود برای یک سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند که این موضوع می‌تواند توجیه‌گر دلایل صعود قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها و افزایش حجم تقاضا برای آنها در بورس تهران باشد. طبق آمارموجود، سال گذشته گردش مالی بازار سرمایه ایران شامل بورس‌های اوراق بهادار، کالا و فرابورس، 27 هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان 15 هزار میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد بوده است. همچنین پارسال یکهزار و 100 میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بورس شد. همین خوش‌بینی ناشی از عملکرد مناسب پارسال از جمله نکاتی است که موجب شده ورودی نقدینگی به بورس در آغاز سال 89 شتاب بیشتری به خود بگیرد. اما با وجود همه این مولفه‌های مثبت، سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند سرمایه‌گذاری یک علم است، همانطورکه در مقوله پزشکی، خود‌درمانی امری مذموم به حساب می‌آید در حوزه سرمایه‌گذاری هم باید به متخصصان مراجعه کرد. خوشبختانه در سال‌های اخیر با تشکیل و توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری این امکان برای غیرحرفه‌ای‌ها به وجود آمده که از خدمات متخصصان سرمایه‌گذاری به نحوی مطلوب و قانونی سود ببرند. بنابراین عموم کارشناسان و حتی مدیران بازار سرمایه توصیه می‌کنند سهامداران تازه‌وارد پول خود را برای سرمایه‌گذاری در بورس به صندوق‌ها بسپارند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد: در ایران و در فضای سرمایه‌گذاری کنونی، افرادی که از محل فعالیت در بازار سرمایه سود می‌برند، به طور متوسط نتایج موفقیت خود را به 7/1 نفر اعلام می‌کنند اما کسانی که زیان می‌بینند نتایج ضرر حاصل از سرمایه‌گذاریشان را به طور متوسط به 5/5 نفر اطلاع می‌دهند. موضوع یادشده گویای این واقعیت است که باید انتظار داشته باشیم در مقابل هر نزولی با بازتاب‌ها و واکنش‌های غیرمنطقی و سریع‌تری در برابر دوران رشد مواجه شویم، بنابراین احتیاط و تدبر می‌تواند به پایدار ماندن دوره رشد بازار سرمایه، کمک شایانی کند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات